آیت‌الله لاریجانی در گردهمایی ائمه جمعه:

در دوره اصلاحات به ارزش‌ها بی‌توجهی شد

رئیس جمهور در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور:

امشب به مردم گزارش می‌دهم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز سه شنبه در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور ضمن ابراز خرسندی از اینکه در اوایل شروع به کار دولت تدبیر و امید فرصت حضور در جمع ائمه جمعه را یافته است، گفت: بی تردید رسالتی که ائمه جمعه بر عهده دارند در شرایط امروز جهان و کشور بسیار سخت تر و سنگین تر از گذشته است.
کد خبر: ۵۹۵۸۱۱
امشب به مردم گزارش می‌دهم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر رسالت اصلی ائمه جمعه را تبلیغ و تبیین فرهنگ دین مبین اسلام بدانیم، این تبیین در دنیای امروز بسیار سخت تر از گذشته شده است، افزود: باید با هنرمندی خاصی اصول ، احکام و موازین اسلام در دنیای امروز تبیین و ترویج شود.

روحانی افزود: دنیای امروز دنیای اطلاعات است که نسل جوان در آن از افکار علمی و فرهنگی و تحولاتی که در سراسر جهان رخ می دهد بی خبر نیست و جامعه امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.

رییس قوه مجریه به وجود بیش از 4.5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات عالی در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: امروز شرایط اطلاعاتی نسل جوان با گذشته بسیار متفاوت است و این شرایط بی تردید نیازهای جدیدی نیز ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بسیاری سوالات و نقدها ممکن است ظاهرش زیبا نباشد و حتی شنیدن آن برای ما سخت باشد؛ اما نسل جوان سوال و اشکال دارد . این نسل نه در حوزه، رشد و نمو کرده و نه گوش و چشمش بر سوالات و مسائل مطرح در جهان بسته است، بنابراین باید هنگام طرح سوال خود با حسن نیت مواجه شود.

روحانی با هشدار نسبت به اینکه اگر مسائل فرهنگی و اجتماعی، سیاسی شود، کار مشکل و سخت خواهد شد، خطاب به ائمه جماعت، گفت: رسالت شما علمی، فرهنگی ، تبیینی و اغنایی است و این کار شما را سخت تر می کند، چرا که امروز ما در جهان دشمنان زیادی داریم که به دنبال القاء اندیشه های خود و تخریب و تصرف اذهان است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اگر چه ائمه جمعه در ایران مستقل هستند و امام جمعه دولتی به مفهوم خاص نداریم اما همه مسئولان و از جمله ائمه جمعه در مفهوم عام دولت و نظام وابسته به نظام جمهوری اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه امام جمعه مطلوب ، امام جمعه ای است که حامی جامعه دینی باشد، اظهار داشت: اساساً دینِ دولتی و امام جمعه دولتی مطلوب ما نیست و این جامعه دینی است که آرمان مطلوب ماست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه موظفیم نقد را بپذیریم و از این بابت منتی بر کسی نداریم، اظهار داشت: بالاترین افتخار ما این است که خادم مردم و اسلام باشیم و هیچ هدف و داعیه دیگری نداریم و اگر هر کس در دولت هدفی غیر از این داشته باشد باید او را هدایت کرد.

روحانی با اشاره به اینکه قرآن آنجا که موعظه را مورد سفارش قرار داده است بر موعظه حسنه تاکید کرده، گفت: قاعدتاً امام جمعه ای که از تریبون مقدس نماز جمعه، فردی یا دولت را موعظه می کند حتماً باید به روش و شکل حسنه موعظه کند و قصد و نیتش نیز همین گونه باشد و خیلی باید دقت کنیم تا مرز موعظه و موضعگیری که گاهی خیلی به هم نزدیک می‌شود، خلط نشود، البته موضعگیری هم اگر بر مبنای خیر خواهی باشد مورد پذیرش است، اما گاهاً اینگونه نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: مسائل و تحولات دوره انتخابات را از یکسو باید از یاد ببریم و از سوی دیگر باید آن را همواره به خاطر داشته باشیم؛ باید یادمان برود که طرفدار کدام کاندیدا بودیم و رقابت دوران انتخابات را تمام شده بدانیم و آن را فراموش کنیم .

وی گفت: البته رقابت انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز رقابت حسن واحسن و توام با اخلاق بود و ستادهای کاندیداها نیز عمدتاً اخلاق را رعایت کردند که این از ویژگی های انتخابات اخیر بود.

رئیس‌جمهور با تصریح به اینکه اگر موعظه و یا حتی موضعگیری امام جمعه بر مبنای خدمت به اسلام و مردم باشد بر روی چشم قرار دارد، ادامه داد: منظور بنده حال حاضر نیست و شاید در آینده گروه ها و دسته هایی باشند که بر مبنای این فکر که در انتخابات شکست خورده اند حرکتی کنند که البته این فکر اشتباه است و معتقدم هیچ کس در این انتخابات شکست نخورد.

وی افزود: نیت همه، دعوت همگانی به حضور در انتخابات بود و این هدف محقق شد. همه باید احساس پیروزی کنیم همانگونه که مردم سراسر کشور از نتیجه انتخابات احساس نشاط، شادی و خوشحالی داشتند.

روحانی اظهار داشت: نحوه و کیفیت رأی مردم در انتخابات اخیر به گونه ای بود که آراء عمده منتخب ملت نه صرفاً از شهرهای بزرگ، بلکه به گونه ای یکنواخت درسطح کشور توزیع شده بود که این یکی از نکات مهم جامعه شناختی ایران است که باید مورد بررسی و مطالعه دقیق قرارگیرد که چگونه مردمی در یک روستای دور دست که دسترسی زیادی نیز به اطلاعات و حتی مرکز استان خود نداشتند به همان نسبتی به منتخب ملت رای دادند که در شهرهای بزرگ و حتی خارج از کشور آراء به صندوق ریخته شده بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت از موعظه حسنه و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند، خاطر نشان کرد: دولت و کارگزاران آن مصون از اشتباه نبوده و نصیحت دلسوزانه می تواند از تداوم اشتباهات جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: اساساً روحانیت شیعه همواره مردمی بوده و در کنار مردم حضور داشته و یکی از علل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی نیز رهبری روحانیت و همراهی آنها با مردم بوده است که اینجا و در این فرصت باید از آیت الله طالقانی که این ایام، سالگرد رحلت ایشان است و نیز شهید بزرگوار آیت الله مدنی نیز یاد کنیم .

رئیس‌جمهور گفت: این برای دولت بسیار دلنشین است که یک امام جمعه به جای اینکه حامی دولت باشد، حامی مردم است و دولت شأنی جز خادم مردم بودن برای خود نمی شناسد.

روحانی با اشاره به اینکه ائمه محترم جمعه جزء و عضو نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: ائمه جمعه وابسته به دولت نیستند اما ارتباط نزدیکی با ولی امر داشته و منصوب ولی امر هستند، لذا حمایت از نظام و از جمله دولت، خود به خود جزء وظایف ایشان است و وقتی رهبری از دولت حمایت می‌کنند، حمایت از دولت به یک امر واجب اجتماعی و یک امر به معروف تبدیل می شود.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امر ولی فقیه تشریفاتی نیست و وقتی ایشان بر مبنای آگاهی دقیق از شرایط کشور و شرایط بین‌المللی، هم دولت و هم شیوه دولت را تأیید می‌کنند، تکلیف روشن است.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که با اعضای مجلس خبرگان خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فرمودند، نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه یعنی همان شیوه‌ای که دولت در مواجهه با مسایل داخلی و خارجی برگزیده‌ است، هم مقبول و هم مطلوب است و در مراسم تنفیذ نیز فرمودند اینکه با حکمت با دنیا سخن گفته شود مورد قبول بوده و می‌تواند بیشتر تأثیرگذار باشد.

روحانی حمایت‌ها از دولت را در راستای پیشبرد اهداف، آرمان‌ها و اصول نظام جمهوری اسلامی، توصیف و تصریح کرد: آرمان‌های دولت همان آرمان‌هایی است که امام راحل و رهبری معظم بر آنها تأکید دارند و برای دستیابی به آنها نیاز به همفکری، همدلی و همکاری داریم.

وی افزود: در این راستا ائمه جمعه و مسئولان دولتی نمی‌توانند جدا از یکدیگر باشند و اساساً دولت و روحانیت باید در کنار هم تلاش کنند و نمی‌شود جامعه و جمعی از مردمی که هدفی واحد دارند از هم جدا باشند.

رئیس‌جمهور هدف واحد همه وابستگان به نظام جمهوری اسلامی را خدمت در راه ترویج اسلام و حل و فصل معضلات و مشکلات مردم با تلاش همگانی و حرکت در کنار هم عنوان کرد و گفت: در این مسیر حمایت از دولت به معنای عام و خاص کلمه، وظیفه دینی و ملی ائمه جمعه است.

وی با تأکید بر اینکه پیام انتخابات ریاست جمهوری اخیر را هرگز نباید از یاد ببریم، تصریح کرد: مردم در این انتخابات راهی را برگزیدند که کاملاً روشن است و شعار کسی که مردم به او رأی دادند کاملاً واضح است و در دوره رقابت‌های انتخاباتی با بیانی روشن با مردم سخن گفته و نظرات خود را برای ایشان تبیین کرد. مردم راه اعتدال را برگزیده‌اند که البته راه اسلام واقعی است، همانگونه که شهید مطهری نیز تأکید داشت که جمود در اسلام همانقدر خطرناک است که جهالت.

روحانی افزود: بعضی‌ها در سایه جمود، شکل اجرای برخی احکام را که می‌تواند در زمان‌های مختلف متفاوت باشد، مقدس پنداشته و فاصله گرفتن از این شکل را فاصله گرفتن از اسلام تصور می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای نیز در اثر جهالت هر آنچه به عنوان تمدن جدید در دنیای جدید ایجاد شده است را جزو اسلام می‌پندارند که هر دوی اینها برای ترویج اسلام خطرناک است.

رئیس‌جمهور گفت: تأکید امام راحل این بود که اجتهاد مصطلح برای ترویج اسلام در دنیای امروز کافی نیست و در دنیای زور و تزویر امروز، اجتهاد باید پویا باشد.

روحانی ادامه داد: روحانیتی که نمی‌خواهد و البته نمی‌تواند از مردم جدا باشد، نمی‌تواند از پیام انتخابات نیز جدا شود. و فاصله بگیرد و پیام این انتخابات بازگشت به کار کارشناسانه، عقل جمعی و حرکت به سمت صلح و آشتی و برادری، فاصله گرفتن از افراط و تفریط و خشونت‌ها، آشتی ملی، اعتدال و میانه‌روی، اخلاق‌گرایی و فاصله گرفتن از انشقاق است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اشکالی ندارد که قوای سه‌گانه در مورد مسایل مختلف نظرات متفاوت داشته باشند، اما مردم گفتند که اتهام و تخریب یکدیگر را نمی‌پسندند. مردم تأکید کردند که نظرات متفاوت باید در چارچوب اخلاق و ادب اسلامی بیان شود و دولت به تعهداتش به مردم در این راستا وفادار بوده و نظر اکثریت قاطع مردم را فراموش نمی‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه دولت با مشکلات فراوانی مواجه بوده و در شرایط بسیار سختی کار را تحویل گرفته است، تصریح کرد:‌ یکی از اولین علائم این شرایط سخت آن است که از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی امسال در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از 80 هزار میلیارد تومان غیر قابل وصول و عددسازی محض است و این نه تنها نظر دولت فعلی بلکه نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت قبل است که در قالب گزارشی در هفته‌های اول آغاز بکار دولت به بنده ارائه شد و در آن تصریح شده بود که کمتر از 130 هزار میلیارد تومان از منابع مورد نظر بودجه سال 92 قابل وصول است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت طی جلساتی و با تمهید منابع جدید رقم منابع بودجه سال 92 را به 150 هزار میلیارد تومان کاهش داد که امیدوارم مجلس نیز آن را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال 91 طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار دولت پیشین منفی بوده است، اظهار داشت: وقتی رشد اقتصادی کشور منفی باشد، یعنی اینکه کشور در رکود است و این یعنی اینکه تولید رونق ندارد و نتیجه این وضع گرانی و نیاز به واردات است که همه اینها در شرایط کنونی متأثر از تحریم‌هاست در حالی که متأسفانه همچنان در طول سال‌های گذشته نفت به عنوان منبع اصلی درآمد دولت باقیمانده و مشکلات را مضاعف می‌کند و خود این تضییقات باعث می‌شود، دولت نتواند منابع درآمدی دیگری همچون مالیات را نیز تقویت کند، چرا که وقتی تولید رونق نداشته باشد، افزایش درآمد مالیاتی معنا نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور نقدینگی بسیار زیاد در جامعه را به سیلی تشبیه کرد که معلوم نیست از کدام سو جاری می‌شود و تصریح کرد: نقدینگی بزرگی که امروز در کشور وجود دارد نیز هر از چندگاهی به یک سو جریان می‌یابد و گاهی به بازار مسکن یا ارز می‌رود و زمانی دیگر در بازار طلا و سکه جاری می‌شود.

روحانی ادامه داد: در حال حاضر رقم نقدینگی کشور 498 هزار میلیارد تومان است که 8 سال پیش این رقم حدود 68 هزار میلیارد تومان بود و افزایش 7 برابری آن بسیار مخرب است در سال‌های گذشته بسیاری از اقدامات با استقراض از بانک مرکزی انجام شد که بخشی از این سیل مربوط به آن استقراض‌هاست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز برخی از وزرا برای استقراض بانک مرکزی به بنده فشار وارد می‌کنند که زیر بار نمی‌روم چرا که این استقراض‌ها به نقدینگی اضافه می‌شود و نقدینگی با فشاری که به بخش‌های مختلف اقتصادی به بار می‌آورد آثار مخربی به جا می‌گذارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حجم مشکلات موصوف به معنای ناامیدی نیست، اظهار داشت: دولت بسیار به آینده امیدوار است و اساس این امیدواری نیز حضور، حمایت، نشاط و امید مردم، حمایت رهبر و عنایت حق و دست توسل به ائمه طاهرین(ع) است، چرا که معتقدیم که هر چه مشکلات زیاد و بزرگ باشد خدای قادری داریم که ولی، حمید، رحمان و رحیم است و وعده داده که ان تنصر الله ینصرکم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر قصدمان را خالص کنیم نصرت الهی را خواهیم دید و دولت کاملاً امیدوار است تا دست در دست و وحدت قوای سه‌گانه و هدایت رهبری معظم مشکلات حتی اگر به عظمت کوه‌ها هم باشد از پیش پا برداشته شوند، مردم با عنایت حق تعالی و اراده و حمایت و امید می‌توانند بر برخی مشکلات فائق آیند.

روحانی با بیان اینکه در جلسه یکشنبه گذشته دولت بعد از چندین جلسه کارشناسی که بنده خودم به دلیل اهمیت کار در همه آنها حضور داشتم، به 35 مصوبه رسیدیم، خاطر نشان کرد: امشب در اولین گزارش خود به مردم عزیز و ملت سرافراز ایران که در انتخابات دست رد به سینه همه دشمنان زده و دنیا را به شگفتی واداشتند و همه بحث‌ها، عیب‌ها و شبهه‌های سال‌های گذشته را از اذهان زدودند، ارائه خواهم کرد.

وی اضافه کرد: با حضور مردم در انتخابات اخیر هیچ کس نتوانست شبهه‌ای به آن وارد کرده و یا آن را زیر سوال ببرد که این ناشی از آگاهی مردم و تدبیر رهبری بود. شرکت 73 درصد در انتخابات با شرایطی که داشتیم خیلی با اهمیت بود، بخصوص که این انتخابات در امنیت و آرامش کامل برگزار شد و باید از همه مجریان و ناظران و همه کسانی که در برگزاری چنین انتخاباتی نقش داشتند، صمیمانه تشکر کرد.

روحانی تأکید کرد: امشب اولین گزارش عملکرد دولت را خدمت مردمی ارائه می‌دهم که با حضور و رأی آنان و هوشیاری ایشان حماسه سیاسی مورد نظر رهبری خلق شد و همین مردم هستند که باید حماسه اقتصادی را رقم بزنند.

رئیس‌جمهور گفت: دولت بدون حمایت، کمک و حضور مردم موفق نخواهد بود و نه تنها حماسه اقتصادی بدون مردم محقق نخواهد شد، بلکه مشکلات عادی و روزمره نیز بدون مردم، رفع نمی‌شود.

روحانی افزود: پیرو وعده‌ای که در مراسم تجدید میثاق هیأت دولت با امام راحل داده شده بود تا در مدت 15 روز موانع و راه‌حل‌های کوتاه مدت حل و فصل مشکلات ارائه شود، مصوبات جلسه اخیر دولت تهیه شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات و موانع اساسی در کوتاه‌مدت حل و فصل نمی‌شوند، اظهار داشت: دولت نه عصای موسی دارد، نه ید بیضاء و نه کسی را دارد که با اشاره‌اش همه را شفا دهد و کلید دولت برای حل مشکلات نیز همان حضور و حمایت مردم و لطف خدا و همراهی شما علما، مراجع و حوزه‌های علمیه و همه بخش‌های مختلف کشور است.

روحانی تصریح کرد: نه به این دلیل که رییس دولت یک فرد روحانی است، بلکه برای حل و فصل مشکلات در شرایط خاص فعلی همه علما و روحانیون باید دولت را کمک کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای مردم خیلی سخت بود که عده‌ای دائم علیه روحانیت القائاتی داشتند و کار کوچکی نبود که در این شرایط مردم باز هم در میان چند کاندیدا یک روحانی را انتخاب کنند و باید دست این مردم را بوسید که دشمنان را مأیوس کردند.

روحانی گفت: مقصود این سخن آن نیست که وزن رقبا و کاندیداهای دیگر کم بود چرا که همه کاندیداهای دیگر عزیز و محترم بوده و اساساً هر کس که مورد تأیید شورای نگهبان گرفته بود مقبول است اما اینکه مردم در میان کاندیداها کسی را که به لباس روحانیت ملبس است و هر چه دارد از حوزه‌های علمیه است، اقبال کردند، بار سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امشب گزارش اولین گام دولت برای رونق اقتصادی را به مردم ارائه می‌کنیم و این در راستای همان تعهدی است که نسبت به ارائه گزارش همه اتفاقات و واقعیات به مردم داده بودیم تا هیچ چیز را از مردم مخفی نکنیم و آمار واقعی از نقاط قوت و ضعف ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم از همه تجارب خوب دولت‌های پیشین استفاده کرده و از نقاط ضعف آنها پرهیز خواهد کرد و گام‌های محکم در عرصه اقتصاد برخواهد داشت و البته به این نکته عنایت دارد که در عرصه فرهنگی نیز مشکلات زیاد است و امروز با آنچه از فرهنگ متعالی اسلام در حرکت انقلاب اسلامی انتظار داشتیم فاصله داریم و در این راستا نیز از کمک روحانیون به عنوان متخصصان عرصه فرهنگ استفاده خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت به خوبی آگاه است که در عرصه فرهنگی و تولیدات فرهنگی نیاز به اصلاحات اساسی داریم و در آینده در فرصتی مناسب برنامه‌ها در این زمینه درباره آنچه مربوط به دولت بوده و آنچه برعهده مردم است نیز ارائه خواهد شد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فضای منطقه با مشکلات فراوانی مواجه بوده و هست که امروز تشدید هم شده خاطر نشان کرد: اوضاع سوریه به دلیل آنکه این کشور در خط مقدم مقاومت بوده و هست و اهمیت مضاعفی دارد و دولت همه توان خود را بکار گرفته تا جنگی علیه این کشور اتفاق نیفتد.

رئیس‌جمهور در تشریح اقدامات دولت برای این منظور گفت: بنده شخصاً با برخی از سران کشورها گفتگو کرده و برای برخی مراکز قدرت پیامی ارسال کرده‌ایم و با بسیاری از کشورها نیز از کانال وزیر و یا مسئولان دیگر وزارت امور خارجه مذاکره کرده‌ایم و با وجود همه مشکلاتی که دولت با آنها مواجه است کمک‌های نوع‌دوستانه به سوریه نیز ادامه دارد و روز گذشته دستورات لازم در این زمینه به بخش‌های مختلف داده شده است.

روحانی با بیان اینکه امید به این مسأله که جنگ جدیدی در منطقه اتفاق نیفتد، در روزهای اخیر با شیوه‌هایی که کشورهای مختلف در حال دنبال کردن آن هستند، تقویت شده است و البته باید تأکید کنم که اگر جنگی اتفاق بیفتد نیز هزینه‌ای که جنگ‌طلبان باید بپردازند، بسیار بالاست.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بی‌تردید امروز افکار عمومی جهانی مخالف جنگ است، حتی در دنیای غرب نیز، افکار عمومی مخالف جنگ است، چنانچه شاهد بودیم، انگلیس به عنوان نزدیکترین متحد آمریکا نیز نتوانست موافقت پارلمان را برای همراهی در جنگ جلب کند. البته این به معنای علاقمندی آنها به ملت و دولت سوریه نیست بلکه ناشی از تبعات جنگ‌های پیشین و نگرانی از اتفاقاتی است که می‌تواند در جنگ احتمالی جدید رخ دهد.

روحانی با بیان اینکه امید زیادی داریم که جلوی جنگی جدید در منطقه گرفته شود و تلاش زیادی نیز برای این منظور صورت می‌گیرد، گفت: بی‌تردید اگر جنگی به منطقه تحمیل شود بیشترین زیان و ضرر آن به تحمیل‌کنندگان جنگ و دوستان آنها در منطقه وارد خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در مسایل هسته‌ای نیز دولت ضمن اینکه از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با منطق و استدلال توأم با حکمت امور را به پیش ببرد.

روحانی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور بنا به مصالحی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را به وزارت امور خارجه محول کرده است، تصریح کرد: در عرصه مذاکرات هسته‌ای نیز قدم‌های مثبتی برداشته شده و شاید اولین مذاکرات در روزهای آتی در نیویورک صورت گیرد و پس از آن نیز در محل مورد توافق با 1+5 مذاکره شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه یقیناً مشکلات یک روزه حل نخواهد شد و نیاز به صبر و تحمل دارد، خاطر نشان کرد: دشمن باید بفهمد، زبان دولت، تدبیر و زبان مردم، ادب توأم با مقاومت و استواری است و باید بداند که اگر زبان آنها تکریم نباشد، کار پیش نخواهد رفت.

وی تأکید کرد: دشمنان باید بدانند که با تحریم و فشار حداقل نسبت به ملت ایران موفقیتی نخواهند داشت اما اگر زبان منطق، استدلال، احترام به منافع مشترک و موضع برابر از سوی آنها اتخاذ شود، دولت آماده است با زبان حکمت و منطق مذاکره کند و از همه توان خود برای پیروزی نهایی ملت ایران استفاده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها