کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری، مهتاب کرامتی و...

داوران بخش سینمای ملی جشنواره کودک معرفی شدند

نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان

میرعلایی: شعار جشنواره، دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است

دبیر جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه شعار جشنواره دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است، تاکید کرد: قصد داریم امسال توجه بیشتری به این شعار داشته و تبلیغات رسانه‌ای خوبی داشته باشیم تا پیام و شعار ما به کشورهای متعددی برسد و افراد بیشتری را درگیر کند.
کد خبر: ۵۹۱۹۹۷
میرعلایی: شعار جشنواره، دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست رسانه‌ای جشنواره کودک صبح امروز با حضور سید احمد میرعلایی دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر اجرایی و روابط عمومی جشنواره، مدیران و دست‌اندکاران اجرایی جشنواره و جمعی از اهالی رسانه در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، جعفر گودرزی مدیر اجرایی و روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه، از مدیران اجرایی و  ستادی و  همچنین مجتبی شهیدی مسئول اجرایی جشنواره در شهر اصفهان  تقدیر  و  تشکر  ویژه کرد.

گودرزی با بیان اینکه جشنواره سال جاری به نام حضرت محمد(ص) مزین شده است، افزود: در دوران کودکی، انسان‌ها بیش از همه به خدا نزدیک هستند و می‌توانند به راحتی  ببخشند و بگذرند و  طعم خوشبختی را بچشند. این واقعیتی است که انسان‌های بزرگ از  کودکی خودشان فاصله نگرفته‌اند و  آن را در  دورن خود دارند اگر  طالب  سینمای بالنده هستیم، به یقین باید به سینمای کودک عشق  داشته باشیم و کلید این موفقیت، در کنار هم بودن برای دستیابی به بالندگی است.

در  ادامه نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سید احمد میرعلایی به ایراد سخن درباره برنامه‌های جشنواره پرداخت و گفت: از  اواسط خردادماه که حکم دبیری جشنواره به نام بنده زده شد، فعالیت‌های مربوط به جشنواره را به طور رسمی آغاز کردیم. البته از آنجا که در دوره گذشته نیز این سمت را داشتم، دبیرخانه از ماه‌ها قبل فعالیت خود را در  این زمینه آغاز کرده بود. همچنین آقای شهیدی نیز در اصفهان پیگیر کارهای اجرای جشنواره بودند. تا اینکه از خردادماه، فعالیت رسمی ما با حکم آقای شمقدری آغاز شد.

وی با تشکر از فیلمسازان، مدیران و  اهالی رسانه که با نقد بالنده خود در دوره‌های قبل برای رونق این جشنواره زحمت کشیده‌اند، افزود: اگر  این جشنواره بیست و  هفتمین دوره خود را برگزار  می‌کند، به دلیل تلاش‌های  همه همراهانش  بوده است.  

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در دوره بیست و پنجم و بیست و ششم، این جشنواره را به نام حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) مزین کردیم  و  پیرو سنت زیبای ایجاد شده امسال نام حضرت محمد (ص) را برای این جشنواره فرهنگی  و  هنری  انتخاب  کرده‌ایم.

میرعلایی به دلایل انتخاب این نام برای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و  نوجوان اشاره کرد و افزود: نخستین دلیل مصادف بودن آغاز فعالیت تیم اجرایی جشنواره بیست و هفتم از 27 رجب (خجسته روز مبعث پیامبر اکرم) بود. هدف بعدی، اعلام وحدت مسلمانان به عنوان پیروان کاملترین دین جهان و تاکید بر این موضوع که بر خلاف اینکه سعی دارند بگویند مسلمانان مدام در حال جنگ هستند در یک کشور اسلامی، جشنواره‌ای  تخصصی با ابعاد اسلامی و بین‌المللی به بهترین شکل برگزار  می‌شود.

وی درباره زمان افتتاح جشنواره کودک و  نوجوان گفت: این رویداد هنری  15 مهرماه یک روز  قبل از روز  جهانی کودک کار خود را آغاز خواهدکرد. ضمن آنکه 16 مهرماه مصادف با اولین روز ماه ذی‌الحجه به معنی ماه «صاحب حج» نیز است.

دبیر جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه شعار جشنواره دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است،  تاکید کرد: قصد داریم امسال توجه بیشتری به این شعار داشته و تبلیغات رسانه‌ای خوبی داشته باشیم تا پیام و شعار  ما به کشورهای متعددی برسد و  افراد بیشتری را درگیر کند.

میرعلایی با بیان اینکه درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم کودک از افراد بسیاری نظرخواهی کرده است، افزود: از میهمانان داخلی و  خارجی در این زمینه پرس و جو کردیم که جالب است بدانید مهمانان خارجی همیشه نسبت به برگزاری جشنواره در اصفهان توجه و اشتیاق بیشتری  نشان داده‌اند.

حضور کاروان‌هایی از جشنواره کودک در مناطق محروم     

در ادامه نشست رسانه‌ای این جشنواره، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بیست و هفتم، با بیان اینکه برای برگزاری دوباره جشنواره فیلم کودک پس از سال‌ها در شهر اصفهان، اظهارکرد: دو سال پیش که بعد از مدت‌ها جشنواره کودک به اصفهان بازگشت، شاهد رفتاری خوشایند از سوی مسئولان و شهروندان اصفهانی بودیم و این بار نیز برای بیست و هفتمین دوره جشنواره فجر، شهرداری  اصفهان با وجود تغییراتی که در دولت در حال انجام است، از  ما به خوبی حمایت کردند و سبب شدند تا کارها گره نخورد و  به خوبی  جلو برود.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره کودک رویدادی بین‌المللی است و مختص یک شهر  نخواهد بود، افزود: ما در کشورمان به حضور افرادی مانند آقای شهیدی که تلاش، پیگیری و  انژری مضاعفی در  کار از خود نشان می‌دهد،  نیازمندیم و  این همه پیگیری و  زحمت او  قابل ستایش است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و  نوجوانان باید از  میهمانان داخلی و خارجی  به بهترین نحوه ممکن پذیرایی شود و کارها با کیفیت مناسب پیش برود تا بتوانیم خوب فیلم ببینم و در مسیری رو به رشد و مترقی  قدم برداریم.

میرعلایی با اشاره به حضور کاروان‌هایی از جشنواره فیلم کودک در مناطق محروم، افزود: این فرصت برای کودکانی که از امکانات فرهنگی و هنری محروم هستند در نظر گرفته شده است و نماینده یونیسف در تهران با اشتیاق خواهان همراهی و  همکاری با این رویداد هستند تا ابعاد بین‌المللی آن بیشتر شود.  

وی اظهار کرد: منیر صفی‌الدین نماینده دفتر یونیسف در تهران سال گذشته یکی از  فیلم‌های جشنواره را به عنوان منتخب یونیسف برگزید و جایزه‌ای را نیز برای آن در نظر گرفت. او  همچنین برای دیده شدن این اثر در سطح بین‌المللی تلاش‌هایی کرد و درصدد است تا برخی از فیلم‌ها را که با اهداف یونیسف همخوانی دارد، در سطح بین‌المللی معرفی کند.

از بزرگداشت خالق پت‌ومت تا نشست یونیسف با موضوع اخلاق‌مداری کودک

در ادامه نشست خبری جشنواره کودک، دبیر و مدیراجرایی جشنواره به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره، معرفی بخش‌های تازه این رویداد پرداختند.

بنا بر این گزارش، میرعلایی با تاکید بر اینکه به به اقتباس ادبی در این دوره جشنواره توجهی ویژه صورت گرفته است، درباره بخش‌های اضافه شده به جشنواره برای نخستین بار، گفت: بخش مرور سینمای کودک و دفاع مقدس، مرور سینمای آسیا، سرزمین‌های اسلامی، مرور سینمای کشوری خاص (که این دوره به کره جنوبی اختصاص یافته است) و همچنین مرور آثار یک سینماگر خارجی (خالق پت و مت) را خواهیم داشت.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان افزود: یک هفته زودتر کاروان‌هایی در  12 منطقه مرزی فیلم‌های جشنواره را نمایش خواهند داد و احتمالا این جشنواره در  10 استان دیگر نیز همزمان با اصفهان برگزار خواهد شد که این آمار  احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هدف ما از تولید فیلم تنها رونق‌بخشی به جشنواره کودک و  نوجوان نیست، اظهارکرد: از زمان برگزاری جشنواره بیست و ششم، یکی از اهداف ما صحبت و  همفکری  با نویسندگان و کارگردانان متعدد و ترغیب بیشتر آنها برای فعالیت در جشنواره سینمای کودک بوده است. در ادامه این هدف فیلم‌های  متعددی تولید شده‌اند که به احتمال زیاد به جشنواره نخواهند رسید، بنابراین هدف ما، تنها به جشنواره منتهی نمی‌شود بلکه رونق سینمای کودک کشورمان را هدف قرار داده‌ام.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین درباره برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه فیلمنامه نویسی، او با اشاره به اینکه فرصت ارسال آثار به بخش فیلمنامه‌نویسی جشنواره  تا 20 شهریور ماه خواهد بود، توضیح داد: همه ما می‌دانیم مشکل اصلی سینمای ایران، فیلمنامه است. در سه دوره گذشته این رویداد فرهنگی و هنری کارگاه‌ها و  نشست‌های متعدد فیلمنامه‌نویسی  برگزار شد، نویسندگان خارجی از سراسر دنیا در کنار فیلمنامه‌نویسان داخلی قرار گرفتند و خوشبختانه اتفاق‌های رضایت‌بخشی مانند تبادل اندیشه و ایده صورت گرفت.

تاکنون 17 فیلم بلند سینمایی برای  حضور  در جشنواره فرم پر کرده‌اند و  این آمار خوبی  است که نشان می‌دهد «تولید» در  سینمای کودک افزایش پیدا کرده است.

به گفته میرعلایی، در  یکی دو سال گذشته تولید در سینمای کودک افزایش پیدا کرده و  فیلمسازان بیشتری به این گونه مهم سینمای علاقه نشان داده‌اند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان با بیان اینکه 183 فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک شرکت کرده‌اند، تاکید کرد: ما برای پذیرش فیلم‌ها محدودیت داریم که به نظرم این وجود محدودیت‌ها ارزش‌های ما محسوب می‌شوند و نشان از سالم، فاخر و اخلاقی بودن سینمای ما دارد. کشورهای دیگر نیز فیلم‌های ما را بدون نگرانی نسبت به مسائل اخلاقی و فرهنگی نمایش می‌دهند.  

میرعلایی افزود: کشورهای صاحب سبک و پیشرفته در حوزه سینما مانند سوئد،  هلند، آلمان و...  در  این لیست حضور دارند که ما تنها 75 اثر را در  بخش‌های مختلف برای حضور در  جشنواره انتخاب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از 40 عنوان فیلم کشور در جشنواره امسال فیلم داریم، افزود: معتقدم اگر  به کیفیت حضور داورها و فیلمسازهای حاضر در جشنواره دقت کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این جشنواره برای سینمای کشورمان فواید بسیاری به همراه خواهد داشت و به همین دلیل نشست‌های  شبانه و کارگاه‌های آموزشی متنوع و تخصصی را در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی  سپس به بخش بزرگداشت این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال بزرگداشت‌های مختلفی را برگزاریم خواهیم کرد، ضمن اینکه به توصیه آقای نجاریان باید بتوانیم از حرفه‌هایی که در این حیطه تاثیر به سزایی داشته‌اند کمک بگیریم.

وی افزود: در بخش انتشارات کتابی را درباره کودک و نوجوان به همراه چند روایت از پیامبر اکرم (ص) در چند زبان قرار است منتشر کنیم که تاکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی این کار صورت گرفته است و تمام تلاشمان بر این است تا به چند زبان دیگر از جمله فرانسه و... هم ترجمه شود و در این بخش از آقای منیر صفی‌الدین کمک می‌خواهیم.

میرعلایی اظهار کرد: جا دارد از مسئولان برگزاری این جشنواره در اصفهان هم تشکر ویژه‌ای داشته باشم از این جهت که امسال برای اولین بار است که تمام فیلم‌ها را به صورت دیجیتالی نمایش می‌دهیم. این کار در جشنواره فیلم فجر سال گذشته انجام شد و قرار است که در جشنواره فیلم کودک اصفهان هم صورت گیرد.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان افزود: بخش بعدی‌ای که در این باب خواهیم داشت، جلوه گاه امید نام دارد که برای سومین سال پیاپی برگزار خواهد شد ضمن اینکه از این بخش در سال‌های گذشته استقبال شایان توجهی صورت گرفته است و مردم و مخاطبین انتخاب‌هایی را توسط داوران این بخش دیدند که شاید از دید داوران نادیده گرفته شده است. خیلی از نهادها برای هیات داوران درخواست داده‌اند اما ما بر طبق اصول و قواعدی که برای خودمان داریم شاخصترینشان را انتخاب کردیم و در حال حاضر مشارکت ده سازمان را در این راستا قبول کرده‌ایم.‌بخش بعدی برمی‌گردد به اکران سینمای کودک که در این بخش مسابقه‌ای در زمینه عکس و پوستر داریم که در نهایت پروانه زرین هم به برگزیدگان این بخش اهدا خواهد شد.

میرعلایی افزود: در بخش فیلمنامه قرار است تا افتتاحیه‌ای با شکوه‌تر از سال‌های گذشته داشته باشیم و طبق همین روال باید به فیلمنامه‌ها دید ویژه‌ای داشته باشیم.

در ادامه این نشست، جعفر گودرزی از برنامه‌های جدید جشنواره گفت: در بخش کودک و دفاع مقدس تا امروز، چهار دهه سینمای کودک و دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است و قرار است پنج فیلم منتخب از این ژانر در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های استانی داریم که به طور همزمان در چندین استان برگزار می شود نظیر گیلان، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، یزد و ... که در سال گذشته به طور همزمان در تهران هم داشتیم که امسال هم خواهیم داشت.

گودرزی اظهار کرد:‌ امسال هم مثل هر سال در شب‌های برگزاری جشنواره نشست‌های شبانه را داریم که تا کنون سه نشست را با موضوعات زیر در نظر گرفتیم: 1- بررسی سینمای کودک، 2-شناخت دلایل و کشف راهکارها برای پیشرفت سینمای کودک، 3- آسیب شناسی و انتخاب بازیگر در سینمای کودک و نقش عنصر خیال و فانتزی در سینمای کودک.

مدیر اجرایی جشنواره افزود:همچنین امسال برای اولین بار قرار است که یونیسف نشستی را برگزار کند که  بیشتر در زمینه کودک و اخلاق مداری به ما کمک می‌کند و در ادامه نشستی را برای مهمانان و داوران در بخش بین الملل خواهیم داشت.

گودرزی گفت: در پایان هم امیدوارم که بتوانیم مثل دوره‌های گذشته تعداد 10 سالن را در اختیار مردم قرار دهیم تا به برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره کمک کنیم.

همکاری با فارابی در برگزاری جشنواره کودک افتخار است

محمدالمنیر صفی‌الدین نماینده یونیسف ایران گفت: افتخار می‌کنیم که در کنار فارابی در برگزاری این جشنواره سهیم هستیم و پیام امسال جشنواره برای ما مهم است.

دبیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران (یونیسف ایران) با ابراز خرسندی از دومین سال همکاری پیاپی با بنیاد سینمایی فارابی در برگزاری جشنواره فیلم کودک، افزود: برای ما پیام امسال جشنواره مهم است که سینما و فیلم فقط برای سرگرمی نیست و برای ترویج رفتار درست با کودکان تاثیر دارد.

وی افزود: امسال بیست و هفتمین سالی است که جشنواره با هدایت و رهبری بنیاد سینمایی فارابی این راه را پیش گرفته و ما افتخار می‌کنیم که در کنار فارابی در برگزاری این جشنواره سهیم هستیم.

صفی‌الدین درباره حضور کودکان به عنوان داوران جشنواره، اظهار کرد: نکته قابل تحسین جشنواره استفاده از کودکان برای داوری فیلم ها است و اینکه به کودکان فرصت داده می‌شود که از دیدگاه خود درباره فیلم ها نظر بدهند.

نماینده یونیسف ایران همچنین با اشاره به پیام دبیر یونیسف مبنی بر بر تاثیر جنگ و درگیری‌های سوریه روی کودکان آن کشور خاطر نشان کرد: پیام جشنواره برای ما بسیار اهمیت دارد، چندی پیش دبیر یونیسف مبنی بر تاثیر جنگ و درگیری‌های سوریه رو کودکان آن کشور ارائه کرده است، از این رو پیام جشنواره دارای موضوعیت است.

دبیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران ضمن ابراز این که امیدوارم پیام امسال صلح باشد، ‌صلح نه فقط برای همه بلکه برای کودکان،  برای جشنواره آرزوی موفقیت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها