ظریف و جان کری گفت و گو کردند؛

همه راضی از مذاکرات سازنده ایران و1+5

معاون وزیر امور خارجه:

جلسه امروز با 1+5، نمایشی نیست

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جلسه امروز با 1+5 از نظر ما یک نشست نمایشی و سمبلیک نیست، قطعا به دنبال یک دور جدید از مذاکرات هستیم که محتوایی باشد.
کد خبر: ۶۰۰۹۹۴
جلسه امروز با 1+5،  نمایشی نیست

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نیویورک در گفت وگو با شبکه خبر گفت: دیروز برای تیم ایران روز شلوغی بود به ویژه برای دکتر روحانی که تا حدود ساعت 10 شب برنامه های مختلفی داشتند و آخرین برنامه ایشان نیز دیدار با جمعی از اندیشمندان آمریکایی بود و بعد از ظهر نیز چند جلسه داخلی داشتند.

وی افزود: امروز نیز به همین ترتیب روز پرکاری خواهد بود و رئیس جمهور در اجلاس خلع سلاح مجمع از طرف جنبش عدم تعهد به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهد کرد و مواضعی که اعلام می کنند مواضع کشورهای عضو عدم تعهد است.

عراقچی درباره برگزاری نشست ایران و 1+5 که امشب در نیویورک خواهد بود، اظهار کرد: امروز دور جدید مذاکرات بین ایران و 1+5 آغاز می شود.این نشستی که بین ایران و کشورهای 1+5 در سطح وزرای امور خارجه برگزار می شود و این اولین بار است که وزرای امور خارجه شش کشور با ایران نشست مشترک برگزار می کنند.

عراقچی افزود: این شروع یک روند مذاکراتی جدید است که در سطح وزرای امور خارجه شکل می گیرد و قرار است که جلسه بعدی در ژنو در اواسط ماه اکتبر باشد و در رابطه با سطح و شکل آن هنوز رایزنی ها ادامه دارد ولی آنچه مشخص است یک اراده جدید در ایران و هم کشورهای 1+5 در حال پدید آمدن است که این دور جدید مذاکراتی را بتواند با یک رویکرد جدید به سرانجام برساند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد جدید در نتیجه تغییر سیاست های جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای است؟، گفت: هرگز اینطور نیست سیاست های اصولی ما در بحث هسته ای که شاه بیت آن دفاع از حقوق مردم ایران است، تغییر ناپذیر است.

وی افزود: نه کسی حق تغییر این روند را دارد و نه چنین اراده ای وجود دارد ولی اینکه رویکردها و شیوه های مذاکراتی تغییر پیدا کند درست است قطعا مذاکراتی که ما به دنبال آن هستیم یک مذاکرات کاملا حرفه ای و مبتنی بر روحیه تعامل برای رسیدن به یک چارچوب و هدف مشترک است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما انتظار داریم در این دور جدید روند را در دو مرحله به پیش ببریم، مرحله اول رسیدن به یک چارچوب مورد تفاهم است که چشم اندازی از مذاکرات و هدف نهایی آن ارائه دهد و در ابتدای مسیر ما به یک هدف و مسیر مشترک با کشورهای 1+5 برسیم، بدانیم به کجا می خواهیم برویم و چکار می خواهیم بکنیم اگر این چارچوب و هدف مشترک تبیین شود، مرحله بعدی گام هایی است که باید برای رسیدن به این هدف مشترک برداشته شود.

عراقچی تاکید کرد: باید گام ها را طراحی کنیم و در یک حرکت گام به گام به هدف مشترکی که از قبل تعیین می‌کنیم، برسیم، نمی خواهم بگویم که این کار آسانی است و همچنین نمی خواهم بگویم که کار بسیار زمان‌بری است البته این کار مشکلی است، رسیدن به یک تفاهم مشترک و چارچوب فکری مشترک و سپس طراحی و برداشتن گام ها کار پیچیده و سختی است، سوءتفاهم های زیادی وجود دارد.

خواهان مذاکره نمایشی نیستیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما اصلا بنای مذاکره برای مذاکره نداریم و نمی خواهیم فقط گفت وگو کنیم و عکس و فیلم گرفته شود به همان دلیلی که رئیس جمهور محترم نیز با رئیس جمهور آمریکا دیدار نکرد. به همان دلیل نیز ما خواهان مذاکره نمایشی نیستیم آنجا هم ایشان بنا نداشتند که کار نمایشی انجام دهند اگر ملاقات یا مذاکره ای که صورت می گیرد می توانست محتوایی داشته باشد و در جهت منافع مردم ایران باشد، مسیر خود را طی می کرد و انجام می شد.

وی افزود: مذاکره با 1+5 نیز همینطور است ما قطعا به دنبال یک دور جدید از مذاکرات هستیم که محتوایی باشد، جلسه امروز از دید ما یک جلسه نمایشی و سمبلیک نیست، اگرچه ارزش سمبلیک خود را نیز دارد ولی از دید ما یک جلسه کاملا محتوایی و برای ورود به محتوای بحث ها است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: مهمترین و اولویت اول این است که ما به یک چارچوب مشترک نسبت به هدف غائی و نهایی در مذاکرات برسیم و زمانی که آن را تعیین کردیم و همه به یک دیدگاه واحد رسیدیم که می خواهیم کجا برویم، مرحله بعدی این است که در چه گام هایی حرکت کنیم و ما با یک روحیه کاملا تعامل گرا و حرفه ای وارد مذاکرات می شویم و قطعا جزئیات زمانبر را کنار می گذاریم و وارد محتوای مذاکرات می شویم.

عراقچی افزود: امیدواریم در دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسیم به هر حال انتظارات باید محدود، معقول و منطقی باشد ما انتظار نداریم که یک شبه به نتیجه برسیم و به دنبال این نیستیم که مذاکرات سال ها طول بکشد. امیدواریم در یک روند معقول مذاکرات به نتیجه برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها