یک نظریه جدید و عحیب نشان می دهد

سیاره سرخ منشأ اولیه حیات زمین!

مارها موجودات ماهری هستند، آنها می توانند در صحرا بخزند، در اقیانوس شنا کنند و حتی در هوا پرواز کنند، از این رو محققان در یک موسسه تحقیقاتی در نروژ و دانشگاه علم و فناوری نروژ قصد دارند یک مار رباتی را به مریخ اعزام کنند.
کد خبر: ۵۹۸۳۷۱
اعزام مار به سیاره سرخ

«مار» رباتی دانشمندان اروپایی قرار نیست روی یک فضاپیما به مریخ برود، بلکه قرار است الهام بخش نوع جدیدی از ربات های اکتشافی مریخ باشد.

«اکسل ترانست» محقق ارشد در موسسه تحقیقاتی «سینتف» (SINTEF) به همراه همکاران خود تحقیقاتی برای سازمان فضایی اروپا انجام داده و طی آن به بررسی این موضوع می پردازند که چگونه یک مار رباتی می تواند در سیاره سرخ به تحقیق و بررسی بپردازد.

وی افزود: ما این تحقیق را در ماه ژوئن سال گذشته آغاز و در دسامبر به پایان رساندیم، این تحقیق بیشتر شبیه یک گزارش مکتوب است تا یک سری آزمایش های عملی، اما ایده های روی کاغذ می توانند ظرف چند ماه عملی شوند.

این محقق که در مرحله اول چگونگی ساخت مارهای ربات موثر را در عملیات جستجو و نجات زمینی بررسی کرده است، اظهار کرد: مارهای بیولوژیکی می توانند از صخره ها بالا بروند، از حفره های کوچک داخل شوند، تصور کنید که اگر یک مار برای یافتن افرادی که در ساختمان های فروریخته تعلیم می دید، کار چقدر ساده تر می شد.موثر بودن مارها به توانایی های آنها برای عبور از هرنوع مانعی مرتبط می شود.

«هوی چوست» استاد رباتیک دانشگاه «کارنیج ملون» اظهار کرد: نقاط بسیاری وجود دارد که مریخ نوردهای کنونی نمی توانند به آن دست یابند. مارهای رباتی می توند به بالای تمام صخره ها سفر کرده و زیر تمام برآمدگی ها را جستجوی کند. این نوع رباتها می توانند با یافتن شکافها داخل آن شده، نمونه برداری کنند و به ما بگویند که تکامل مریخ به عنوان یک سیاره چگونه بوده است.

اما «چوست» که خود یک محقق مار رباتیک است، افزود: تا رسیدن به چنین مرحله ای راه طولانی باقی مانده و پیش از آن باید بر چالشهای راه غلبه کرد، ما هنوز باید بفهمیم که این رباتها در فضاهای تنگ و محدود روی زمین چه کارکردی از خود به نمایش می گذارند. جاذبه مریخ از زمین کمتر است، مریخ از زمین سرد تر است و باید دید که این شرایط چه تأثیری روی عملکرد ربات می گذارد.

مسئله ای که ترانست درباره آن اطمینان دارد این است که مار رباتی باید همراه یک ربات و یا مریخ نورد دیگر در سیاره سرخ حاضر شود و به تنهایی نمی تواند این سیاره را بررسی کند.

سازمان فضایی اروپا در نظر دارد مریخ نورد خود را در سال های 2016 و 2018 به مریخ اعزام کند، این درحالی است که ناسا هنوز روی کنجکاوی کار می کند و در نظر دارد تا سال 2020 یک مریخ نورد دیگر به سیاره سرخ ارسال کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها