طعم شیرین آب، از اوایل مهر امسال دوباره در کام قمی‌ها به شوری گرایید و هر روز که می‌گذرد بر شوری این آب افزوده می‌شود؛ آبی که از حدود یک سال پیش از سرچشمه‌های دز به این استان راه یافت و کام کویری و نمک‌زده این استان را برای نخستین ‌بار شیرین کرد.
کد خبر: ۶۱۴۷۰۵
آب قم دوباره شور شد

مسئولان، تکمیل نشدن سد کوچری و بهره‌برداری نکردن از آن را به‌عنوان بخشی از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به این استان، عامل شوری دوباره آب عنوان می‌کنند.  

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز، بزرگ‌ترین طرح انتقال آب در کشور است که وظیفه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود را به عهده دارد.

مرحله اول این طرح در سال 90 و مرحله دوم نیز در سال 92 افتتاح شد تا مردم قم بالاخره پس از سال‌ها انتظار بتوانند کام خود را با آبی گوارا شیرین کنند. هرچند به نظر می‌رسد این شیرینی دوام چندانی نداشته و این روز‌ها مردم این استان شوری آبی را مزمزه می‌کنند که سال‌ها برای شیرین شدن آن چشم انتظار بوده‌اند و البته این روز‌ها آب از گذشته دور نیز شور‌تر شده است.

برخی شهروندان قمی در گفت‌وگو با مهر از شوری دوباره آب این شهر گلایه کرده و گفته‌اند: تصور ما این بود که دیگر شوری آب را در قم احساس نخواهیم کرد و شیرین شدن آب همیشگی است، در حالی که اکنون به علت شوری فراوان آب، قادر به استفاده از آن نیستیم و دوباره به استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کن خانگی و سطح شهر مجبور شده‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم پایان نیافتن ساخت سد کوچری به دلیل مشکلات استملاک روستای اطراف سد را موجب شوری آب این شهر طی هفته‌های اخیر دانست.

سیدحسن رضوی با اشاره به این‌که بخشی از آب شرب قم از سد گلپایگان تامین می‌شده است، افزود: به دلیل برداشت‌هایی که از این سد برای تامین آب قم و همچنین حقابه‌های کشاورزان گلپایگانی صورت گرفته است، اکنون میزان آب سد کاهش یافته و برداشت از آن صورت نمی‌گیرد و ما منتظر آغاز بارندگی‌های پاییزه هستیم تا با پر شدن سد گلپایگان بخشی از آب مورد نیاز قم تا ساخت سد کوچری از سد گلپایگان تامین شود.

وی با بیان این‌که اکنون آب مورد نیاز قم فقط از طریق عبور آب از تونل‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تونل‌ها 2200 لیتر در ثانیه آب را به تصفیه‌خانه منتقل می‌کنند، در حالی که نیاز تصفیه‌خانه 3000 لیتر است که به دلیل برداشت نکردن آب از سد گلپایگان، 800 لیتر آب مورد نیاز از چاه‌ها تامین می‌شود که همین امر موجب شوری آب شده است.

رضوی تاکید کرد: سد کوچری به دلیل مشکلاتی که برای استملاک روستای اطراف این سد ایجاد شده، هنوز به پایان نرسیده است و اگر این مشکل ادامه یابد، شوری آب نیز ادامه خواهد داشت.

 

ساخت سد کوچری ضروری است

این مسئول در حالی از تکمیل نشدن سد به دلیل موانع موجود خبر می‌دهد که پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت نهم، پیش از این با اشاره به طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز که در زمان وزارت وی به جدیت دنبال می‌شد، به ساخت سد کوچری در مسیر انتقال آب اشاره و بیان کرد: سد کوچری در مسیر انتقال آب حتما باید ساخته و تکمیل شود تا طرح انتقال آب از سرشاخه‌ای دز کامل شده و بازدهی مناسبی داشته باشد.

استاندار قم با بیان این‌که در انتقال آب از سرشاخه‌های دز باید اولویت اول، تأمین آب شرب شهر قم باشد تا برای همیشه مشکل کمبود آب قم حل شود، در تشریح نشستی که مهر امسال با مدیرعامل بانک ملی کشور در تهران، برگزار شده بود از توافق صورت گرفته برای تامین مالی طرح احداث سد کوچری در این جلسه خبر داد.

کرم‌رضا پیریایی تاکید کرده بود: با موافقت مدیرعامل بانک ملی، مقرر شد تا مبلغ 60 میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بانک ملی، برای اجرای این طرح عرضه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها