رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا:

ایران حق غنی‌سازی داخلی ندارد

رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت : ما به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکرات نشسته ایم.وی ادامه داد: ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره‌کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد و جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی‌آورد.
کد خبر: ۶۱۴۴۰۸
تحریم جواب نمی دهد،در برابر تهدیدها تسلیم نمی شویم

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حسن روحانی افزود: شما اگر یادتان باشد در سال 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 ، یعنی سال 1382 ، ایران پای میز مذاکرات نشست، تحریمی در کار نبود و مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد.

وی گفت: حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم ظالمانه را اغاز کند، باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد، بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد.

رئیس جمهور ادامه داد: این معنایش این است که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین المللی، راه اصلی را، راه حل سیاسی، مذاکره و گفتگو می داند و از روز اول بر مبنای ان حرکت کرده است.

روحانی گفت: برخی طوری حرف می زنند که گویی جمهوری اسلامی ایران از سال 91 یا 92 مذاکره را شروع کرده  ظاهرا حافظه تاریخی برخی ها دچار اشکال شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما از روز اول، راه مذاکره را برگزیدیم، اظهار داشت: این هم روشن باشد، در مذاکرات همان قدر که ایران  سود می برد، منطقه ، جهان و طرف های مذاکراتی ما هم سود می برند.

رئیس جمهور تصریح کرد: موفقیت این مذاکرات به معنای آرامش و ثبات بیشتر برای منطقه و جهان است.

روحانی با بیان اینکه موفقیت این مذاکرات به معنای هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران با جهان و کشورهای منطقه است، گفت: این مذاکرات معنایش این است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا کند.

وی اضافه کرد: دنیا بداند اگر می خواهد مسائل منطقه و جهان  حل شود،  بدون حضور ایران و ایفای نقش ایران، یا مشکلات منطقه حل نمی شود و یا با هزینه بسیار گزاف و ناقص حل می شود.

روحانی تصریح کرد: در مسائل جهانی، حضور ایران بی تردید می تواند نقش سازنده و موثری داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: آنها که پای میز مذاکره با ما آمده اند، به این دلیل است که به این نتیجه رسیده اند، تحریم راه حل و کارساز نیست، راه و مسیر صحیح تعامل و مذاکره و منطق است و ما این راه را ادامه می دهیم، حداقلش این است که به تعبیر مقام معظم رهبری ما ضرر نخواهیم کرد.

وی افزود: حداقلش این است که ظرفیت تحلیلی جامعه ما گسترش پیدا می کند و من اضافه می کنم حداقلش این است که نقش و جایگاه ایران در منطقه و جهان ظهور و بروز بیشتری می یابد، اینکه افکار عمومی دنیا قانع می شود که ایران لجبازی نمی کند و ایران با منطق می خواهد با دنیا مواجه شود.

آقای روحانی گفت: دنیا باور می کند که جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها گفته است دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، بنابراین مذاکره نتایجش آن است که به نفع دو طرف تمام خواهد شد، این همانی است که ما به ان بازی برد برد می گوییم.

رییس جمهور در ادامه گفت : ما می گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز فقط عقلانیت و منطق باشد.

آقای روحانی افزود: اگر روی میز عقلانیت و منطق بود، بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید ؛ اول برای آن کسی که پشت میز نشسته است .

رییس جمهور گفت: اگر روی میز چیز دیگری جز عقلانیت ، منطق ، تدبیر و آینده نگری بود ، اثر و بوی تعفن آن برای جامعه و بیش از همه برای آن کسی است که پشت میز نشسته است .

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره اش عقلانیت ، منطق و تدبیراست و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می شود .

روحانی گفت: برای ما خط قرمزها قابل عبور نیست،حقوق ملت ایران خط قرمز ماست،منافع ملی خط قرمز ماست و از جمله آن حقوق هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی و غنی سازی در خاک ایران است .

وی افزود : ایران همانند همه کشورهای دیگر است ، ما در هیچ شرایطی حاضر به تبعیض نیستیم ؛ جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران از حقوق قانونی خود باید برخوردار باشد .

رییس جمهور گفت : اما در عین حال برای اینکه دیگران نیز به حرف اصلی ما اعتماد کنند که ما فناوری صلح آمیز هسته ای را برای توسعه می خواهیم نه برای تهدید دیگران ، برای اهداف صلح آمیز دنبال می کنیم ، نه برای آنکه بمب هسته ای بسازیم وارد مذاکره شدیم و اگر کلمه هسته ای برای ایران به کار می رود ، مقصود فناوری صلح آمیز است چون در اصطلاح جهانی وقتی می گویند که کشوری هسته ای شده مقصود هسته ای نظامی است .

روحانی گفت : اگر کسی در ایران می گوید ما هسته ای هستیم ، مقصود بخش صلح آمیز فناوری هسته ای است .

وی افزود : ما با همین منطق در ژنو و نیویورک ظاهر شدیم ، سه جلسه را پشت سر گذراندیم ، امروز روی میز مذاکرات طرح ایران وجود دارد .

رییس جمهور گفت: ما تحریم را به ضرر همه می دانیم و نه تنها ملت ایران حتی به ضرر تحریم کنندگان می دانیم .

وی افزود : ما تحریم را غیر قانونی و ناکارآمد می دانیم ، ما به خاطر فشار تحریم نیست که پشت میز مذاکره نشسته ایم .

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه همه باید در برابر قانون تعظیم کنیم گفت : برای رشد، توسعه، آینده بهتر، رضایتمندی مردم، رفاه اجتماعی، نظم و امنیت بیشتر هیچ راهی جز قانون گرایی وجود ندارد.

وی افزود: میزان سوال، معیار تذکر و نقد همه قانون است و در برابر قانون تسلیم هستیم.

رئیس جمهور گفت: درخواست من از نمایندگان این است که در این شرایط حساس بیش از پیش دولت را حمایت کنند، البته دولت تشکر را از یاد نمی‌برد و تا امروز شکرگذار لطف خداوند بزرگ و عنایت ائمه طاهرین و البته حمایت مردم و مجلس بوده‌ایم.

وی با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری در همه مقاطع حساس افزود: اگر این حمایت‌ها نبود به تعبیر مقام معظم رهبری فرزندان انقلاب قادر نبودند در برابر قدرت‌های جهانی با قدرت حرف بزنند.

رئیس جمهور گفت: دیدید اشغالگران چگونه به دست و پا افتادند و جنگ طلبان از صلح ترسیدند و قدرت‌های بزرگ در برابر چارچوب طرح ایران حداقل کلیات آن را پذیرفته‌اند.

آقای روحانی افزود: البته این کلیات طرح است و برای رسیدن به نتیجه ما سه مرحله را در طرح مدنظر قرار داده‌ایم که هر یک نیز شرایط ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره‌کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد و جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی‌آورد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: اگر می خواهیم در مذاکرات موفق شویم که ان شاءالله موفق خواهیم شد نیاز به حمایت نمایندگان مجلس ، ملت بزرگ و نیاز به هدایت و حمایت مقام معظم رهبری داریم.

حجت الاسلام روحانی افزود: بنابر این ما و مجلس شورای اسلامی در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می کنیم و من خود را هنوز هم بیش از آن که یک مسئول اجرایی بدانم یک مجلسی می بینم زیرا 20 سال در خانه ملت ، خادم مردم بودم و اکنون چند ماهی است که این مسئولیت بر دوش من آمده است.

رئیس جمهور گفت: ان شاءالله همه ما دست به دست هم این مسیر و راه را ادامه می دهیم.

حجت الاسلام روحانی افزود: غرض اصلی از مزاحمت امروز در مجلس معرفی وزیر ورزش و جوانان است.

رئیس جمهور گفت: جوانان که در انقلاب اسلامی بار سنگینی را برای پیروزی انقلاب بر دوش گرفتند ، 13 آبان 57 گوشه ای از حضور جوانان ما در انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به حوادث 15 خرداد سال 42 در قم و شهادت طلبه های جوان در این روز افزود: از همان آغاز ، جوانان و نوجوانان در متن انقلاب بودند بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس نقش بزرگی را ایفا کردند بعد از جنگ هم برای سازندگی کشور ، جوانان حضور پیدا کردند یادمان هست که در اواخر بهار سال 58 این دانش آموزان و دانشجویان بودند که راه می افتادند و در مزارع به کشاورزان کمک می کردند.

رئیس جمهور با اشاره به این که جوانان ما در همه صحنه ها حضور داشتند گفت: امروز نوبت ماست که به آن همه تلاش ، ایثار ، فداکاری و جهاد و شهامت پاسخ دهیم زیرا جوانان ما نیازمند شغل ، شرایط مناسب برای ازدواج ، مسکن و گذراندن درست اوقات فراغت هستند تا از دشمنان بدخواهی که به زندگی آنها از لحاظ فرهنگی و اجتماعی هجوم می آورد نجات پیدا کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نباید صدای مردم را در طول ]چهار سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم ، گفت : حتی وزرایی که از مجلس رای اعتماد کسب نکردند چیزی حدود 40 درصد نمایندگان به آنها رای دادند.

روحانی  افزود : کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان مجلس را پشت سر خود برای سمت وزارت دارد ، پیداست برای سمت های دیگر اگر پایین تر باشد رای بالاتری خواهد داشت و خود این رای به اعتقاد من پشتوانه ای برای فعالیت سیاسی این عزیزان است .

وی افزود : البته ما تابع رای اکثریت هستیم مبنای ما این است و قواعد سیاسی که بر مبنای آن حرکت می کنیم اکثریت آراست ، به همین دلیل هم می گویم همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم و آنچه که اکثریت مردم آن را امضا کرده اند همان مسیر را دنبال کنیم.

رییس جمهور گفت: مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط ، خشونت ،به خود رایی ، تک رایی ، عدم مشورت و بی تدبیری رای نه دادند و به اعتدال ، تدبیر و عقلانیت رای آری دادند .

روحانی گفت : دولت خود را به رعایت نظرات مردم ، خواست مردم ، آرا مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری متعهد می داند.

وی افزود : به هر حال این رای چیزی شبیه عقود است ، از یک طرف رییس جمهور قول هایی به مردم داده است از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کرده اند و در واقع نوعی عهد و پیمان میان دو طرف بسته شده است .

رییس جمهور گفت: به تعبیر امیر المومنین(ع) کدام واجب بالاتر از وفادار ماندن به عهد و پیمانی است که خواست مردم است ، حتی کفار هم خواست شان این است که به پیمان و وعده داده شده عمل شود .

وی تاکید کرد: دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: بخشی از بار بزرگ جوانان بر عهده وزارتخانه ورزش و جوانان است، البته از عمر این وزارتخانه خیلی نگذشته و به این علت اندام های این وزارتخانه هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است.

آقای روحانی افزود: همه ما باید کمک کنیم تا این وزارتخانه بتواند به مسئولیت بسیار سنگینش بپردازد، در کنار مسائل جوانان، مسئله ورزش مطرح است و در دوران گذشته، ورزش چه برای ورزشکاران و چه برای تماشاچیان حالت گذراندن اوقات فراغت و تفریح داشت اما امروز ورزش جزو زندگی شده است.

وی گفت:‌ بدون ورزش دستیابی به سلامت و نشاط اجتماعی ممکن نیست، ورزش بهترین و کم هزینه ترین وسیله برای تکمیل اوقات فراغت است، اگر بخواهیم با معضلات اجتماعی بجنگیم یکی از راه‌هایش تشویق جوانان به ورزش است.

رئیس جمهور افزود: ورزش در ابعاد مختلف جزء زندگی اجتماعی و حتی فردی مردم شده است و ما به توسعه ورزش همگانی نیاز داریم، ما در زمینه ورزش بانوان دچار عقب ماندگی هستم که باید جبران کنیم.

وی ادامه داد: جوانان پسر برای ورزش کردن از کوچه، میدان، خیابان و همه جا می‌توانند به عنوان ورزشگاه موقت استفاده کنند، اما برای ورزش دختران و زنان به سرمایه گذاری نیاز داریم.

آقای روحانی گفت: چقدر افتخار آمیز است که دختران و بانوان جوان ما با حجاب اسلامی در صحنه  های بین المللی حضور می یابد؛ آن بانوی جوان باحجابی که پرچم را بردوش می گیرد و در میدان حرکت می کند، گرچه حالا آن زمان برخی نقد کردند که چرا آن دختر خانم پرچم را گرفته است، اما ما باید احساس غرور و افتخار کنیم.

رئیس جمهور افزود:‌ ما نظامی اسلامی را در این کشور جاری و ساری کردیم که این نظام به همه ابعاد زندگی مردم می پردازد؛ این برای نظام ما افتخار آمیز است که اسلام مانع هیچ فعالیتی نیست منتهی این فعالیت باید به بهترین شکل عمل شود.

آقای روحانی گفت: بر این اساس ما باید در زمینه ورزش کار، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم به ویژه برای ورزش در دوره دبستان و دبیرستان که آغاز کار است.

وی افزود: همیشه یکی از بحث ها این بود که در امر ورزش کسی که تخصص این کار را دارد و پیشکسوت این کار است مسئولیت را برعهده گیرد و دولت به این ندا پاسخ مثبت داده است.

آقای روحانی گفت: امروز آقای دکتر سجادی در خدمت شما به عنوان وزیری معرفی شده است که کارش را از دوران شهیدان رجایی و باهنر به عنوان مسئول ورزش و مدیرکل در آموزش و پرورش آغاز کرده و تقریبا همه مراحل تجربی و مراحل علمی را در این زمینه پیموده است.

رئیس جمهور افزود: آقای سجادی، استاد، صاحب نظر، کارآزموده و پرتلاش است و از وقتی که معرفی شد همه آنانی که در ورزش حرفه ای فعالیت دارند و بسیاری از فعالان ورزش قهرمانی به ویژه مسئولان آموزش و پرورش بسیار استقبال کردند.

آقای روحانی گفت: ما امیدواریم آقای دکتر سجادی با توجه به سوابق بسیار خوبشان و تجربه ارزشمندشان در امر ورزش و جوانان و نیز چون وی مسئولیت ورزش را مدت ها در آموزش و پرورش برعهده داشته و با جوانان در ارتباط بوده است موفق باشد.

رئیس جمهور افزود: گر چه ورزش امری بخشی و جوانان عرصه ای فرابخشی یا میان بخشی است اما به هرحال این وزارتخانه این گونه درست شده و کسی که مدیر این بخش است باید به هر دو قسمت جوانان و ورزش توجه کند.

آقای روحانی اظهار امیدواری کرد: این آخرین زحمت در موضوع رای اعتماد وزرای پیشنهادی به مجلس باشد و پایان امروز شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم و از این پس با وزرا در کنار شما نمایندگان مردم در مسیر خدمت به مردم، تلاش بیشتری را آغاز کنیم و ان‌شاءالله در همه صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی و از جمله ورزش و جوانان بتوانیم توفیقات لازم را به دست آوریم.

رئیس جمهور گفت: مجلس شورای اسلامی دارای وظایف قانونی است و طبق مصالحی که مدنظر دارد، در چارجوب قانون اساسی و آیین نامه داخلی عمل می کند.

وی افزود: علی الظاهر یکشنبه ها گاهی وقت ها باید محضر شما نمایندگان باشیم، به هر حال طور دیگری می توانید ما را به غیر از بحث رای اعتماد دعوت کنید.

آقای روحانی با تشکر از نمایندگان برای رای اعتماد به وزرایی که قبلا رای اعتماد گرفتند، گفت: البته طبیعی است که دوست داشتیم در همان تابستان، در همان 24 مرداد که همه وزرا معرفی شده بودند، همه رای اعتماد می گرفتند و ما می توانستیم کار را با برنامه ریزی دقیق‌تر شروع کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: به هر حال مجلس شورای اسلامی هم دارای وظایف قانونی است و طبق مصالحی که مدنظر دارد، در چارجوب قانون اساسی و آیین نامه داخلی عمل می کند و ما از این نظر گله ای نداریم.

آقای روحانی گفت: لازم می دانم از جناب آقای سلطانی فر که برای بار اول برای این وزارتخانه معرفی شد و قول همکاری با دولت داده بود و نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند، تشکر و برای وی آرزوی توفیق در سایر مسئولیت‌ها کنم.

وی افزود: همچنین از آقای دکتر صالحی امیری که برای مدتی حدود دو ماه مسئولیت سرپرستی این وزاتخانه را به عهده گرفت و بسیار خوب در آن مدت ظاهر شد و به وظایف قانونی خود عمل کرد، تشکر می‌کنم.

آقای روحانی با اشاره به جلسه رای اعتماد صالحی امیری گفت: گرچه مطالبی که در اینجا مطرح شد، می توانست با بیان ملایم‌تر و نرم‌تری باشد و اگر ایشان احساس مظلومیت می کند نسبت به مطالب گفته شده، خوب حق طبیعی و قانونی اوست که از خودش در رسانه ها دفاع کند، ولی این که در مجلس شورای اسلامی به حاشیه پردازی نپرداخت، در واقع این همان خط و مشی دولتی بوده که این خط و مشی را او هم دنبال کرده است.

وی افزود: به هر حال برای ایشان در سمتی که خواهند بود آرزوی موفقیت دارم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد و نظرات مردم و تدابیر رهبری به عنوان شاخصی است که هم دولت و هم مجلس با هم آن را پیگیری خواهند کرد.

آقای روحانی افزود: من در اینجا در محضر نمایندگان می خواهم تذکر دهم که مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خویش است .

وی گفت : این وظایف در قانون اساسی مشخص شده و روشن است که وظایف دولت چیست و وظایف نمایندگان کدام است اما در نحوه عمل به وظیفه و قانون شیوه های متفاوتی وجود دارد و خوب است بهترین شیوه را در این زمینه برگزینیم وعمل کنیم ، شیوه ای که بدخواهان از آن سوء استفاده نکنند.

رییس جمهور افزود: مجلس ، اقدام به اعمالی می کند که در چارچوب وظایف قانونی او قرار دارد اما گاهی شیوه به گونه ای است که بدخواهان ممکن است با سوء استفاده ، آن را به تضعیف و یا حتی تخریب دولت تعبیر کنند.

آقای روحانی گفت : روشن است که دولت می خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد مجلس هم همانند دولت در پی گفتمان خدمت و نه حاشیه پردازی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند و برای خدمت باید دست به دست هم دهیم .

رییس جمهور افزود: دولت در شرایطی خاص مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است شما می دانید که امروز دولت با مسائل پیچیده داخلی و خارجی مواجه است.ما در مسائل خارجی به حمایت مردم و مجلس ،هدایت و حمایت رهبری معظم و اجماع داخلی نیاز داریم.

روحانی گفت: از آغاز کار این دولت فقط 84 روز می گذرد و امروز هشتاد و پنجمین روز کاری آن است و دولت در 15 روز آینده ، گزارشی از دوره صد روزه فعالیتش به ملت عزیز ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: دولت در 84 روز در زمینه سیاست خارجی و داخلی و در زمینه های اقتصادی و فرهنگی ، سرمایه اجتماعی ، اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را کسب کرده است این کار بدون حمایت مجلس ، همراهی مردم و حمایت مقام معظم رهبری ممکن نبود.

 روحانی گفت : دولت بار سنگین خدمت به مردم را بر دوش گرفته است پس همه باید دست به دست هم دهیم .

رئیس جمهور افزود: امروز، روز تعامل و همدلی است ؛ طبیعی است که دولت تقاضا ندارد که مجلس وظایف قانونی اش را کنار بگذارد ، مجلس به وظایفش عمل می کند دولت هم به توصیه ها و نظرات و انتقادات مجلس احترام می گذارد اما طبیعی است که باید زمان مناسب و معقول در اختیار مجریان بگذارید، شش ماه یا یکسال کار کنند تا بتوانیم کارنامه عملکرد آنان را در میزان سنجش قرار دهیم.

روحانی گفت: هیچ میزانی هم جز قانون وجود ندارد میزان جناحی و حزبی هیچ گاه درست کار نکرده این ترازو همیشه خراب بوده است . ترازوی دقیقی که می تواند عملکرد دولت و وزرا را سنجش کند قانون است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها