دیدار با تمامی تشکل‌های صنفی از اولویت‌های وزیر است

اطلاعیه وزارت ارشاد در خصوص بیانیه اصناف قانونی سینما

با انتخاب علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد دولت یازدهم، بسیاری از اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر در انتظار تغییرات و رویکردهای جدید این وزارتخانه هستند.
کد خبر: ۵۹۰۸۵۹
شورای عالی سینما چشم انتظار تصمیم

در این میان، سینما یکی از حوزه هایی است که در سال‌های گذشته دچار چالش‌ها و بحران‌های گوناگونی بوده و مشکلات مختلف همواره بر پیکره نحیف آن سنگینی کرده است، اما اکنون اهالی سینما بیش از پیش، چشم انتظار وقوع اتفاقات مثبت در این حوزه هستند تا خون تازه‌ای در رگ‌های آن جریان یابد.

بی‌تردید شورای عالی سینما یکی از نهادهایی است که در انتظار تصمیمات جدید است؛ شورایی که آیین‌نامه آن شهریور ۹۰ توسط رئیس‌جمهور رسما ابلاغ و اولین جلسه‌اش نیز نهم دی 89 برگزار شد؛ هرچند جلسات این شورا چندان مداوم نبود و در نهایت با برگزاری آخرین نشست در شهریور 91 به طور کامل متوقف شد.

برگزاری نامنظم جلسات این شورا و همچنین ترکیب اعضای آن بارها مورد انتقاد کارشناسان و منتقدان سینمایی قرار گرفت، اما به هرصورت نفس تشکیل این شورا با ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور خبر خوشی برای اهالی سینما بود و بسیاری امیدوار بودند دستاوردهای قابل توجهی هم برای سینمای ایران داشته باشد.

اهداف و مصوبات شورای عالی سینما به‌ عنوان بالا‌ترین مرجع سینمایی کشور نیز نوید حرکتی جدید و مدون را در عرصه سینمای کشور می‌داد، اما به نظر می‌رسد آنچه اجرایی شد تفاوتی چشمگیر و فاحش با اهداف اولیه داشت و با گذشت چند ماه دستاورد این شورا تنها چند مصوبه کلی بود.

مجموع این اتفاق‌ها باعث شد تا شاهد واکنش‌های منفی نسبت به ادامه فعالیت این شورا از سوی برخی اهالی سینما باشیم.

اکنون دو سال از تشکیل شورای عالی سینما و برگزاری جلسات آن گذشته است و فارغ از کمیت و کیفیت جلسات به نظر می‌‌رسد به‌ عنوان بالا‌ترین مرجع سینمایی کشور نتوانسته در عمل کارایی منطبق با اهداف و سیاست‌های اولیه داشته باشد.

مجموع مصوبات شورای عالی سینما، گره‌ای از مشکلات عدیده سینمای کشور باز نکرد و بسیاری از این مصوبات حتی امکان اجرایی شدن نیز پیدا نکرد و شاید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این شورا، ارتقای جایگاه معاونت سینمایی وزارت ارشاد به سازمان سینمایی کشور بود.

این در حالی است که شورای‌عالی باید به کانون گفت‌وگو و تعامل سلیقه‌های مختلف سینمایی تبدیل می‌شد تا دست‌کم دولت بتواند همه صداها را بشنود و برای ارتقای سینمای ایران و پوشش حمایتی همه سلیقه‌های سینمایی برنامه‌ریزی کند.

اکنون با استقرار و آغاز فعالیت وزارت ارشاد دولت یازدهم، شورای عالی سینما نیز همچون اهالی سینما چشم انتظار تصمیم‌های جدید است.

عرفان جلالی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها