طرح بیمه زنان خانه‌دار که قرار بود تا پایان امسال ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار دهد، هنوز اجرایی نشده و علت اجرا شدن این طرح نیز مشخص نیست.
کد خبر: ۶۰۴۲۷۳
طرح بیمه زنان خانه‌دار در دالان فراموشی

 در اردیبهشت امسال خبر تصویب بیمه زنان خانه‌دار در هیأت دولت منتشر شد و خبر آن موجی از خوشحالی را در بین زنان خانه‌دار ایجاد کرد و بر طبق وعده‌های داده شده با تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن آن انتظار می‌رفت تا مراحل اجرایی آن هرچه سریعتر آغاز شود.

دبیر ستاد ملی زن و خانواده  گفته بود: عدم تناسب بیمه‌های تأمین اجتماعی اجباری با وضعیت شغلی و درآمدی زنان خانه دار، بالا بودن میزان سهم بیمه شونده و انتخاب جامعه آماری گسترده به عنوان پایلوت طرح از مشکلات عدم اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار در دوره‌های قبلی خود بود.

وی افزود: عدم طراحی مکانیزم تخصصی و ساز و کار بیمه‌ای و عدم تعیین دستگاه‌های خاص و ثابت به عنوان متولی، همچنین مقطعی بودن طرح‌ها و عدم استمرار آنها مشکل این طرح در دوره‌های قبلی بود.

دبیر ستاد ملی زن و خانواده تصریح کرد: تأمین اعتبارات موقت و عدم ثبات ردیف بودجه‌های خاص و عدم وجود قانون و بودجه پایدار و همچنین عدم تناسب بین ساز و کارهای تعریف شده در طرح های بیمه‌ای زنان خانه‌دار با ویژگی‌ها و شرایط مختلف زنان خانه دار نیز از ایرادات وارد بر طرح‌های پیشین بود.

حاجی علی افزود: دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده پس از ماه‌ها تلاش و برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب نظران این حوزه و افراد صاحب تجربه و فن متخصص در موضوع بیمه به ویژه بیمه زنان تعدادی راهکار را پیشنهاد کرد که کاهش مبلغ حق بیمه خویش فرمایی با تقلیل درآمد مبنای محاسبه حق بیمه و آسان سازی شرایط بیمه زنان خانه دار با اجرای بیمه گروهی توافقی از جمله این راهکارها است.

وی ادامه داد: احتساب خانه داری به عنوان شغل از اولین ملزومات و گام‌های اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار است و استفاده از ظرفیت شرکت‌های بیمه خصوصی  از دیگر پیشنهادات ستاد ملی زن و خانواده بود که توانست مشکلات عدم اجرای بیمه زنان خانه‌دار را مرتفع کند.

در حالی مسئولان از حل مشکلات بیمه زنان خانه‌دار خبر می‌دهند که هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و معلوم نیست که بیمه زنان خانه‌دار در کدام ایستگاه متوقف شده است؟

زهرا سجادی معاون امور خانواده مرکز زنان ریاست جمهوری گفت: بیمه زنان خانه‌دار از جمله طرح‌هایی است که نیازمند تخصیص بودجه مورد نیاز است و تا زمانیکه منابع مالی آن تأمین نشود اجرایی شدن این طرح با اما و اگرهایی مواجه خواهد بود.

همچنین فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مدتی پیش از پیگیری فراکسیون زنان مجلس برای اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار خبر داده بود اما هنوز این پیگیری‌ها نتیجه نداده است.

شهلا میر گلو بیات عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار جامعه فارس گفت: باید آیین نامه اجرایی بیمه زنان ‌خانه‌دار تصویب و برای اجرایی شدن به دستگاه‌ها ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

یک ماه از نیمه دوم سال گذشته است و هنوز خبری از اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار نیست در حالیکه قرار بود تا پایان امسال 200 هزار زن خانه‌دار و تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام زنان خانه‌دار تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

بیمه زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان مادران دو طرحی است که بازتاب خبری گسترده‌ای داشت اما هر دو این طرح‌ها تا این لحظه قربانی نداشتن بودجه شده‌اند و امیدواریم دولت یازدهم در کنار انبوه مشغله‌های کاری خود نسبت به حوزه زنان و دغدغه‌های این حوزه اهتمام بیشتری نشان دهد و با انتخاب رئیس مرکز امور زنان و خانواده متولی رسیدگی به امور زنان را مشخص کند تا زنان بدانند دغدغه‌های خود را باید از طریق کدام نهاد پیگیری کنند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها