برگی از تاریخ

شهر پمپئی نابود شد

1934 سال پیش در روز 24 اوت سال 79 میلادی شهر ثروتمند پمپئی که در پای کوه آتشفشان وزوو در رم باستان احداث شده بود بر اثر فوران آتشفشان وزوو زیر میلیون ها تن خاکستر داغ آتشفشانی مدفون و ناپدید شد و کلیه ساکنان آن کشته شدند.
کد خبر: ۵۹۰۸۲۲
شهر پمپئی نابود شد

به گزارش جام جم آنلاین ، در همان روز بندر هرکولانئوم که در نزدیکی پمپئی بود به نوبه خود زیر مواد مذاب آتشفشانی و رسوبات از دیده ها پنهان گردید.

در کمتر از چند ساعت شهر پمپئی زیر 6 متر خاکستر داغ و هرکولانئوم زیر 16 متر مواد مذاب و رسوبات مدفون شدند.

فوران آتشفشان وزوو یک فاجعه محسوب می شد زیرا آخرین فوران این آتشفشان به 3500 سال قبل از میلاد بازمی گشت و بنابراین هیچکس خاطره ای از آن نداشت.

علاوه بر این ، رمی ها نمی دانستند که این کوه حاصلخیز مشرف بر خلیج ناپل در واقع یک کوه آتشفشان است.

در سال 62 میلادی در زمان سلطنت نرون زمین لرزه مهیبی در این منطقه رخ داد و شهر پمپئی برای نخستین بار ویران گردید اما با توجه به دانش آن دوره کسی تصور نمی کرد این یک هشدار اولیه باشد.

ثروتمندان پمپئی به سرعت ویلاهای باشکوه خود را دوباره احداث کردند.
هنوز به زحمت احداث دوباره شهر پمپئی خاتمه یافته بود که این بار کوه آتشفشان وزوو واقعا از خواب چند هزار ساله بیدار شد.

فقط در یک ساعت وزوو آسمان را به ارتفاع چند کیلومتر از خاکسترهای داغ آتشفشانی پوشاند و میلیون ها تن خاکستر آتشفشانی بر شهر پمپئی فرو ریختند.

چند ساعت بعد ، یک سیل عظیم از مواد مذاب و خاکسترهای آتشفشانی دامنه وزوو را در نوردید و بندر هرکولانئوم و ساکنان آن را در یک لحظه به خاکستر تبدیل کرد.

مردم شهر پمپئی حتی فرصت فرار پیدا نکردند و تمام افرادی که در شهر حضور داشتند و هر یک به کاری مشغول بودند در همان حال جان سپردند.
اکنون که بخش عمده شهر پمپئی در کاوش های باستان شناسی از زیر میلیون ها تن خاکستر بیرون آورده شده، علاوه بر آثار باشکوه این شهر باستانی اجساد 2000 نفر از اهالی نیز کشف شده اند که هر یک در حالتی در زیر خاکسترهای آتشفشان وزوو جان سپرده اند.

در روز 24 اوت سال 79 میلادی شهر ثروتمند پمپئی در دامنه آتشفشان وزوو در ناحیه کامپانیا با یک فاجعه روبرو شد و با فوران آتشفشان وزوو زیر میلیون ها تن خاکستر داغ آتش فشانی مدفون و ناپدید شد و کلیه ساکنان آن که حدود 15 هزار نفر تخمین زده شده اند ، کشته شدند.

از لحاظ بشری این یک فاجعه بزرگ محسوب می شود اما با گذشت نزدیک به 2000 سال از آن زمان و با کاوش های باستان شناسی بخش اعظم این شهر از زیر میلیون ها تن خاکستر بیرون آورده شد. اما دیگر شهر پمپئی حیاتش را باز نیافت.

اکنون می توان شاهد جلال و شکوه این شهر باستانی بود که به دلیل مدفون شدن در زیر خاکسترها از گزند روزگار محفوظ مانده است.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها