توسط محققان کشورمان صورت گرفت

درمان دیابت با سلول‌های بنیادی

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی روشی را برای درمان دیابت در فاز آزمایشگاهی ارائه کردند و در این تحقیقات به تجاری سازی یک فاکتور رشد سلول بنیادی شدند.
کد خبر: ۶۰۲۴۱۰
درمان دیابت با سلول‌های بنیادی

دکتر محمد معصومی - مجری طرح - با اشاره به شکل گیری گروه سلول‌های بنیادی در این پژوهشگاه گفت: هدف این گروه تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده از بیماران دیابتی است.

وی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در زمینه میزان شیوع بیماری دیابت در کشور، افزود: در این بررسی‌ها نشان داد که در تهران از هر هزار نفر حدود 300 نفر دچار اختلالات متابولیکی مربوط به گلوکز هستند و این زنگ خطر بزرگی است که بیماری دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های آینده گریبان گیر مردم کشور خواهد شد.

معصومی با تاکید براینکه این وضعیت در دنیا نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: قرار بود تا سال 2030 تعداد دیابتی‌های دنیا حدود 150 میلیون نفر باشد در حالی که در سال 2013 به عدد 150 میلیون نفر رسیده است.

وی یکی از روش‌های درمانی دیابت را سلول درمانی ذکر کرد و یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های پرتوان القایی در تلاش هستیم تا روشی را برای درمان این بیماری ارائه دهیم.

مجری طرح با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیق، خاطرنشان کرد: برای این منظور از فییروبلاست افراد مبتلا به دیابت «نوع یک و 2» نمونه برداری می‌شود و این سلول‌ها تبدیل به سلول‌های پرتوان خواهند ‌شد. این سلول، سلول‌‌های بتا پانکراس که ترشح کننده انسولین است را تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح از سلول‌های بنیادی جنینی استفاده نمی‌شود، یادآور شد: برای استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی موارد ایمنی آن نیز مد نظر قرار گرفته است؛ چراکه این سلول‌ها از خود بیمار تهیه می‌شود.

معصومی با تاکید بر اینکه در این پروژه موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده موش شدیم، افزود: با توجه به گران بودن فاکتورهای مورد نیاز برای کشت سلول‌های بنیادی و تحریم‌ها برخی از این فاکتورها را تولید کردیم که فاکتور مهار کننده لوکمیایی (LIF) از جمله این فاکتورها است.

وی با بیان اینکه این فاکتور به مرحله فروش رسیده است، اضافه کرد: علاوه بر این، اقدام به تولید فاکتور رشد فیبروبلاستی (bFGF) برای کشت سلول بنیادی انسانی شده است.

این محقق از آغاز تحقیقات در زمینه تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی خبر داد و گفت: به منظور تولید سلول‌های پرتوان القایی انسانی اقدام به دریافت این سلول از بیماران کردیم تا در آینده به تولید این نوع سلول‌ها در کشور دست یابیم.

معصومی با بیان اینکه با اجرایی کردن این طرح در تلاش برای ارائه روش درمانی از طریق سلول‎های بنیادی هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز آزمایشگاهی موفق به تولید سلول های القا شده مدل موشی شدیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
۰
۰
با سلام درد دیابت نوع1 را پدر و مادر بیمار می دونند بارها در خلوت و مشاهده تزریق انسولین پسرم گریه كردم از استرس و نگرانی ریش و موهایم به صورت سكه ای ریخت و حاضرم خودم را فدای فرزندم كنم شاید اینهم امتحانی از سوی رب العالمین باشدبه هرحال الله متعال بیكران را شفا دهد آمین.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها