تعزیه ‌زندگی هنری‌ام را ساخت
سید‌جلال‌الدین محمدیان، ‌چهره پیشکسوت موسیقی ایرانی در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

تعزیه ‌زندگی هنری‌ام را ساخت

مدیر مرکز هنرهای نمایشی از اجرای چندین مجلس تعزیه در دهه دوم ماه محرم خبر داد.
کد خبر: ۶۱۵۲۸۰
اجرای تعزیه در محوطه باز تئاتر شهر

قادر آشنا به ایسنا گفت:‌ قرار است چند مجلس تعزیه روزهای 15 تا 20 محرم در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا بشود.

وی با اشاره به جایگاه مهم هنر تعزیه در فرهنگ ایرانیان افزود: همان‌گونه که پیش از این هم گفته‌ام، تعزیه هنری است که همه باید به اجرا و پاسداشتش متعهد باشیم.

آشنا تأکید کرد: تعزیه هنری مردمی است که نباید صرفا آن را دولتی کنیم بلکه وظیفه دولت حمایت از این هنر است. از همین منظر و با وجود اینکه همه نهادها به شکلی به این موضوع می‌پردازند، ما هم دفتر تعزیه را در مرکز هنرهای نمایشی تأسیس کرده‌ایم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به نوپا بودن این دفتر افزود: در حال حاضر یک سال از عمر این دفتر می‌گذرد و مشغول کارهای زیربنایی آن هستیم؛ البته کار این دفتر فقط تعزیه‌خوانی در کنار تئاتر شهر نیست بلکه وظیفه ما سامان دادن به همه برنامه‌های مردمی تعزیه در نقاط مختلف است.

او از تدوین آیین‌نامه بیمه هنرمندان تعزیه و برگزاری سوگواره ملی تعزیه اراک به عنوان دو فعالیت این دفتر یاد کرد و افزود: در حال حاضر در تمامی استان‌هایمان تعزیه اجرا می‌شود و در تهران نیز با همکاری اداره کل ارشاد استان، شهرداری و دیگر نهادها برنامه‌های تعزیه در نقاط مختلف انجام می‌شود.

وی درباره برنامه‌هایی که در مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد شد، توضیح داد: قرار است مجالسی همچون حضرت شاه‌چراغ، حضرت مسلم، حُر، حضرت علی‌اکبر، حضرت ابوالفضل، امام حسین (ع) و بازار شام به عنوان چندین مجلس گوناگون تعزیه در فضای باز تئاتر شهر اجرا شود.

قادر آشنا در پایان  گفت: در حال حاضر نیز گروه‌های جوان تعزیه در نقاط مختلف تهران از جمله تئاتر شهر برنامه‌هایشان را آغاز کرده‌اند؛ ضمن اینکه دهه اول ماه صفر تا اربعین نیز برنامه‌های تعزیه با همکاری مرکز هنرهای نمایشی، اداره ارشاد استان تهران و شهرداری در 10 نقطه تهران اجرا خواهد شد.

newsQrCode
برچسب ها: تعزیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها