در صورت حذف ارز مرجع واردات علوفه رخ می‌دهد

افزایش 70 درصدی قیمت محصولات دامی و لبنی

رییس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: در صورت حذف ارز مرجع برای واردات علوفه قیمت محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی 70 درصد افزایش می‌یابد که دولت باید بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد تا قیمت تمام شده تولید کاهش و قدرت خرید مردم افزایش یابد.
کد خبر: ۶۰۲۷۸۸
افزایش 70 درصدی قیمت محصولات دامی و لبنی

سیروس روستا گفت‌:‌ گرچه تک نرخی شدن ارز در بخش تولید و تغییر آن از نرخ مرجع به مبادله‌ای می‌تواند تولید را رونق دهد و انگیزه تولیدکنندگان را به افزایش تولید بیشتر کند اما این اقدام هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده فرآورده‌های دامی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: افزایش قیمت تمام شده محصولات و فرآورده‌های دامی قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر کاهش تقاضا در بازار باعث می‌شود تا این محصولات روی دست تولیدکنندگان بماند و آن‌ها نهایتا مجبور شوند برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر گله‌های مولد خود را کشتار کنند.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: تغییر نرخ ارز مرجع به ارز 2477 تومانی برای واردات نهاده‌ها باعث افزایش قیمت حدود دو برابری خوراک دام می‌شود که این افزایش قیمت می‌تواند تاثیر 70 درصدی در تعیین قیمت تمام شده محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی داشته باشد.

روستا افزود: در همین ابتدای کار و با اعلام این خبر شاهد افزایش 30 تا 35 درصدی فرآورده‌های لبنی در بازار بودیم که به نظر می‌رسد بازار کشش افزایش قیمت بیش از حد را ندارد بنابراین تولیدکنندگانی که هیچ کدام خواستار افزایش قیمت محصولات خود نیستند از دولت می‌خواهند تا هزینه‌های افزایش یابد و تولید آن‌ها را به نحوی و با در نظر گرفتن تسهیلات یارانه یا مابه التفاوت جبران کند.

وی تاکید کرد:در کنار تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید که به نظر می‌رسد با توجه به تدوین بودجه امسال با تک نرخ ارز 2477 تومانی تغییر این نرخ برای واردات نهاده‌های تولید غیر ممکن است اما دولت می‌تواند برای جلوگیری از آسیب دیدن تولید و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان بسته‌های حمایتی لازم را در نظر بگیرد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای افزایش مصرف سرانه لبنیات و فرآورده‌های لبنی یارانه‌های مناسبی در اختیار تولید یا مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند این درحالی است که مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور همواره با توجه به افزایش قیمت رو به کاهش است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها