91 سال پیش در روز 4 نوامبر سال 1922 میلادی هوارد کارتر ، باستان شناس انگلیسی در دره شاهان در منطقه ای بیابانی مصر در مقابل شهر کنونی لوکسور تخته سنگ مسطحی را کشف کرد که راه ورودی یک مقبره فراعنه را پوشانده بود.
کد خبر: ۶۱۲۳۴۴
کشف مقبره توتانخامون ، فرعون مصر

به گزارش جام جم آنلاین، هوارد کارتر پس از 5 ماموریت کاوش های بی وقفه طاقت فرسا در جستجوی تنها مقبره فراعنه که از تعرض و غارت مصون مانده بود ، عاقبت پاداش تلاش هایش را مشاهده کرد.او می توانست به جهان معتبرترین گنجینه مصر فراعنه را معرفی کند.

کارتر با درستکاری تلگرافی را برای لرد کارناروون که هزینه کاوش های او را پرداخته بود ارسال کرده و او را از این کشف آگاه کرد.دو هفته بعد در حضور لرد کارناروون راه ورودی پلکان سنگی که به درون مقبره راه داشت ، گشوده شد.

هوارد کارتر قانع شده بود که این مقبره تاکنون مورد تعرض دزدان مقبره های باستانی مصر قرار نگرفته است.آثار داخل مقبره نشان می دادند که این مقبره متعلق به توتانخامون است.

فرعونی که در سن 18 سالگی درگذشت.این فرعون جوان که سلطنتی کوتاه داشت 3300 سال انتظار کشید تا به یک افتخار ابدی دست یابد.

فراعنه سلسله جدید برای اینکه مقبره هایشان مانند اجداد دور دستشان ، سلسله فراعنه قدیم مورد تعرض غارتگران قرار نگیرند مقبره های خود را در درون صخره های دره شاهان تراشیدند و ورودی ها را پنهان کردند.

با این حال ، با گذشت روزگار، غارتگران توانسته بودند ورودی ها را کشف کرده و مقبره ها را غارت کنند.

هوارد کارتر بر اثر تحقیقاتش متقاعد شده بود از میان تمام فراعنه ای که نامشان در فهرست ها آمده است ، هنوز یک مقبره دست نخورده وجود دارد. به این ترتیب او توانست مقبره توتانخامون را کشف کند.

کارتر و کارناروون پس از ورود به داخل مقبره با آثار هنری ، وسایل زندگی روزمره و تخت سلطنت از طلا مواجه شدند.این هنوز اتاق قبل از مقبره بود و گنجینه واقعی در ورای این اتاق قرار داشت.

کارتر مانند یک دانشمند واقعی شتاب نکرده و با دقت از نخستین کشفیات صورت برداری می کند و بعد به جستجوی سایر بخش های مقبره می رود.

در بهار سال بعد ، کارتر در میان اتاق و مقبره اصلی را می گشاید و «کوهی از طلا» را کشف می کند!.

یک صندوق بزرگ از طلا که بیش از 5 متر طول داشت ، در داخل صندوق هوارد کارتر مومیایی توتانخامون را می یابد.

برخلاف سایر مومیایی ها از جمله مومیایی رامسس دوم که پس از غارت مقبره ها و تابوت هایشان توسط غارتگران از درون تابوت ها بیرون انداخته شده بودند و به دلیل هوای خشک عمق مقبره ها سالم مانده بودند ، مومیایی توتانخامون به دلیل روغن های مقدس کاملا خورده شده بود و تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود.

کاوش مقبره توتانخامون که در مجموع دارای 5 سالن بود منجر به کشف بیش از 2000 قطعه اشیایی از طلا و سنگ های گرانبها ، از جمله ماسک مشهور چهره توتانخامون شد.

در روز 4 نوامبر سال 1922 میلادی ، هوارد کارتر در دره شاهان مصر موفق شد ورودی مقبره توتانخامون را کشف کند.

کارتر به کمک حمایت مالی لرد کارناروون موفق به این کار گردید و این 2 نفر شایستگی این را دارند که جزو بزرگترین کاشفان مصرشناس قرار گیرند.

امروز ، مجموعه گنجینه توتانخامون در موزه قاهره نگهداری می شود و تماشای آن همواره برای بازدیدکننده هیجان آور و حیرت انگیز است.

هوارد کارتر در روز 2 مارس 1939 در اوج شهرت در شهر لندن درگذشت. بهرام افتخاری. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
واقعا بیایید ما هم یاد بگیریم

نیازمندی ها