گری سیک عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا توافق هسته ای ایران وشش قدرت جهانی را تاریخی دانست و گفت: اهمیت این توافق تاریخی در ورای موضوع هسته ای بوده وتغییری درروابط ایران با آمریکا به وجود می آورد که می تواند سرآغازعادی سازی روابط دو جانبه باشد.
کد خبر: ۶۱۹۰۶۴
توافق هسته ای سر آغاز روابط ایران و آمریکا

وی درگفت وگو با ایرنا در نیویورک، تصریح کرد: ایران و آمریکا به مرحله بازسازی روابط نزدیک شده اند و البته راهی طولانی برای عادی سازی روابط در پیش دارند.

گری سیک افزود: می توان امیدوار بود که در صورت آماده شدن زمینه در مرحله اول یک هیات کنسولی در پایتخت های دو کشور مستقر شود اما خیلی مسایل هست که باید نخست حل شود.

وی تاکید کرد: گفتگوی ایران و آمریکا اجازه داده که حل یک سری مسایل منطقه خاورمیانه ساده تر شود.

مرد پشت پرده مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به اینکه  تهران - واشنگتن از ماه‌ها پیش مشغول مذاکرات سری بودند از پادشاه عمان به عنوان مرد پشت پرده مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا نام برد و نوشت: او شکل و شمایل دیپلمات ها را ندارد، و حتی طی کودتایی پدرش را از تخت به پایین کشیده و از کشوری می آید که تا چندی پیش تقریبا روزنامه ای نداشت.

سلطان قابوس پادشان عمان نقشی کلیدی در مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا که منجر به توافق تاریخی هسته ای روز گذشته شد، دارد.

این مذاکرات از نزدیک ترین دوستان امریکا از جمله پنج بعلاوه یک و اسرائیل پنهان شده بود.

محرمانه بودن آن مذاکرات، شاید دلیل تنش بین فرانسه و آمریکا در مذاکرات دور گذشته ژنو را مشخص کند.

این مذاکرات با حضور ویلیام برنز معاون اوباما و جیک سالیوان مشاور جو بایدن در عمان برگزار شد.

برندگان و بازندگان توافق ژنو

روزنامه تایمز اسرائیل در مقاله ای نوشت در همین مراحل اولیه نیز می توان برخی از برندگان و بازندگان این توافق موقت را مشخص کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این روزنامه صهیونیستی ایران را برنده بزرگ این توافق دانست. بر اساس این توافق جامعه بین المللی حق ایران را در غنی سازی به رسمیت شناخته است. به علاوه جهان موافقت کرده است در این مدت ایران می تواند همچنان به عنوان کشوری در آستانه هسته ای شدن و نه یک کشور هسته ای باقی بماند.

وضع اقتصادی ایران نیز به علت آزاد کردن فوری هشت میلیارد دلار سرمایه این کشور در آینده نزدیکی بهبود خواهد یافت و درآمد این کشور به علت کاهش تحریم ها نیز افزایش خواهد یافت.

دومین پیروز بزرگ این توافق، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست. کاخ سفید با وجود انتقادات شدید اسرائیل، کشورهای عربی نزدیک به آمریکا و حتی کنگره این کشور از این توافق، همچنان بر موضع خود باقی ماند. مردم آمریکا که وارد فصل تعطیلات می شوند احتمالا از این توافق استقبال می کنند.

از طرف دیگر، نخست وزیر اسرائیل که از مبارزه با کاخ سفید در این زمینه به شدت شکست خورده است، بازنده این عرصه محسوب می شود. تلاش‌های آشکار و پنهان وی برای منصرف کردن اوباما از امضای این توافق ناموفق بوده است.

موسوی‌لاری: تدبیر رهبری عامل موفقیت هسته ای

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون در گفت‌و‌گو با  مشرق، موفقیت تیم مذاکره کننده را مرهون حمایت های رهبری و تلاش های بی وقفه آنها دانست و عنوان کرد: قطعا راهنمایی های مقام معظم رهبری و حمایت مردم مسیر را برای رسیدن به این موفقیت باز کرد و بی‌تردید مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای بدون نظر رهبری و بودن توجه به حساسیت های ایشان دنبال نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اطلاعات اندکی که از طریق رسانه‌ها منتشر شده است، گویای این است که قدم مثبتی برداشته شده است و جمهوری اسلامی توانسته حقانیت خود را به طرف مقابل اثبات کند

وی همچنین درخصوص عملکرد 100 روزه دولت نیز اظهار داشت : آنچه که می توان به صورت عام بیان کرد این است که دولت توانسته است وعده هایی که در زمان انتخابات به مردم داده است را دنبال کند و یکی از آنها همین بحث هسته‌ای بود و مسئله بعدی نیز موضوع اقتصاد کشور است که که زمان‌بر است و باید به دولت فرصت داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها