لاریجانی در مراسم معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات:

دولت قبل قوانین را عامدانه نقض می‌کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از موارد نقض قانون در دولت قبل عامدانه بود گفت: قوانینی را که توسط مجلس تصویب می‌شود هیچ کس نمی‌تواند مانع اجرای آن شود.یک رویه نامناسبی که دولت قبل اتخاذ کرده بود نقض قوانین به بهانه عدم مطابقت با قانون اساسی بود که این مسئله یک تفکر کاملا اشتباه است.
کد خبر: ۵۹۶۹۸۳
دولت قبل قوانین را عامدانه نقض می‌کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی امروز در مراسم تودیع رحمانی فضلی و معارفه امین‌حسین رحیمی با بیان اینکه دیوان یک مرکز رسمی برای رسیدگی به حساب‌های دولتی و یک مرجع کلان است اظهارداشت: بنای دیوان بر مچ‌گیری نیست بلکه می‌خواهد فضایی را برای عدم انجام تخلف فراهم کند.

وی افزود: یکی از این مسائل مربوط به گزارش تفریق بودجه بود، که مدیران سابق با تاخیر به مجلس ارائه می‌کردند که این موضوع با مشکلات زیادی روبرو بود اما خوشبختانه این مسئله در زمان آقای رحمانی‌فضلی منتفی شد و ما حتی شاهد ارائه گزارش‌های سه ماهه و شش ماهه نیز به مجلس بودیم.

لاریجانی با بیان اینکه تسریع در ارائه گزارشات موردی به مجلس جلوی بسیاری از تخلفات مشابه را می‌گیرد گفت: این مسئله در بسیاری از موارد با موفقیت انجام شد به عنوان مثال در بحث هدفمندی یارانه‌ها دولت قبل مطابق قانون عمل نکرد که دراین زمینه دیوان گزارشات مناسبی را چندین بار ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیوان ظرفیت جدیدی را جهت اطلاع‌رسانی به وجود آورد، افزود: بسیاری از مسائلی که بعد رسانه‌ای پیدا می‌کرد دیوان با تهیه به موقع گزارشات ظرفیت جدیدی را به وجود آورد از این رو امیدواریم آقای رحیمی نیز این مسائل را مدنظر قرار دهد.

لاریجانی به بحث ترویج آموزش در دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بسیاری از تخلفات ناشی از عدم تسلط کامل بر قانون است که این مسئله در گزارشات ارائه شده کاملا مشهود بود از این رو آموزش مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین به طرح سنا (سامانه نظارت الکترونیک) اشاره کرد و گفت: برای اینکه طرح سنا به روز شود نیاز به همکاری تام دولت است که امروز بنده با بازدید از این طرح متوجه شدم سرمایه‌گذاری خوبی دراین زمینه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد قانون به طور عمد نادیده گرفته می‌شد گفت: یک رویه نامناسبی که دولت قبل اتخاذ کرده بود نقض قوانین به بهانه عدم مطابقت با قانون اساسی بود که این مسئله یک تفکر کاملا اشتباه است.

وی افزود: قانونی که مجلس صحه می‌گذارد دیگر هیچ کس نمی‌ تواند مانع اجرای آن شود و در صورت عدم اجرای آن مرتکب یک تخلف آشکار و بزرگ شده است که نظام‌بندی کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور قانونی را خلاف قانون اساسی دید می‌تواند این مسئله را به شورای نگهبان اطلاع دهد زیرا در هر شرایطی قانون باید اجرا شود و ما همواره روی این اصل ایستاده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخلفات در دولت قبل توسط بالاترین مقام‌ها انجام می‌شد تصریح کرد: زمانی که دیوان محاسبات وزیر متخلف را برای پاسخگویی دعوت می‌کرد پاسخ وزیر مربوطه چیزی جز اینکه «به من دستور دادند» نبود.

لاریجانی با بیان اینکه اگر خواستار اجرای عدالت هستیم باید بر مبنای قانون عمل کنیم اظهار داشت: در برخی از موارد قانون صراحتی وجود دارد ولی درست انجام نمی‌شود که این مسئله همان تخلفات عامدانه است.

لاریجانی با بیان اینکه گزارشات ارائه شده توسط دیوان انجام کار حسابرسی است،افزود: زمانی که دیوان اقدام به ارائه گزارش می‌کرد گاهی سرو صداهای سیاسی بلند می‌شد تهمت می‌زدند و مسائل را رسانه‌ای می‌کردند که این مسائل دیگر نباید تکرار شود.

وی با بیان اینکه مبنای کار دولت یازدهم قانون مدارانه است ادامه داد: لازم است دولت به کلی رویکردهای دولت پیشین را عوض کند و مبنای کار براساس قانون باشد.

لاریجانی همچنین ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه را درست تلقی کرد و ارائه اصلاحیه در زمان نقض قانون را ضروری دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رحمانی‌فضلی گام‌های جدیدی را برای دیوان محاسبات برداشت اذعان داشت: امیدواریم کادر جدید دیوان محاسبات هم در پیشگیری و هم در مبارزه با تخلفات نقش موثری را ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
این حرفها را آن موقع میزدید نه الان كه دیگه گذشته ماها عادت داریم همیشه پشت سر حرف بزنیم
محمد علی
Canada
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
۰
۰
دولت دهم ضربه های زیادی به اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ كشور وارد كرد . امروز دولت یازدهم باید سیاست های غلط دولت قبلی را جبران كند ، امیدواریم دیگر كشور دچار یك چنین دولت هایی شبیه دولت دهم و نهم نشود . انشالله
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
۰
۰
این كه دولت قبلی قانون رو نقض میكرده مهم نیست ، مهم اینكه آقای رئیس مجلس تو از این مسئله خبر داشتی و سكوت كردی ..
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
۰
۰
شما هم هیچ كاری نكردید !!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها