سبقت دوباره گازی ایران از روسیه

ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان شد

انتقاد وزیر نفت از ارزان شدن قیمت جهانی گاز

پیشنهاد جدید ایران به 12 غول گازی

وزیر نفت با انتقاد از ارزان شدن قیمت گاز در بازار جهانی، یکی از چالش‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز را افزایش تولید از ذخایر نامتعارف اعلام کرد و پیشنهاد جدیدی را به 12 کشور دیگر عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ارائه کرد.
کد خبر: ۶۱۲۱۰۲
پیشنهاد جدید ایران به 12 غول گازی

بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز به کار پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت و انرژی جهان، گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، سهم گاز در سبد انرژی تا سال 2035 میلادی حدود 26 درصد افزایش می یابد.

وزیر نفت ایران با بیان اینکه انرژی محور اصلی مذاکرات همه مجامع بین‌المللی بوده و فقر انرژی و عدم دسترسی آسان به آن، امنیت انرژی را به مهمترین موضوع برای جهان  تبدیل کرده است، افزود: مزیت‌های اقتصادی و محیط زیستی گاز طبیعی، این سوخت پاک را به عنوان یک عنصر مهم معرفی کرده است که قادر به پاسخگویی نیازهای توسعه ای پایدار قرن ٢١ است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه رقابت‌های سازمان داده شده و همکاری کشورهای تولید کننده گاز با احترام به بازارهای منطقه‌ای در یک زمان به عنوان یکی از پایه‌های امنیت انرژی در نظر گرفته می‌شود که راه را برای بهره برداری بهینه و اقتصادی از منابع و ذخایر باز می کند، اظهار کرد: به دلیل بلندمدت بودن پروژه‌های گازی، درک تولیدکننده و مصرف کننده از امنیت عرضه و تقاضای انرژی، می‌تواند اعتماد متقابل را ارتقا دهد.

انتقاد زنگنه از ارزان شدن قیمت جهانی گاز

رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی صنایع گاز جهان، اظهار کرد: سقوط آزاد قیمت‌ها، توجیه اقتصادی اجرای طرح‌های جدید گازی را با مشکلاتی روبرو کرده است و این موضوع حتی ریسک اجرای پروژه‌ها را افزایش و ابهامات در عرضه پایدار و بلندمدت عرضه گاز ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رشد قیمت‌ها منجر به افزایش تولید گاز از ذخایر نامتعارف همچون شیل گس‌ها می‌شود، افزود: افزایش ظرفیت تولید گاز از ذخایر نامتعارف مشکلاتی را برای تولید و صادرکنندگان گاز به وجود آورده است.
 
زنگنه در ادامه با اشاره به رقابت کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده گاز در افزایش ظرفیت‌های تولید، سهم بازار و دستیابی به تکنولوژی‌های جدید، گفت: اما منافع مشترک آنها باید همیشه به عنوان فصل الخطاب برای این رقابت‌ها باشند.

وزیر نفت با اعلام اینکه حمایت از حاکمیت بر منابع گاز، افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان، دستیابی به درآمدهای منصفانه و حفظ منافع همه نسل ها، منافع مشترک تولیدکنندگان گاز است، تاکید کرد: در عصر ارتباطات بین‌المللی کشورهای صادرکننده گاز منافع مشترکشان را تضمین می‌کنند اما باید در نظر گرفته شود که صادرکنندگان این سوخت پاک با چالش‌هایی همچون شرایط مالی سخت و هزینه های زیاد دستیابی به فناوری های جدید روبرو هستند.

پیشنهاد جدید ایران به 12 غول گازی

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان یک موسسه میان دولتی از ١٧ کشور عضو و ناظر تولیدکننده و مصرف کننده گاز از همه گوشه های جهان تشکیل شده است و به دنبال افزایش سهم و نقش پذیری خود در بازار انرژی جهان است، تصریح کرد: با این وجود به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که ما فعالیت‌ها و روند تکاملی «جی.ای.سی.اف» در سال های گذشته با هدف دستیابی به دستآوردها مورد بازنگری قرار دهیم.

رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه بر این باور هستم که در تلاش «جی.ای.سی.اف» برای توسعه جایگاه خود در صحنه بین‌المللی انرژی این مجمع باید نقشه راهی را بر اساس یک دیدگاه تازه برای آینده تعیین کند، افزود: برای تحقق این هدف باید این موضوعاتی همچون توسعه همکاری کشورهای عضو و تبادل تجربیات و فناوری، ترویج همکاری‌ها برای اتخاذ سیاست‌های مشترک در مناطق تولید و توسعه بازار مدنظر قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت در پایان خاطرنشان کرد: آماده سازی زمینه‌ها برای همکاری کشورهای عضو با شرکت‌های تجاری انرژی و بین‌المللی و موسسه های مالی محور دیگر در این خصوص است و دبیرخانه پیشنهاد داده است تا جلساتی را بر اساس یک برنامه منظم هر دو سال یکبار با موسسه های مالی و تجاری برگزار کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها