همزمان با روز دانش‌آموز، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تدوین و تصویب طرح جدیدی برای زنگ سینما در مدارس کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۱۲۳۰۵
صدای زنگ سینما در مدارس به گوش می​رسد

حسین هژبری با اشاره به ضرورت نظام‌مند شدن فیلم‌دیدن و نقد و بررسی آثار سینمایی در مدارس، به جام‌جم گفت: در این طرح فیلم‌های خوبی را که در سطح کشور تولید می‌شود، ابتدا بازبینی و تحلیل می‌کنیم و بعد با امکانات تبلیغی مثل سایت و مجله بهترین آنها را برای نمایش در مدارس در نظر می‌گیریم. به عنوان نمونه فیلم «بزرگمرد کوچک» ساخته صادق دقیقی را که درباره زندگی شهید بهنام محمدی، نوجوان سیزده ساله است و توسط بسیج دانش‌آموزی هم حمایت می‌شود، رسما به مدارس کشور معرفی کردیم تا همه دانش‌آموزان آن را ببینند.

وی برخی فیلم‌های فعلی سینمای ایران را مناسب گروه سنی دانش‌آموزی دانست و افزود: امروزه سطح دید و فکر دانش‌آموزان بالاست و آنها خیلی از فیلم‌های تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی را می‌بینند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر بحث نمایش فیلم به لزوم توجه به گفت‌وگو و نقد و بررسی فیلم‌ها در مدارس اشاره کرد و گفت: هر فیلمی در عالی‌ترین سطح دارای نقاط مبهم و مواردی است که نیاز به توضیح و تحلیل دارد تا دانش‌آموزان برداشت نادرستی از آن نداشته باشند.

وی درباره تاثیر فیلم دیدن و سینما رفتن بر دانش‌آموزان نیز گفت: سینما هنر تاثیرگذار و جذابی است و بین رسانه‌ها نیز نفوذ بالایی دارد. برای همین می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای رشد و تعالی دانش‌آموزان باشد، اما آنچه خیلی اهمیت دارد، برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه و رویکرد آموزشی و تربیتی آن است که در کنار وجه سرگرمی باید موردتوجه قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین به فعالیت 1200 کانون فرهنگی و پرورشی دانش‌آموزان در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از تفریحات سالمی که مدارس کشور همواره دنبال می‌کنند، نمایش فیلم در محیط آموزشی یا بردن گروهی و دسته‌جمعی دانش‌آموزان به سینماست. وزارت آموزش و پرورش 1200 کانون فرهنگی و پرورشی در سطح کشور دارد که عهده‌دار نمایش فیلم برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی هستند. برنامه دیگر که معمولا مدیران مدارس بخصوص در مقاطع پایین‌تر دنبال می‌کنند، بردن دانش‌آموزان به سینماست.

حسین هژبری درخصوص چگونگی انتخاب فیلم‌ها برای دیدن نیز توضیح داد: ما فیلم‌هایی را برای نمایش در کانون‌های فرهنگی و پرورشی یا برای دیدن در سینما انتخاب می‌کنیم که از جانب آموزش و پرورش تائید شده باشد و کارشناسان آنها را پیشنهاد دهند.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به امکانات و تجهیزات مدارس، مساله فیلم دیدن به امری عادی و ضروری تبدیل شده است، ضمن این که استفاده از فیلم‌ها در کنار درس به عنوان یک برنامه از جانب معلمان به طور جدی دنبال می‌شود.

هژبری درخصوص آمار سینما رفتن و فیلم دیدن دانش‌آموزان نیز گفت: آمار دقیقی از این که چند درصد دانش‌آموزان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند، به سینما می‌روند و فیلم می‌بینند ندارم، اما می‌توان گفت بیشتر دانش‌آموزان علاقه‌مند این موضوع هستند و از برنامه‌های این چنینی استقبال می‌کنند.

حمایت از دانش‌آموزان فیلمساز

چهل و سومین جشنواره فیلم رشد ـ به عنوان قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین جشنواره فیلم کشور ـ که بتازگی به کار خود پایان داد، نشانه‌ای آشکار از جدیت آموزش و پرورش در این زمینه و واقف بودن مسئولان آن به جایگاه و اهمیت سینماست.

هژبری درباره نحوه مشارکت دانش‌آموزان در جشنواره فیلم رشد هم بیان کرد: یکی از بخش‌های خیلی مهم جشنواره فیلم رشد که جمعه شب با معرفی برگزیدگان به‌پایان رسید، فیلم کوتاه دانش‌آموزی است که امسال 3000 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. دانش‌آموزانی که در زمینه فیلم کوتاه کار می‌کنند به طور طبیعی تماشاگر و پیگیر مساله نمایش فیلم هم هستند. این بحث بخوبی نشان می‌دهد دانش‌آموزان تا چه میزان به فیلم و سینما اهمیت می‌دهند و به آن توجه دارند.

وی درباره تخصیص اعتبارات و حمایت مالی از فیلمسازان دانش‌آموز نیز گفت: در این یکی دو سال اخیر اعتبارات آنچنانی به دست ما نرسیده که بتوانیم در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم. سرمایه ما تا این اندازه است که ما فقط جشنواره فیلم رشد را به هر قیمتی که هست برگزار کنیم.

علی رستگار‌ / ‌گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها