مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی:

4 ساله می‌توانیم تعداد یوزهای ایرانی را افزایش دهیم

بیش از 40 سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند.
کد خبر: ۵۹۳۱۴۶
نایبندان بزرگترین زیستگاه یوز در ایران

این جانور درسطح مناطق بیابانی زندگی می کند و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می ‌دهد که بین ۷۰ تا ۱۰۰ یوز پلنگ در چهار منطقه خارتوران در شهرستان شاهرود، نای‌ بندان در طبس و دره‌ انجیر در بافق وجود دارد.

9  شهریور ماه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی  نامگذاری شده است و از سال 86 و با پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و مشارکت گروههای مردمی حفاظت محیط زیست روز 9 شهریور ماه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گذاری شد.

بیشترین جمعیت یوز در منطقه نایبندان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس در گفت‌وگو با مهر گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از پهناورترین زیستگاههای یوز در ایران است.

اسدالله حاتمی اظهارکرد: این منطقه همواره بیشترین گزارشات مشاهدات یوزپلنگ را درکشور داشته و از این نظر حائز اهمیت است.

وی افزود: درمطالعه اخیر درپناهگاه حیات وحش نایبندان 46 دستگاه دوربین تله ای از 8 مدل مختلف در منطقه نصب شد.

وی بیان کرد: طی این مدت تعداد زیادی تصویر فیلم و عکس از یوزپلنگ بدست آمد  وبا توجه به تصاویر بدست آمده وسعت منطقه و گزارشات محیط بانان درحال حاضر پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بزرگترین جمعیتهای یوزپلنگ درکشور را درخود جای داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر حفظ تعداد زیادی یوزپلنگ درخود منطقه جمعیت یوز درمناطق پیرامونی را نیز تغذیه می کند و لذا با توجه به وجود منطقه نایبندان می توان امید داشت که با تداوم حفاظت حضور یوزپلنگ درمناطق دیگر استان خراسان جنوبی بیشتر به ثبت برسد.

این مسوول ادامه داد: حدود دوسال قبل لاشه پیرترین یوزپلنگ جهان با 14 سال سن درحیات وحش نایبندان پیدا شد و این درحالی ست که یوزهای نر در آفریقا هفت سال در طبیعت عمر می کنند.

 حاتمی گفت: وجود این یوز با این سن نشان دهنده این است که نایبندان طبس یکی از امن ترین و بکرترین زیستگاههای یوز در ایران و حتی دنیاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز پلنگ آسیایی در  این منطقه در حال اجرا است، اظهارداشت: در راستای اجرای این  پروژه آقای استفان که یکی از متخصصان یوزپلنگ در نایبند مشغول فعالیت هستند.

حمید صالحی تصریح کرد: نایبند یکی از بزرگ ‌ترین مناطق محیط زیست در کشور است که وسعت آن یک میلیون و 516 هزار هکتار است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منطقه  حفاظت شده نای‌ بند در خراسان جنوبی یکی از محدود مناطق بکر و دست نخورده در ایران و جهان است، ادامه داد: در منطقه نایبند 50 دوربین بسیار پیشرفته برای سرشماری از یوزپلنگ آسیایی نصب شده است.

صالحی گفت: منطقه نایبند در خراسان جنوبی یک زیستگاه منحصر به فرد در ایران و جهان است که علاوه بر اینکه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی از مهم ‌ترین گربه‌ سانان ایرانی است محل زندگی بسیاری از پستانداران و خزندگان است.

وی با بیان اینکه خداوند همه چیز را در طبیعت با تعادل خلق کرده، تصریح کرد: این انسان است که همیشه تعادل محیط زیست را بر هم می ‌زند.

ثبت 25 فیلم و عکس از یوزپلنگ آسیایی در نایبندان طبس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ثبت 25 فیلم و عکس از یوز پلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس خبر داد و اظهارکرد: دوربین های تله ای کار گذاشته شده در پناهگاه حیات وحش نای بندان، از اواخر آبان ماه سال گذشته  تا اوایل خرداد ماه سال جاری تعداد 25 فیلم و عکس از یوزپلنگ آسیایی را ثبت کرده‌اند.

صالحی افزود: غیر از یوزپلنگ، کفتار، گوشتخوار بزرگ جثه دیگری بود که به کرات حضور آن ثبت شد.

وی بیان کرد: شاه روباه، روباه شنی، روباه معمولی، شغال، گربه وحشی، کاراکال، تشی و انواع سمنداران نیز از دیگر گونه های ثبت شده توسط دوربین های تله ای بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی در نای بندان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، موسسه کاوشگران حیات وحش پارت و انجمن پنترا، درحال اجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها