۵۱۲ تن ماهی استخوانی از خزر صید شد
مدیرکل شیلات مازندران گفت:

۵۱۲ تن ماهی استخوانی از خزر صید شد

رودخانه سزار این روزها شاهد هجوم صیادان بی رحم هستند تا به طمع شکار تعداد بیشتر ماهیان اقدام به ایجاد انفجار در این رودخانه می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۱۰۰۷
صید بی رحمانه ماهیان در رودخانه سزار

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفت‌وگو با مهر از برخی روشهای صید ماهی‌ها ابراز تاسف و نگرانی کرده و می‌گوید: استفاده از روشهایی چون ایجاد انفجار در رودخانه گاه حیات آبزیان را به طور کامل در بخشی از رودخانه از بین می‌برد.

محمد حسین بازگیر با یادآوری این‌که شکار با تور و قلاب مشکلی برای دیگر ماهیها و آبزیان ایجاد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: این در حالیست که شکار کردن به وسیله وقوع انفجار در سطح رودخانه موجب مرگ همه آبزیان موجود در رودخانه از ماهی گرفته تا دیگر موجودات آبزی می‌شود.

وی معتقد است که روی این کار نمی‌توان نام صید و شکار گذاشت و آن را نوعی ناجوانمردی در حق طبیعت و مخلوقات خداوند می‌داند و یادآور می‌شود: باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهسازی باید از طریق رسانه‌ها صورت گیرد.

بازگیر می‌گوید که اکوسیستم‌های آبی و آبزیان موجود در آنها اهمیت زیادی در چرخه طبیعت دارند و نباید به راحتی و با استفاده از روش‌های غیراصولی این اکوسیستم‌ها را به نابودی کشاند.

وی با یادآوری این‌که نیرو و امکانات محیط زیست به تنهایی برای مقابله با متخلفان کافی نیست و همکاری و مشارکت مردم در این زمینه ضروری است، می‌گوید: گشتهای محیط زیست در مناطق مختلف استان فعالیت دارند ولی لرستان دارای 24 هزار کیلومتر رودخانه است و ما با توان محدود نمی‌توانیم بر همه این محدوده نظارت کافی را داشته باشیم.

بازگیر به موارد کشفیات در این زمینه اشاره کرده و یادآور می‌شود: طی روز گذشته دو اکیپ دو و سه نفره ماهیگیر غیرمجاز در منطقه چم سنگر توسط ماموران محیط زیست دستگیر و از آنها نزدیک به 200 قطعه ماهی کشف و ضبط شد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه می‌دهد که از این افراد علاوه بر کشف و ضبط ماهی ها، ادوات شکار و صید غیرمجاز هم ضبط شد.

بازگیر با یادآوری این‌که یک گروه پنج نفره نیز در نزدیکی ایستگاه قطار کشور که اقدام به شکار غیرمجاز 300 قطعه ماهی از رودخانه سزار کرده بودند دستگیر شدند، یادآور می‌شود که برای هر کدام از این افراد به صورت جداگانه پرونده تشکیل و راهی مراجع قضایی می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: هفته گذشته نیز یک گروه غیرمجاز ماهیگیری که با استفاده از مواد منفجره اقدام به شکار ماهی‌ها در رودخانه سزار کرده بودند دستگیر شدند. این گروه که شامل سه نفر بودند با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

بازگیر معتقد است که رویکرد برخوردهای قضایی به تنهایی در زمینه وقوع جرایم زیست محیطی بازدارنده نیست و باید باور مردم را تغییر داد و به سمت ارتقا فرهنگ زیست محیطی حرکت کرد. او از مردم می‌خواهد با باور داشتن به اهمیت محیط زیست به کمک متولیان امر بیایند و این میراث ارزشمند را پاس داشته و به دست آیندگان برسانند.

newsQrCode
برچسب ها: صید ماهی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها