رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: مصرف دارو در جهان سالانه 6 درصد افزایش می‌یابد اما در کشور ما مصرف خودسرانه دارو بسیار بالا است به طوری که در آسیا رتبه دوم را داریم و 3.6 برابر نرم جهانی دارو مصرف می‌کنیم.
کد خبر: ۵۹۱۹۱۶
ایرانی ها 3 برابر میانگین جهانی دارو می خورند

 علیرضا زالی صبح امروز در دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: باید برای مصرف بهینه دارو در کشور فرهنگسازی شود.

وی افزود : بالاترین مصرف خودسرانه دارو در کشور در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها است که مقاومت میکروبی را در پی دارد. تزریقات بی‌رویه دارو نیز در کشور از میانگین جهانی بالاتر است.

این مسئول  ادامه داد: داروخانه‌ها به علت حجم مطالبات و تأخیر در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه‌اند و گردش اقتصادی داروخانه‌ها نگران‌کننده شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: داروخانه‌ها ماه‌های سختی را تجربه می‌کنند و گردش اقتصادی به گونه‌ای است که در تحقق اداره داروخانه مشکل دارند.

زالی تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل تکان‌های ارزی مشکلات بروکراسی، تحریم‌ها و نبود نقدینگی مکانیسم قیمت‌گذاری دارو دچار اختلال شد و روزهای سختی را رقم زد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اما امروز نگاه ملی حاکم بر داروسازان به گونه‌ای است که این شرایط بحرانی را پشت سر خواهیم داشت به طوری که در اردیبهشت‌ماه قدر مطلق کمبود داروهای مورد نیاز به اوج خود رسید اما امروز به روزهای کم تنش نزدیک می‌شویم.

زالی گفت: با ترخیص قابل توجه اقلام دارویی از گمرک و تنظیم قیمت‌گذاری تا حدی نگرانی‌ها در حال برطرف شدن است و با توجه به اینکه قیمت تمام شده دارو غیرعلمی و منطقی بود امروز کشور نیازمند تجربه مکانیسم قیمت‌گذاری مطلوب است. چرا که مردم از افزایش قیمت دارو نگران هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم اگر سازمان‌های بیمه‌گر 3 هزار و 200 میلیارد تومان در حوزه دارو اعتبارات تزریق کنند و سهم این سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود مکانیسم قیمت‌گذاری برای اینکه به مردم فشار نیاید ایجاد خواهد شد که البته به کمک دولت وزارت بهداشت و بیمه‌ها میسر است. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها