حجت الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه «یاد خدا» گفت: ذکر یک فعل با عظمت است که انسان با آن لیاقت پیدا کرده و در برابر خداوند عزیز می شود.
کد خبر: ۵۹۲۵۴۵
ذکر و یاد خدا نواقص را جبران می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه یاد خدا شبکه قرآن و معارف سیما گفت: برای این که به یاد خدا بپردازیم و یاد خدا برایمان به سبک زندگی تبدیل شود باید باور کنیم که یاد خدا درعالم اثر دارد. به یاد خدا بودن و اینکه کدام یک از اسامی خداوند را به زبان بیاوریم و یا ازقلب و ذهن خود بگذرانیم اثر وضعی اش در عالم بسیار بیشتر از کارهای دیگر خواهد بود حتی کارهای دیگرهم با یاد خداوند مؤثر واقع می شود برخی از احکام شرعی نیز این یاد را تقویت می کند.
 
وی افزود: ذکر یک استعداد در وجود انسان است که باید آن را به عنوان یک فعل، یک وظیفه و یک حرکت مؤثر در نظر گرفت در حقیقت ذکر یک فعل با عظمت است که می توان با کمک آن حتی قطار تقدیر و بلا را نگه داشت مثلا ذکر استغفار اگر با معنا و حضور قلب خوانده شود بسیاری از مشکلات و گره های زندگی را برطرف می کند البته باید توجه داشت که مسائل معنوی اثر مکانیکی نخواهد داشت یعنی نباید با یک ذکر دنبال نتیجه عینی و سریع باشیم چون گاهی مصلحت پروردگار و مسائل دیگر نمی گذارد که آثار این ذکر ها را در زندگی خود ببینیم اما آن زمان که این آثار را می بینیم باید بر ایمانمان افزوده شود.

وی با اشاره به این نکته که ذکر های خوب اثرات بسیار خوب و ذکر های بد اثرات بسیار بدی بر زندگی ما خواهد داشت عنوان کرد:ماهواره ها و فیلم های نادرست مسئولیتشان یاد آوری دنیاست و وقتی ذکر دنیا مطرح شود انسان هر چه بیشتر آلوده دنیا خواهد شد و این آلودگی حتی بیشتر از زمانی است که انسان معصیت می کند در حقیقت می توان گفت که معصیت سیاهی اش از یاد دنیا کمتر است.
 
حجت الاسلام پناهیان اظهار کرد: ذکر خداوند ممکن است در زبان تجلی پیدا نکند در حالی که قلب و روح و عقل فرد مؤمن را فرا گرفته است این با ارزش است که انسان بدون ذکر زبانی یاد باطنی داشته باشد کما این که امام خمینی همین گونه بودند ایشان مشغول ذکر و در اندیشه یاد خداوند بودند اما زبانشان حرکت نمی کرد و تنها اطرافیان نزدیک ایشان متوجه می شدند که ایشان مشغول یاد خدا هستند و این یعنی نگه داشتن دانه های تسبیح بدون نخ در کنار هم. البته گاهی همین زبان یادها و ذکرها را یادآوری می کند و می توان گفت ذکر زبانی نیز انسان را به ذکر قلبی و ذکر فکری متوجه خواهد کرد.

وی در توضیح این مطلب که چه ذکری را باید بیشتر از بقیه گفت، اظهار کرد: برخی از اولیاء با توجه به اسرار ذکر ها و احوال مخاطب خود ممکن است به هرکس ذکر خاصی را توصیه کنند اما از آقای بهجت که ذکر ها را می پرسیدند ایشان نماز را که ذکر اعظم خداوند است توصیه می کردند و می گفتند همین نماز را به خوبی ادا کنید. ذکر های مشهور نیز بی دلیل به شهره نرسیده اند و اهمیت دارند در کنار این اذکار هر انسانی با توجه به احوال روحی و زندگی شخصی خود می تواند نقایص روحی و زندگی اش رابا ذکربرطرف کند چرا که ذکر تمام نواقص را جبران کره و انسان را لایق و در برابر خداوند عزیز می کند.ذکر و یاد آوری نعمت های خداوند و خود خداوند، ذکرهایی است که در قرآن آمده است ازدیگر ذکرها ذکر روزهای خدا و ایام الله است که در قرآن به آن نیز توصیه شده است.    

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها