با حضور حجت الاسلام قرائتی انجام شد؛

تجلیل از 54 برگزیده طرح قرآنی «واژه‌های آسمانی»

مراسم تجلیل از 54 برگزیده طرح قرآنی «واژه های آسمانی» با حضور حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۶۰۷۸
تجلیل از 54 برگزیده طرح قرآنی «واژه‌های آسمانی»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این مراسم به همت این سازمان، شهرداری منطقه دو و فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

اجرای بیش از دو هزار و 600 دوره کلاس آموزش قرآن در فرهنگسراها

امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همایش تجلیل از برگزیدگان طرح «واژه های آسمانی» گفت:بیش از دو هزار و600 دوره کلاس های آموزش قرآن کریم در فرهنگسراها، در قالب 57 عنوان سرفصل برگزار شده است. در هر دوره بیش از 28 هزار نفر حضور داشته اند و 150 معلم و مربی قرآن کریم عهده دار آموزش به این افراد در سه موضوع حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن کریم بوده اند.

وی افزود: در ویژه برنامه برآستان جانان که در طول ماه مبارک رمضان در پایتخت برگزار می شود بخش اعظمی از فعالیت ها به اجرای برنامه های قرآنی اختصاص دارد. از سوی دیگر تولید محصولات قرآنی و برپایی نمایشگاه های قرآنی بخش دیگری از فعالیت های سازمان است.

خوراکیان به مرکز پاسخگویی به تلفن های قرآنی به شماره 144 اشاره کرد و گفت: این سامانه پاسخگوی بیش از چهار میلیون تماس در مورد تلاوت، ترجمه و تفسیر قرآن کریم است. در کنار این برنامه های وسیع و گسترده احساس می شد که مسئله مفاهیم و ترجمه قرآن اهمیت ویژه ای دارند. همین موضوع باعث شد تا حمایت های بیشتری از این بخش صورت بگیرد و اجرای طرح «واژه های آسمانی» نتیجه همین رویکرد بود. در این طرح با یادگیری دو درصد از کلمات قرآن کریم، 82 درصد از معانی و ترجمه آن آموزش داده شد.

حجت الاسلام قرائتی: فعالان دینی منتظر کمک دستگاه ها نباشند

حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در این مراسم با اشاره به اینکه مزه قرآن را نچشیده ایم و به نسل های آینده نچشاندیم، گفت: فعالان دینی، به ویژه در عرصه فعالیت های قرآنی نباید منتظر کمک نهادها و دستگاه های مختلف باشند. نمی توان تنها با یک بار اقدام نسبت به حفظ، قرائت و تلاوت قرآن کریم به معارف این کتاب الهی دست یافت. بنا به گفته علامه طباطبایی باید هر دو سال یک تفسیر قرآن داشته باشیم. این گفته ایشان به جهت لحاظ کردن مقتضیات زمان و توجه علوم روز در قرآن بوده است.

وی با بیان این‌که «قرآنیان باید تلاش کنند که به تلاوت و بی‌غلط خواندن قرآن و نیز همراه با تجوید و تدبر خواندن آن اهتمام ورزند» افزود: برگزاری طرح «واژه‌های آسمانی» در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در تهران گام خوبی بود.

آغاز طرح «طبیب دوار» برای 100 هزار قرآن آموز تهرانی

حجت الاسلام محمد صادق حق شناس، مجری طرح «واژه های آسمانی» در این مراسم اظهار کرد: در سیستم آموزشی کشور ما نزدیک به 12 سال قرآن کریم و ادبیات عربی آموزش داده می شود و نزدیک به دو هزار ساعت از وقت دانش آموزان به آموزش قرآن اختصاص داده می شود اما آشنایی محدودی با ترجمه قرآن دارند. طرح واژه های آسمانی یک روش نوین در رابطه با آموزش ترجمه قرآن کریم است که در آن افراد بدون نیاز به یادگیری ادبیات عربی و حضور در کلاس در کمترین زمان ممکن با ترجمه قرآن آشنا می شوند.

وی افزود: در این طرح 1257 کلمه پر کاربرد قرآن کریم که حداقل هفت و حداکثر دو هزار بار تکرار شده اند، استخراج شد و در همین رابطه 607 آیه موضوعی و کاربردی قرآن کریم که این کلمات را در دل خود جای داده است نیز استخراج و در اختیار قرآن آموزان قرار گرفته است. این طرح با نزدیک به 40 هزار نفر مخاطب در پایتخت برگزار شد و در ایام اعتکاف سال جاری این طرح در بین 20 هزار نفر از معتکفان اجرا شد.  

حجت الاسلام حق شناس اظهار کرد: افرادی که در این طرح حضور داشته‌اند باید از این پس در طرح «طبیب دوار» هر کدام 10 نفر را تحت آموزش‌های خود قرار دهند، در همین راستا 100 هزار جلد از کتب آموزشی طرح واژه‌های آسمانی زیر چاپ رفته است و در اختیار 108 مسجد محوری قرار خواهد گرفت تا در مرحله دیگر این طرح شاهد حضور 100 هزار نفر از مردم تهران باشیم.

در پایان این مراسم از یک عمر تلاش حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز تجلیل شد.

همچنین در ادامه این مراسم به قید قرعه به 14 نفر از حاضران کمک هزینه سفر به مکه مکرمه، عتبات عالیات و مشهد مقدس اهدا و از 40 برگزیده طرح «واژه های آسمانی» تجلیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها