جزئیات چند تخلف مالی در معاونت برنامه‌ریزی دولت قبل

وام بلاعوض 4 میلیاردی به دو برادر

پیشنهاد دهندگان تحقیق و تفحص از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به دلایل این درخواست عنوان کردند 250 میلیون دلار برای خرید هواپیما، هلیکوپتر و سایر تجهیزات برای تجهیز آشیانه جمهوری اسلامی ایران تخصیص داده شده بود که دولت وقت برخلاف قانون، این حق را به هلال احمر داد.
کد خبر: ۶۲۱۹۴۷
وام بلاعوض 4 میلیاردی به دو برادر

در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در رد تقاضای تحقیق و تفحص از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در جریان تقاضای تحقیق و تفحص از این معاونت نمایندگان درخواست کننده سوالاتی را مطرح و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اقدام به پاسخ گویی به این سوالات کرد.

وی افزود: طراحان در خصوص تخصیص های معاونت راهبردی سوال کردند که مسئولان در این معاونت عنوان کردند کلیه تخصیص ها متناسب با میزان درآمدهای وصول شده است، همچنین درباره اعتبارات ردیف های متعلق به خود معاونت نظارت راهبردی طرح سوال کردند که این معاونت اعلام کرد مجموع تخصیص اعتبارات هزینه ای 13 برابر و اعتبارات ردیف تملک دارایی 18 برابر از سایر دستگاه ها پرداخت شده است.

این نماینده مجلس همچنین به طرح سوال نمایندگان در خصوص عملکرد معاونت بودجه نسبت به پروژه هایی که باید ماده 32 و 215 را اخذ کنند طرح سوال کردند. همچنین اسناد مالی مربوط به همایش اسکاپ از دیگر سوالات نمایندگان بود که مسئولین این معاونت پاسخ دادند حتی یک ریال هم از اعتبارات جاری و ضروری برای این همایش هزینه نکردیم.

عطاء الله حکیمی نماینده رودبار به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان این طرح در صحن علنی در دفاع از طرح تحقیق و تفحص گفت: هفت سال پیش در یک اقدام شتاب زده که اکثر کارشناسان را دچار شوک کرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی با قدمت 60 ساله منحل و تبدیل به دو معاونت ریاست جمهوری شد.

وی افزود: با استقرار دولت جدید زمزمه های احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی بار دیگر به گوش می رسد اما آیا بهتر نیست شتابزده عمل نکرده و با کار مدبرانه به دنبال راه اندازی سازمانی پویا باشیم؟

نماینده مردم رودبار اظهار کرد: هفت سال پیش فقط رئیس سازمان تبدیل به معاونت شد و ساختار همان ساختار قبلی ماند. حال آیا امروز با این تغییر مشکلات برنامه ریزی حل خواهد شد؟

این نماینده مجلس با اشاره به این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئول عقب ماندگی شهرستان ها و استان های ایران است، گفت: سیاست گذاری توسعه و پیشرفت به عهده این سازمان است که باید در این باره پاسخگو باشد اما نمایندگان مردم را مسئول می دانند که البته حق دارند چون مردم به عنوان وکیل خود راهی مجلس کردند.

حکیمی افزود: این سازمان از بدو تشکیل یک ارگان مشرف بر سایر سازمان ها بوده و عدم پاسخگویی به مجلس همیشه با چالش های اعتباری در زمان بررسی بودجه و متمم های بودجه وجود داشته است. حال که بحث احیای این سازمان دوباره مطرح شده باید با بررسی عمیق عملکرد آن اقدام کنیم، بعد از هفت سال از تغییرات در برنامه و بودجه ریزی کشور وقتی حرف از تشکیل یک سازمان مطرح می شود بهتر است با برنامه ریزی تشکیل یک سازمان پویا را به مردم نوید دهیم.

وی با بیان علل طرح تحقیق و تفحص از این معاونت، اظهار کرد: 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و در این مدت میلیاردها تومان اعتبار به طور سلیقه ای در بخش های مختلف این سازمان هزینه شده است، ما با هیچ دولت و یا شخصی کار نداریم بلکه می خواهیم از ماهیت این سازمان  تحقیق و تفحص کنیم.

وی افزود: 250 میلیون دلار برای خرید هواپیما، هلیکوپتر و سایر تجهیزات مورد نیاز آشیانه جمهوری اسلامی تخصیص داده شده بود ولی دولت وقت بر خلاف قانون این حق را به هلال احمر داد.

حکمیی اظهار کرد: در اجرای بند 57 قانون برنامه پنجم توسعه کلیه اختیار توزیع تخصیص و واگذاری اعتبار به دفتر رهبری محول شده و هیچ یک از ابلاغات این دفتر در سال 91 توسط سازمان اجرایی نشده است و از مجموع اعتبارات سفرهای مقام معظم رهبری فقط 283 میلیارد  تومان تخصیص پیدا کرده است.

نماینده مردم رودبار گفت: در جدول شماره 2-9، 700 میلیارد تومان تخصیص یافته است که دو برادر تحت عنوان بنیاد شیعه شناسی چهار میلیارد تومان وام بلاعوض گرفته اما کاری نکردند و الان هم در آمریکا زندگی می کنند.

وی افزود: در وزارت جوانان اعتبارات زیادی بالا و پایین شده که لازم است این اعتبارات بررسی شود، بررسی اسناد و پروژه های مربوط به شهرستان های کشور از ضروریات دیگر تحقیق و تفحص است. در شرایط فعلی در کشور پروژه هایی اجرا می شود که اصلاً کمیسیون 215 را دریافت نکرده اند ، در یک شهرستان محروم برای انجام یک پروژه سال ها درگیر کمیسیون 215 می مانند.

نماینده مردم رودبار با اشاره به اینکه باید ببینیم اعتباراتی که در این معاونت هزینه شده در نهایت چه خروجی داشته و چه نتیجه ای برای اقتصاد کشور و شهرستان های محروم به دنبال داشته،  گفت: بسیاری در شرایط فعلی در این معاونت به طور همزمان و تمام وقت کار کرده اند و در عین حال در مقطع دکترا تحصیل می کنند که باید تکلیف این وضع روشن شود.

حکمیی خاطرنشان کرد: با انتزاع سازمان برنامه و بودجه استان ها و ادغام با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی شاهد یک هماهنگی بودیم که آقای احمدی نژاد هم به همین دلیل این ادغام را انجام داد، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند مالزی سازمان جدیدی به نانم مدیریت و  توسعه ملی تعریف کرده اند که ماه هم باید نقاط ضعف و قوت این سازمان را بررسی و یک سازمان جدید و پویا شکل دهیم.

این تقاضای تحقیق و تفحص در نهایت در مجلس رای نیاورد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها