چندی پیش جام‌جم گفت‌وگویی با مدیرعامل ایران‌خودرو داشت. وی در لابه‌لای این گفت‌وگوی مفصل به نکته قابل تاملی اشاره کرد. او گفت کسانی که قبلا از سوی صنعت خودرو برای مذاکره با طرف‌های خارجی بر سر میز نشسته‌اند، به علت این که مذاکره‌کنندگانی ماهر و ورزیده نبودند، نتوانستند محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به کشور وارد کنند و این موضوع یکی از دلایل اصلی ورود خودروهای بی‌کیفیت به ایران بوده است.
کد خبر: ۶۲۰۶۱۵
از دیپلماسی خارجی تا دیپلماسی خودرویی

این واقعیتی است که باید آن را در شرایط حاضر در نظر داشت. این روزها به دلیل افزایش قدرت دیپلماسی ایران و لغو برخی تحریم‌ها، خودروسازان خارجی که از کشور رخت بسته بودند، دوباره چمدان‌های خود را جمع کرده و روانه ایران شده‌اند.

حضور خودرو سازان خارجی در ایران از چند منظر فرصت مناسبی برای صنعت خودروسازی در کشور به‌شمار می‌رود. در درجه اول باید در نظر داشت که خودروسازان اروپایی نیز از اعمال تحریم‌ها علیه ایران ضربه خوردند.

به عنوان مثال شرکت‌های پژو و رنو در شرایط تحریم بخش عمده‌ای از فروش خود را در ایران از دست دادند.

علاوه بر این ضرر هنگفت، ادامه مشکلات اقتصادی اروپا و آمریکا نیز باعث شده تا خودروسازان غربی در شرایط بدی به سر ببرند و مجبور باشند برخی از کارگران را اخراج و بخشی ازخطوط تولید خود را تعطیل کنند. این درحالی است که ایرانیان نیز از خرید خودروهای گرانقیمت، بی‌کیفیت و از رده خارج خسته شده‌اند.

بنابراین اکنون صنعت خودروسازی کشور در آستانه فرصتی تاریخی قرار گرفته و می‌تواند از این فرصت برای برطرف کردن نقاط ضعف خود بهره ببرد لذا به عنوان بزرگ‌ترین اولویت، صنعت خودروسازی کشور باید برای مذاکره با خودروسازان خارجی تیم قوی و ورزیده‌ای را بر سر میز مذاکرات دور جدید نشانده تا ظرفیت‌های بازار ایران ارزان در اختیار طرف خارجی قرار نگیرد البته در این بین ملاک برای انتخاب خودروساز کیفیت و قیمت برای مصرف‌کننده نهایی خواهد بود و این تغییر روش، پیام روشنی را برای خودروسازان اروپایی به دنبال دارد.

یعنی این خودروسازان باید توجه داشته باشند که گرچه قبلا در ایران بازار داشتند، اما حالا دیگر فرش قرمز برای آنها پهن نشده و شرایط فرق کرده است. این چنین است که خودروسازی ایران نیز باید همپای تحول در دیپلماسی خارجی، دیپلماسی خودرویی را در دستور کار قرار دهد.

کتایون مافی ‌- ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
شتر در خواب بیند.....ایرانی سوار ماشین با كیفیت تولید داخل را هم در خواب بیند
arka
United States
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
خودروساران كه نه گاری سازان اگه دلشو دارن یك بار با مردم جلسه بذارن تا ببینن مردم چقدر ازشون شاكی ان كه 100 البته حق دارن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها