ممکن است معضلات اورژانس بیمارستان میلاد را بعضی شنیده باشند اما تا نیمه شب و به تنهایی بیماری را به اورژانس بیمارستان میلاد نبرده باشید به خوبی عمق مشکل را درک نخواهید کرد. تمام شب را به نوشتن این سطور فکر می‌کردم و در خیال خود با صدای بلند می‌پرسیدم : اینجا مقام مسئول کیه؟ و دیگری جواب می‌داد : مقام نداره ، مسئول منم !!!!
کد خبر: ۶۰۶۲۳۷
حکایت یک شب در بیماستان میلاد

داریوش گرگوند در ادامه یادداشت خود در «اتاق خبر» نوشت: این‌ که شخصی بیمار شود و روند ناخوش‌احوالی او به گونه‌ای باشد تا آدم را روانه بیمارستان کند موضوعی غیر‌معمول نیست. نیمه شب است و داریم به سمت بیمارستان میلاد حرکت می‌کنیم.

در راه یک چشمم به مسیر است و یک چشمم به بیمار ناخوش‌احوالمان که از درد دستگیره درب ماشین را گرفته است و دارد با خودش ذکر می‌گوید. به سمت بیمارستان میلاد در حرکت هستیم و من دارم با خودم فکر می‌کنم، وقتی برسیم حتما کسی آنجا به ما کمک می‌کند، نظیر آنچه در فیلم‌ها دیده‌ایم عده‌ای نگران و با استرس به سمت ما می‌دوند و در حالی که مریض‌مان را می‌برند به گرد پای‌شان هم نمی‌رسیم، تا چشم به هم بزنیم یک نفر می‌گوید شما نمی‌توانید داخل شوید و درب اتاق را به روی ما می‌بندد. پشت در می‌ایستیم و آنها خودشان همه‌ی زحمت‌ها را می‌کشند، بعد از اینکه شما چند سکانس ببینید ما هم رفته‌ایم حسابداری و برگشته‌ایم. اما این‌ها همه برای فیلم‌هاست.

در واقع وقتی به بیمارستان میلاد رسیدیم خبری از کمک و استقبال نبود. دست بیمارمان را گرفته‌ام، همان دست‌هایی که من را بزرگ کرده‌اند و حالا مثل برگ گل نازک و شکننده‌اند، داریم به سمت داخل اورژانس می‌رویم. اول از همه اطلاعات اورژانس را می‌بینیم، بعد متوجه مکانی می‌شویم که کارت شناسایی می‌گیرد و به ما ویلچیر می‌دهد و این می‌گوید که اینجا باید همه کارهایمان را به شخصه انجام بدهیم.

در کودکی به ما گفته بودند که باید همه کارهایمان را خودمان انجام دهیم اما نمی‌دانستم که این پروژه بیست سال بعد در بیمارستان میلاد به بهره‌برداری خواهد رسید. می‌خواهم خیلی گذرا اتفاقات شب مذکور در اورژانس بیمارستان میلاد را برای‌تان شبیه‌سازی کنم و بعد از آن چند نکته‌ای را یادآور مقام مسئول محترم بشوم.

پس از گرفتن ویلچیر شما به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنید. باید در صف بایستید تا به باجه‌ای برسید و بگویید بیمار اورژانسی شما در چه حالی‌ به سر می‌برد. پس از اینکه به ابتدای صف رسیدید و مکالمه مسئول باجه با تلفن همراهش تمام شده باشد دفترچه بیمه‌تان را می‌گیرد و به شما یک برگه می‌دهد تا به پذیرش بروید. بیمار شما همچنان دارد از درد گریه می‌کند. به پذیرش می‌روید، صف هنوز وجود دارد ، بیمارتان را دور از ازدحام جمعیت تنها می‌گذارید و به او می‌گویید: زود بر‌می‌گردم. مدت زیادی طول نمی‌کشد، شاید دو یا سه دقیقه اما چه می‌شد اگر با دلی نگران لحظه‌ای هم از مریض‌مان دور نباشیم و مانند همان که در فیلم نشان می‌دهند با مراجعین رفتار شود. خلاصه پس از طی مراحل یاد شده به صف انتظار می رسیم. آنجا چند اتاق وجود دارد که به نوبت مراجعه‌کنندگان پشت درب آنها انتظار می‌کشند. وارد اتاق که می‌شوی پزشک شما را معاینه می‌کند و بعد از آن باید همه کارهایت را دوباره خودت انجام دهی.

البته می‌گذرد و این هم قسمت ما بود تا شب‌مان را در بیمارستان میلاد سحر کنیم. جواب آزمایش را بعد از دو ساعت انتظار گرفته‌ایم و یک ساعت می‌شود که منتظر پزشک هستیم تا بیاید و معاینه را تکمیل کند. نمی‌دانم چطور ممکن است کسی بیمارش را به بیمارستان آورده باشد، از عجله کفش‌هایش را جا‌به‌جا پوشیده باشد و در بدو ورود با موجودی به خونسردی یک درخت مواجه شود. منشی که در برابر تمام نگرانی‌های شما حرفی جز “نمی‌دانم” یا “دکتر به زودی می‌آید” نخواهد داشت.

همین طور که ذهنم به محتویات قانونی در مورد حمایت‌های پزشکی از تمامی اقشار جامعه سرک می‌کشد نگاه می‌کنم به مراجعین دیگر و سر حرف را با بعضی از آنها باز می‌کنم. یکی می‌گوید قبلا هم به اینجا آمده است ، هر بار وضعیت همین‌طور بوده است و باید چند ساعتی در انتظار دکتر نشست. آن یکی می‌گوید که پانسمان مریضش را خودش عوض می‌کند. چند نفری از خستگی بر روی صندلی‌ها خوابشان برده است. یک نفر نشسته است و دارد می‌لرزد و همراهش بالای سرش در فکر فرو رفته، شاید دارد با خودش می‌اندیشد که اگر پول لازم را داشت بیمارش را به بیمارستان بهتری می‌برد و از حس سرافکندگی خالی می‌شد. چند نفری هم بیمار بر روی برانکارد دارند و از این طرف به آن طرف می‌روند. دیگری از اینکه شرایط او و بیمارش را درک نکرده‌اند دلخور است و پرستار خطاب به او می‌گوید که همه مریض دارند و این آغاز بحثی‌ است که انتهایش به دعوا ختم می‌شود.

البته این‌ها مشاهدات من از یک شب حضورم در اورژانس بیمارستان میلاد است. شاید فقط آن شب این‌طور بوده و شب‌های دیگر همه چیز بهتر است. شاید هم بد‌تر…

بیمارستان است دیگر، اسمش رویش است و ما احتمالا مریض هستیم که به آنجا سر زده‌ایم. اما چند نکته‌ای که ذکر آنها خالی از اشکال نیست و مخاطب آن تمام کسانی هستند که فارغ از مقام و پست‌شان احساس مسئولیت می‌کنند.

مقام مسئول محترم ، جناب وزیر ، آقای رییس… بسیار در اخبار دیده‌ایم که دست فلان رییس را می‌گیرند سرزده می‌برند به بیمارستان یا درمانگاه، همیشه هم هستند عده‌ای که گلایه کنند، مثل مسئولانی که همیشه قول رسیدگی می‌دهند. البته تا چند شب پیش که ما به بیمارستان میلاد سر زدیم هنوز بودند افرادی که ناراضی باشند و شواهد امر حاکی از عدم توجه مسئولان مربوطه بود. مقام محترم مسئول، جناب وزیر، آقای رییس… اگر سری به قانون اساسی بزنید فصل سوم “حقوق ملت” اصل ۲۹ را که بخوانید برای شما نوشته‌اند که همه اقشار جامعه باید از حق تامین اجتماعی و حمایت های پزشکی “یکسان” برخوردار باشند. دست شما درد نکند که این همه امکانات را مهیا کرده اید اما انسان به اورژانس (همان‌طور که از نامش مشخص است یعنی خیلی فوری) می‌رود برای اینکه عجله دارد و ناراحتی جسمانی سلامت او را تهدید می‌کند. در این وضعیت ایستادن در صف به همراه بیماری که دارد به خودش می‌پیچد و یا از درد بدنش تکان می‌خورد چه معنی خواهد داشت؟؟

شما را ارجاع می‌دهم به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری که فرمودند : «طوری نباشد که بیمار و خانواده بیمار رنجی جز رنج بیماری داشته باشند» آیا این جمله مقام معظم رهبری مصداق بارز “بنی آدم اعضای یک پیکرند” نیست و آیا در حال حاضر به این شیوه با بیماران و اعضای خانواده آنها برخورد می‌شود؟ مشکل را به دکترها و پرستارها ارجاع نمی‌دهم برای اینکه با اندکی انصاف همه شاهد بوده‌ایم که این دلسوزان در شیفت شب از خواب خود کسر می‌کنند و تا حد امکان تلاش می‌کنند. البته خونسردی و عدم توجه پرسنل بیمارستان به قوت خود باقی است، این شاید ریشه در فضای کاری آنها داشته باشد اما مقام مسئول محترم، نمی‌توانید ادعا کند که عزمی برای تغییر این رویه خواهید داشت، زیرا در مکان تعبیه شده برای پزشکان اورژانس فضای بیشتری در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی امکانات و خدمات وجود ندارد. چهار اتاق و چهار پزشک با چهار تخصص متفاوت در مقابل تعداد زیادی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان میلاد که به خاطر هزینه‌های سنگین درمانی از نقاط دور و نزدیک شهر به آنجا آمده اند.

جناب وزیر، مقام مسئول محترم،آقای رییس… قرار مردم با انقلاب این نبود. قرار بود تا امکانات مناسب در اختیار مستضعفین هم قرار بگیرد، پس چگونه است که بیمارستان‌های اختصاصی با دکترهای از فرنگ برگشته، تجهیزات پیشرفته ، رسیدگی‌های پزشکی مناسب و آرامش خاطر نصیب قشر مرفه گردیده است و در مقابل صف‌های شلوغ، عدم رسیدگی مناسب به بیمار اورژانسی ، انتظار و بدرفتاری پرسنل، سهم مستضعفین است؟

چگونه است که هرکس پول بیشتری دارد از خدمات بهتر و بیشتری برخوردار می‌گردد و آنکه وضع مالی خوبی ندارد باید با مریض بد‌حالش در صف انتظار بایستد تا مگر دکتر بیاید و علاجی برای درد او بیابد. چه دردی از این بزرگتر که ملتی برای احقاق حقوق مغفول خود انقلاب کرده‌اند و امروز امورشان به دست کسانی افتاده است که صدای اعتراض در گوش آنها اثری از عکس‌العمل نخواهد داشت. مگر خدا صدای این دست‌های رو به بالا را بشنود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
داود الیاسی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
۰
۰
تا حدودی با شما موافقم ولی لطفا كمی هم خودتون رو جای پرسنل بیمارستان و اورژانس بگذارید. در كشوری كه صدا و سیما و فیلم های تولید شده به هر طریق كه میتونن فرهنگ داد و بیداد در اورژانس و عدم تحمل و صبر و رواج میدن چه انتظاری دارید.مگه چند نفر تو این مملكت مثل من پرستار اورژانسن تا با مشكلات آشنا باشن.شما فیلم پرستاران رو نگاه نكن اینجا ایران با انبوهی از مشكلات مالی و فرهنگی و غیره.ما فقط فكر میكردیم شهرستان اینجوریه ولی تهران شما هم دست كمی نداره.آرزوی ما هم اتفاق افتادن تمام چیزایی هست كه تو فیلم دیدین.كاش یه جایی پیدا بشه یكم فرهنگ جامعه رو در ارتباط با اورژانس بالا ببره. من دارم جایی كار میكنم كه به نظر مردمش بیماری كه سكته كرده با بیماری كه یه تزریق ب كمپلكس داره از یك درجه ی اورژانسی بودن برخورداره.من از هیچكس حمایت نمیكنم ولی تو رو خدا پیگیر این موضوع باش.ولی یك طرفه به قاضی نرو میدونی كه این روزا راحت میشه با چاپ یه مقاله احساسات مردم و نسبت به چبزی جریحه دار كرد. یكمم پای صحبت كادر درمان بشین ببین چند ماه اضافه كار از دولت طلب دارن.فكر نكن تو اولین كسی هستی كه این مشكلات رو كشف كرده قبل از تو هم بودن برو ببین چرا به جایی نرسیدن
saeed
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
۱
۰
دوست عزیز وگرامی
این موضوع را 3 سال پیش من تجربه كردم ساعت 19:00 وارد بیمارستان شدم و ساعت 23:00 دست از پا درازتر بدون هیچ نتیجه ار بیمارستان میلاد خارج شدم و با 45 دقیقه درمان در بیمارستان خانواده ارتش همسرم را با آرامش به خانه بردم !!.وقتی به مسئول اورژانس مراجعه كردم و شرایط همسرم را بازگو كردم لطف كردند و راهنمایی كردند فرمودند روز 5 شنبه بیایید برای متخصص زنان و زایمان وقت بگیرید.!!! شرایط اورژانسی !!
بی نام
Germany
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
دقیقا همینطوره. من یه بار تصادف كردم . مراجعه كردم برای سی تی اسكن . اما وقتی از كلی سالن تو در تو به طبقه پایین رسیدم. هر چی صدا زدم كسی نبود . وقتی پرس و جو كردم گفتن نیستن معلوم نیست كی می یان. خدا به داد مردم ایران برسه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
با سلام متنی كه شما نوشته اید این معنی را می دهد كه تا شخصی از نزدیك این بی احترامی ها رالمس نكرده باشد متوجه وخامت اوضاع نمی شود كه تنها چیزی كه در بیمارستانهای دولتی اهمیت ندارد جان انسانها هست این مشكی كه شما در یك شب با آن مواجه شدید ما ماه ها و سال هاست كه با آن مواجه هستیم
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
با سلام كلا خدمت شما بگم كه بیمه تامین اجتماعی و بیمارستان های زیرمجموعه اش از وضعیت اسفناكی برخوردار هستند؛برای تولد فرزندم به بیمارستان میلاد مراجعه و با سیل وحشتناكی از بی حساب و كتابی برخورد كردم و در نهایت مجبور شدم با تعویض بیمه به خدمات درمانی به بیمارستان چمران مراجعه كنم
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
قرار مردم با مسئولان انقلاب این نبود. قرار بود تا امكانات مناسب در اختیار مستضعفین هم قرار بگیرد!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
بد نیست سری هم به آی سی یو بیمارستان امام بزنید ببینید چه خبره
هادی
United States
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
كلا بیمه ها در ایران دو قرون هم ارزش ندارند. سی سال تمام بیست درصد از حقوق و مزد كارگر فلك زده را اخذ می كنند در آخر هم پول پشیزی می اندازند كف دست ما به اسم حقوق بازنشستگی.
وقتی هم بیمار میشیم بیمه فقط 5 درصد فرانشیز را پرداخت می كند بماند كه ویزیت و اكثر داروها و آزمایشات و درمان ها تحت پوشش بیمه ها نیستند.
تمام بیمارستان های دولتی همینطوری هستند و اصلا به بیمار رسیدگی نمی كنند.تنها كاری كه برای بیماران انجام می شه فراهم كردن نیمكت خالی جهت مهمان بودن برای 7-8 ساعت است كه می شود از این فرصت استفاده كرد و جلوی تلویزیون نشست و برنامه های سیما را دید.
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
دقیقا حرف دل ما بود چونكه مریض تصادفی داشتم وچند عضو بدن بیمارم شكسته بود واز درد بیمارستان را گذاشته بود روسرش به هركه مراجعه می كردیم بسیا رتند با ما برخورد میكردند، بگذریم پس از چندین ساعات تازه آنهایی كه در حالآاموختن علم پزشكی بودند یك به یك می آمدندسئوالی میكردن با خون سردی تمام از بغل بیمار رد می شدند خلاصه بیمار مان بیست و چهار ساعت در این وضیعت بود
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
بعضی از پزشكان هدفشان از كاركردن فقط كسب درامد بیشتر هست و ضمنا مریض جماعت هم چون دائما با اونها سروكار دارند زیاد برایشان اهمیتی ندارد . جالب این است كه مطب پزشكان هیچ ارزشی برای وقت بیمار قائل نیستند . و شما باید ساعتها در مطب یك پزشك درودیوار را تماشا كنید تا دكتر بیاد . و دكتر محترم هم به دلیل كار زیاد بداخلاق و بی حوصله است و معلوم نیست كه كار طبابتش هم با بی حوصلگی انجام ندهد .
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
همانطور كه خودت نوشتی اون سكانسها مربوط به فیلمهاست هر چقدر هم بگیم و بنویسیم باز هم همینه هیچكس بفكر من و تو نیست باید . . . هر موقع پول داشتی از این رنج و عذاب راحت میشی . به امید اون روزی كه من و تو هم پولدار و متمول بشیم و برای خودمان احترام بخریم و بعد .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
برادرم كجای كاری . خدمه بیمارستان یه تی ناقابل به زمین نمیكشن . حتی من به یكی از آشناهای رئیس شبكه اعتراض كردم در جواب گفت كه همه با پارتی سر كار اومدند و از دست فامیلشون كه رئیس است كاری بر نمیاد . پزشكان زیادی هستند كه حاضرن استخدام بشن و در اینجور جاها خدمت كنند اما كسی اینكار رو نمیكنه . ما هم گذرمان به اورژانس افتاده . ولی اونجا صف قابل روئیت نبود بلكه شماره میدادند كه بعد از دویست سیصد نفر نوبتت برسه . بیمارستانها اول از مریض پول میگیرن و بعد ویزیت میكنن مهم نیست داره درد میكشه یا میمیره . وقتی آدم گذرش به اینجور جاها نمیافته آدم فكر میكنه همه چی آرومه من چقدر خوشبختم .
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
استخدام افراد از پایین دست ترین آنها تا بالا دست ها دربیمارستان و جاهایی كه با سلامت مردم سر و كار دارن باید براساس ضوابط و ازمیان آاموزش دیدگان این حرفه باشد و یا اینكه قبل ازبكارگیری حتی به كارگران ونگهبانان بیمارستان آداب و رسوم برخورد بابیماران وهمراهانشان را آموزش دهند .متاسفانه بیشترپرسنلی كه دربدو ورود به اماكن درمانی باآنها مواجه میشویم(بجزپزشكان وپرستاران وكادرپزشكی) ازنقاط دورافتاده بوده و براساس رابطه واردشده اندكه اغلب كم سواد، آموزش ندیده ،وباوظایفشان ناآشنا هستند ودردانسان راحس نمكنند یابرایشان اهمیت ندارد.لطفا توجه ویژه شود.
ف. ع.ح
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
سلام / سال گذشته كه ما نیز بیمارمان را به این بیمارستان بردیم من از هر چه بیمارستان دولتی متنفر شدم خدا انشاءا... گذرتان را به این بیمارستان نیندازد پرستارهای آن انگار رئیس بزرگترین بیمارستان دنیا هستند و اصلا وجدان ندارند من فقط از خدا می خواهم كه به درد ما دچار شوند چون آنها درست شدنی نیستند .از خدا هم می خواهم به شما وخانواده اتان سلامتی بدهد.
روحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
الهی كار هیچ بنده ای به بیمارستان نكشد وگرنه....
شهرستانا كه دیگه نپرسید تا مریض رو بستری كنن همراهش سكته میكن بعدشم كه چی بگم
همین ماه قبل 5 تا قرص ده هزار تومانی خریدم دادم به این دلسوزا دو تاشو دادن مریض بقیش معلوم نشد چی شد ؟
مرسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
به خدا قسم اگر هم پول داشته باشی دكتر مجرب گیرت نمیاد . من خودم پولدارم ولی با این معضل روبرو شدم . مشكل از اونجایی كه همین طور دانشگاه ها سر قیف را برای ورود سخت كردن ولی آسان پزشك میدن بیرون .

نیازمندی ها