بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره ) تلاش دارد برای توانمند سازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته از کارآفرینان بومی حمایت مالی داشته باشد.این موضوع حلقه مفقوده ای است که همواره برای رشد و توسعه مناطق محروم کشور، وجود داشته و حمایتهای مالی از طرح های اقتصادی و کارآفرینی، کم رنگ بوده است.
کد خبر: ۵۹۳۲۷۴
بنیاد برکت حامی کارآفرینان در مناطق محروم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که کمتر از شش سال پیش تاسیس شد، اینک به عنوان یاور جدی فعالان اقتصادی در مناطق محروم شناخته می شود.

این بنیاد برای همکاری با فعالان اقتصادی در این مناطق، مدلی خاص از مشارکت با تلفیقی از تجارب بین المللی و واقعیت های ملی در زمینه کارآفرینی، طراحی کرده است زیرا اگر هدف اصلی یک برنامه مالی خرد ایجاد اشتغال پایدار باشد، لازم است به کمیت‌ها در جمعیت هدف وعمق پوشش کمتر توجه کند و تأکید خود را بر کارآفرین‌های خرد و جلب سرمایه گذاران حرفه‌ای و حتی بین المللی  بگذارد و از تکنیک های مالیه خرد در بطن نظامات شرکتداری و حاکمیت شرکتی، نهایت استفاده را ببرد. همانگونه که بنیاد برکت در برنامه مالی خود اینچنین عمل کرد و این شیوه موفقیت خود را به اثبات رساند.

سیاست‌های بنیاد برکت بر اساس شیوه های شناخته شده بین‌المللی در حوزه محرومیت زدایی و توانمند سازی اقتصادی تدوین و در جهت بالفعل کردن ظرفیت های اقتصادی و انسانی مناطق محروم طراحی شده است که سازوکار مشارکتی با رویکرد عدم تصدی گری توسط بنیاد برکت موفقیت طرح ها را از طریق افزایش انگیزه شرکای محلی تضمین می کند.

نقش مثبت واسطه گرایانه بنیاد برکت برای توانمند سازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار محلی در مناطق کمتر توسعه یافته تاکنون از طریق حمایت های مالی و مدیریتی در یک دوره میان مدت  تجلی یافته است و تأمین مالی یک پروژه مشخص و با چارچوب محدود و تعریف شده، انجام می‌گیرد.

بنیاد برکت بر پایه تجارب ناکارآمد مدل های قرض دهی در مناطق کمتر توسعه یافته، سعی کرده تمامی فعالیت های تامین مالی خرد را معطوف مدل های جدید مبتنی بر عقود مشارکتی و تأمین مالی پروژه‌ای سرمایه محور کند.

این بنیاد  برای تحقق ماموریت راهبردی خود  در مناطق محروم کشور، مدل تامین مالی خرد را از طریق سرمایه گذاری ریسک پذیر، بومی سازی کرده است و با درک فرایند درونی این نوع خاص از سرمایه گذاری برای ماموریت راهبردی حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، با درک ریسک های جغرافیایی ناشی از سرمایه گذاری در این مناطق،  به بومی سازی این مدل ها دست زده است.

در این چارچوب تمامی فعالیت های خدماتی یا حمایتی که به لحاظ مالی سود آور، به لحاظ اقتصادی بادوام و در جهت کمک به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کشور، اشتغال، کارآفرینی و فقرزدایی باشد، واجد شرایط شراکت با بنیاد برکت تشخیص داده می شود.

تجارب سال های اخیر فعالیت بنیاد برکت حکایت از این واقعیت دارد که نهادهای مالی خرد، الزاما سازمان های خیریه و غیر انتفاعی نیستند بنابراین، لازم است برای افراد بسیار فقیر و مناطق بسیار محروم برنامه‌های خاصی بصورت مجزا با هدف توسعه زیربناها بطور منفک طراحی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها