کتاب و کتابخوانی همیشه برای تلویزیون اهمیت داشته است، به همین دلیل برنامه‌های مختلفی در رادیو و تلویزیون به این موضوع می‌پردازند.
کد خبر: ۶۰۲۳۷۸
سهم کتاب را بیشتر کنیم

از جمله آثار خوب تلویزیون در این باره می‌توان به برنامه 90 ثانیه با کتاب در بخش خبری شبکه سه اشاره کرد یا برنامه کتابنامه در شبکه چهار و از همه مهم‌تر این ‌که رسانه ملی شبکه‌ای دارد به نام رادیو کتاب.

رسانه ملی هرگز به کتاب بی‌توجه نبوده و کسانی که به این موضوع دقت کرده‌اند، می‌دانند که تعداد آثار مرتبط با کتاب در تلویزیون اصلا کمتر از برنامه‌هایی درباره موسیقی، تئاتر یا هنرهای تجسمی نیست؛ اما برخی انتقاد می‌کنند که تلویزیون در مورد کتاب کم‌کاری می‌کند! به نظر می‌رسد این دیدگاه بیش از هر چیز به این مساله مربوط است که در سریال‌های تلویزیونی، تفریحی و سرگرم‌کننده و به طور کل در برنامه‌های عمومی و پرمخاطب تلویزیون به کتاب اشاره نمی‌شود.

مخاطبان عام تلویزیون و کسانی که صرفا وقت آن را دارند که بیننده سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون باشند، مهم‌ترین منتقدان تلویزیون در این باره هستند، چون فرصت دیدن برنامه‌های جدی و تخصصی تلویزیون و شنیدن برنامه‌های مخصوص کتاب از رادیو را ندارند.

بنابراین شاید بد نباشد در سریال‌های تلویزیونی، کتاب‌خواندن یکی از نشانه‌های نقش‌های مثبت و آدم‌خوب‌ها باشد، یا در برنامه‌های مختلف خانوادگی کتاب‌های کاربردی به مخاطبان معرفی شود، یا مثلا عمو‌پورنگ یا دیگر عموها و خاله‌ها هر روز یک کتاب جذاب و خواندنی به مخاطبان خود معرفی کنند، یا در برنامه‌های خانوادگی کتاب‌های مرتبط با آشپزی، نکات خانه‌داری، روان‌شناسی، تربیت کودکان و حتی رمان‌های خوب و خواندنی به مردم معرفی شود و... .

با توجه به اوضاع نابسامان صنعت نشر در کشورمان، بخصوص در یکی دو سال اخیر و با عنایت به آمار کتابخوانی در جامعه، معرفی کتاب در برنامه‌های تلویزیون هرگز یک تبلیغ تجاری نخواهد بود و حتی اگر چنین هم باشد کتاب ارزشش را دارد، یا اگر بر فرض محال آن دسته از مخاطبانی که به برنامه‌های رادیو و تلویزیون به دلیل نپرداختن به کتاب انتقاد دارند، برای برنامه‌سازان مهم نباشند، کتاب آن‌قدر اهمیت دارد که هر برنامه‌ساز یا نویسنده‌ای، در هر نوع برنامه‌ای به کتاب و معرفی یار مهربان فکر کند.

آذر مهاجر - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها