جام جم گزارش می دهد

نسخه ناقص کنترل قاچاق دارو

می‌گویند سود بازار قاچاق دارو در کشور، دست‌کمی از قاچاق مواد مخدر ندارد. با این تفاوت که قاچاق دارو، هم دردسرش کمتر است، هم مزاحمتی برای قاچاقچی ایجاد نمی‌شود و هم مجازات خاصی برای فرد متخلف در نظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۶۰۳۱۲۶
قاچاقچیان دارو، چاق شده‌اند

جالب‌تر آن‌که به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کانال اصلی قاچاق دارو در کشور، اغلب افرادی هستند که یا در سیستم‌های دولتی کار می‌کنند یا در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده که قاچاق دارو بیش از این‌که از خارج به داخل کشور باشد، در بازار ناصر خسرو در جریان است، به این معنی که داروها از کانال قانونی و رسمی به دست بیماران نمی‌رسد.

با هر بار بحران دارویی هم جیب قاچاقچیان پرتر از قبل می‌شود و در حالی که بسیاری از بیماران خاص و صعب‌العلاج از کمبود و گرانی برخی داروها به ستوه می‌آیند، اما اتفافا همین دو مولفه کمبود و گرانی دارو، برای قاچاقچیان دارو بهترین تور ثروت‌اندوزی است.

بحث نظارت بر بازار توزیع دارو در کشور نیز به حدی ضعیف عمل می‌کند که دلال دارو به خود اجازه می‌دهد چند قدم آن‌طرف‌تر داروخانه‌ها کار کند و با دیدن بیمارانی که از خرید داروهای کمیاب نا امید شده‌اند، مشتریان خود را انتخاب می‌کند. در این بین، مردم هم خیلی اوقات چاره‌ای جز مراجعه به قاچاقچیان دارو ندارند.

وقتی مثلا خانواده‌ای برای نجات جان فرزندش نمی‌تواند دارو را از بازار قانونی تهیه کند، در آن صورت نمی‌توان با شعار دادن و امر و نهی کردن، او را از مراجعه به قاچاقچی دارو بازداشت.

البته بی‌انصافی است که عملکرد چند ماه اخیر سازمان غذا و دارو برای رفع کمبود و گرانی دارو در کشور را نادیده گرفت، اما انتظار می‌رود که وزارت بهداشت برای مقابله با قاچاقچیان دارو نیز، قوی‌تر و بدون ملاحظه برخورد کند؛ حتی اگر قاچاقچی دارو، رئیس یک داروخانه اسم و رسم‌دار باشد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها