رئیس جمهور در حاشیه جلسه دولت:

می‌خواهیم تنش با واشنگتن را کاهش دهیم

رئیس جمهور با تشریح سه مرحله پشت سر گذاشته شده از سوی دولت برای تعامل سازنده با جهان گفت: یکی از برنامه هایی که برای دولت حائز اهمیت بود مسئله تعامل با جهان است.
کد خبر: ۶۰۲۷۹۹
می‌خواهیم تنش با واشنگتن را کاهش دهیم

حسن روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت در سه مرحله پیش روی خود برای تعامل سازنده با جهان قدم هایی به پیش گذاشته است.

وی افزود: یکی از این مراحل حضور بیش از 55 هیات خارجی در مراسم تحلیف بود که 11 هیات در سطح سران حضور یافتند لذا تماس و مذاکره با آنها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت یازدهم محسوب می شود که بسیار تاثیرگذار بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: قدم دوم دولت در دیپلماسی خارجی حضور در اجلاس سران شانگهای در بیشکک بود که با مقامات حاضر در این اجلاس به ویژه روسای جمهور چین و روسیه دیدارهایی برگزار شد که بسیار حائز اهمیت بود و مسائل دوجانبه و بین المللی طی آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی قدم سوم دولت در دیپلماسی خارجی را حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خواند و گفت: در این مدت 18 ملاقات دوجانبه با مقامات، سران کشورها و روسای سازمان های بین المللی صورت گرفت.

روحانی با اشاره به برنامه های خود در نیویورک، این سفر را در راستای دنبال کردن دیپلماسی عمومی خواند و اظهار کرد: سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، حضور در جمع مسئولان رسانه های آمریکایی، صاحبنظران، ادیان اسلامی، شرکت در جامعه آسیایی و شورای روابط خارجی آمریکا با حضور 300 نفر و حضور در جمع ایرانیان از جمله برنامه های سفر بنده به نیویورک بود.

وی در ادامه افزود: در این سفر درخواست های ملاقات با مقامات کشورهای مهم اروپایی از قبیل اسپانیا، اتریش و فرانسه داشتم که این ملاقاتها صورت گرفت و نشان داد چیزی که به عنوان تحریم مطرح می کنند ، کاملا شکسته شده است، چرا که تحریم ها شامل دیدار با سران دیگر کشورها هم بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در این سفر قصد داشتیم مسئله حقوق هسته ای مردم ایران و غیرقانونی بودن تحریم ها را در افکار عمومی دنیا تفهیم کنیم، گفت: در جلسات خصوصی و در مصاحبه ها که با دیگر کشورها و همچنین روسای سازمان های بین المللی داشته ایم سعی کردیم این هدف را دنبال کنیم و من فکر می کنم در این زمینه موفق بوده ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دیدارهای دوجانبه گاهی خود مسئولان دیگر کشورها پیشقدم می شدند و می گفتند تحریم ها بر علیه ایران ناعادلانه است و ما نیز فراتر از آن می گفتیم این تحریم ها غیر انسانی است آنان می پذیرفتند.

وی با تاکید بر اینکه فضای بین المللی بر این است که تحریم های ایران کنار گذاشته شود، گفت: برای اینکه این مسئله مهم محقق شود قدم های بعدی بر دوش مردم است تا قدم های بعدی برداشته شود.

روحانی با اشاره به اجلاس وزرای 1+5 در نیویورک گفت: همه 6 کشور به نحوی بر حقوق هسته ای ایران اذعان داشتند بنابراین ما یک قدم پیش رفته ایم و اجلاس بعدی که در ژنو برگزار می شود به ریز مسائل پرونده هسته ای ایران پرداخته می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این سفر در جلوگیری از جنگ جدید در منطقه اثرگذار بوده است، گفت مسئله امنیت، ثبات منطقه و مخصوصا بحث سوریه برای ایران بسیار بااهمیت است که ما نیز در ملاقاتها و دیدارهای دوجانبه بر آن تاکید داشتیم و در این ملاقات ها نیز طرف های مقابل از جمله مقامات ارشد اروپایی اعتراف می کردند که در مورد سوریه، مسئله نظامی راهگشا نخواهد بود و تنها با آرای عمومی مردم می توان بحران سوریه را حل کرد.

روحانی ادامه داد: حتی مقامات آمریکایی نیز اعتراف کردند که حق نداریم نسبت به آینده سوریه تصمیم بگیریم و تنها این مردم سوریه هستند که باید در مورد کشور و حکومتشان تصمیم گیری کنند بنابراین در این سفر قدم های موثری در زمینه صلح و ثبات در منطقه به خصوص مسئله سوریه برداشته شد.

وی با بیان اینکه در این سفر فضا را تا حدی برای اسرائیل سخت کردیم، گفت: در این سفر افکار عمومی آمریکا را متوجه کردیم که بسیاری از مسائلی که در مورد ایران مطرح می شود صحت ندارد بنابراین دیدیم که در مصاحبه آخر سئوالی از هولوکاست پرسیده نشد بنابراین بسیاری از مسائل از ذهن ها پاک شد. اما باید توجه داشته باشیم که اسرائیل لابی های قوی در آمریکا دارد و خود ایرانی هایی که در آمریکا حضور دارند باید اولین قدم را در این زمینه بردارند.

روحانی همچنین تاکید کرد: همه ایرانی ها صدا و سیمای ما هستند و باید واقعیت ها را به جهانیان منعکس کنند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه مسئله تروریسم و افراطی گری از دیگر موضوعاتی بود که ایران در این سفر آن را  دنبال کرد، گفت: این سخن اعتدال که در ایران مورد استقبال قرار گرفت در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت و همه بر آن اذعان داشتند که امنیت جهان در خطر است و در این زمینه نگاه ایران مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح داشت: دنیا فهمیده است که افراطی گری برای ثبات جهان و تروریسم برای امنیت جهان یک خطر بزرگ است و همه باید دست به دست هم دهیم که با افراط مبارزه کنیم و صلح، اعتدال و همزیستی مسالمت آمیز از جمله اهدافی بود که ایران در این سفر دنبال کرد.

روحانی همچنین کاهش تنش و جلوگیری از افزایش تنش میان ایران و آمریکا را از دیگر اهداف این سفر برشمرد و گفت: تا آنجا که زمینه فراهم باشد می خواهیم تنش ها را کاهش دهیم.

وی همچنین در مورد اصرار مقامات آمریکایی برای دیدار با رئیس جمهور ایران گفت: مقامات آمریکایی اصرار داشتند که در این سفر ملاقات هایی بین دو رئیس جمهور صورت بگیرد و اولین پیام آنان در روز جمعه قبل از سفرم به نیویورک فرستاده شد. در روز شنبه و یکشنبه هم این درخواست ملاقات دوباره فرستاده شد و ما به این پیام ها پاسخ نداده بودیم و گفتیم هنگامی که وارد نیویورک می شویم تصمیم قطعی را خواهیم گرفت و ما نیز در اول مهر به نیویورک رفتیم و در نهایت هم این ملاقات صورت نگرفت چرا که گفتیم فرصت برای توافق روی جزئیات نیست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ولی اله عبدالحسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
موفق و پیروز باشی ای شیخ دیپلمات عزیز
نام رحمت
Korea, Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
نظر خود را وارد كنیدجناب اقای روحانی مگرماباعث این تنش بوده ایم كه میخواهیدان راكاهش دهید مواظب باشید از خط امام وشهدا دور نشویدانها نظرشان چیزدیگری بودوهست

نیازمندی ها