از سوی محققان ایرانی محقق شد

انعقاد خون در کسری از ثانیه

محققان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با استفاده از خاک‌های معدنی مواد دارویی برای انعقاد سریع خون ارائه کردند که برای بهبود سریع زخم‌ها و سوختگی موثر است و امیدوارند بتوانند در آینده از این فرآیند به تولید پوست مصنوعی دست یابند.
کد خبر: ۵۹۸۰۱۵
انعقاد خون در کسری از ثانیه

محمد سیدی از محققان این طرح، اجرای این طرح را از سال 84 دانست و افزود: با انجام تحقیقاتی با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی زنجان و گروهی از مهندسان مواد موفق به تولید پودری برای انعقاد سریع خون شدیم.

وی با بیان اینکه این پودر با استفاده از خاک‌های معدنی تولید شد، اظهار کرد: این پودر فرآیند انعقادی را انجام می‌دهد به این معنی که «فاکتور 8 و 5» انعقادی را فعال کند و قادر است زمان انعقاد خون را به میزان یک پانزدهم و در کسری از ثانیه کاهش دهد.

سیدی، با اشاره به کاربرد این پودر، یادآور شد: این پودر برای زخم‌های اورژانسی و نظامی که فرد دچار خونریزی زیاد است کاربرد دارد و باعث می‌شود که فرد مصدوم تا رسیدن به مرکز درمانی جان خود را بر اثر خونریزی از دست ندهند.

این محقق با بیان اینکه این ماده دارویی به صورت بانداژ، پودری و اسپری تولید شده است، خاطرنشان کرد: 100 گرم مشابه خارجی این محصول در ایران هزار دلار است ضمن آنکه مشابه خارجی خاصیت آنتی باکتریال ندارد ولی محصول تولید شده در ایران خاصیت آنتی باکتریال دارد.

وی با تاکید بر اینکه این محصول در فاز حیوانی تست شده است، یادآور شد: تست‌های آزمایشگاهی بر روی حیوانات موش و خرگوش انجام شد که هیچ واکنشی مشاهده نشد و نتایج مطلوبی در زمینه انعقاد خون به دست آوردیم.

سیدی از کاربرد این محصول در زخم‌های سوختگی خبر داد و در این باره توضیح داد: در زخم‌های نظامی به دلیل استفاده از سلاح‌های جنگی بیشتر از نوع سوختگی است و استفاده از این پودر موجب بهبود سوختگی می‌شود.

این محقق خاطرنشان کرد: این فرایند در تهیه نسل جدید پوست مصنوعی که از پلاسمای خون و «ماتریکس کلاژنه» تشکیل شده، به همراه تزریق سلول‌های بنیادی چربی و بلوک‌های پوستی «micro fit» نقش موثری دارد که در فازهای بعدی این پروژه در دستور کار قرار می‎‌گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها