بعضی از پدر و مادرها فرزندان‌شان را دوست دارند، اما این عشق و محبت را طوری نشان می‌دهند که انگار دوستی و محبت‌شان فقط به دلیل یکی از ویژگی‌های شخصیتی کودک است.
کد خبر: ۵۹۰۵۳۲
بدون قید و شرط به فرزندتان محبت کنید

مثلا ممکن است کودک فکر کند، مادرش او را دوست دارد چون همیشه دختر منظم و مرتبی است یا شاید تصور کند چون از نظر درسی وضع خوبی دارد، مورد توجه والدینش قرار می‌گیرد. پدر و مادرها هم معمولا متوجه نمی‌شوند که با این کارشان، چه شرایط نامناسبی برای کودک ایجاد می‌شود و چقدر حس بدی در او به وجود می‌آید.

این در حالی است که متخصصان و کارشناسان این حوزه بارها تاکید کرده‌اند که عشق و محبت والدین باید بی‌قید و شرط باشد.

کودک باید احساس کند پدر و مادرش او را دوست دارند، همان‌طور که هست و همان‌طور که رفتار می‌کند البته پدر و مادر باید ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد کودک را نیز به او یادآوری کنند و نشان دهند که متوجه خصوصیات خاص و مثبتش هستند، ولی این نباید باعث شود که فقط برای داشتن چنین ویژگی‌هایی کودک را دوست داشته باشند. البته تربیت کردن و تشویق رفتارهای خوب و پسندیده کودک موضوع دیگری است و با دوست داشتن با شروط و شرایط خاص تفاوت دارد.

عشق و علاقه والدین نسبت به فرزندان، نه‌تنها موجب می‌شود بچه‌ها حس بهتری داشته باشند بلکه حتی اعتماد به نفس آنها را هم افزایش خواهد داد. البته خانواده‌هایی که بچه‌های کم‌توان ذهنی دارند باید بیشتر به این موضوع دقت کنند، چون این بچه‌ها از نظر عواطف نیز حساس هستند و روحیه‌ای آسیب‌پذیر دارند.

بنابراین به جای این‌که با عصبانیت و پرخاش با این کودکان رفتار و آنها را مجبور کنید کارهایی را انجام دهند که شما می‌خواهید و به جای این‌که با رفتاری نامناسب با آنها برخورد کنید، خوب است تا می‌توانید به این بچه‌ها عشق بورزید و با محبت با آنها همراه شوید.

یادمان باشد این کودکان عشق و علاقه را بخوبی درک می‌کنند و زمانی که از شما محبت ‌ببینند و آن را حس ‌کنند، بهتر و راحت‌تر با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

بنابراین خوب است تا می‌توانید به بچه‌ها محبت کنید، به آنها عشق بورزید و با احترام و علاقه با آنها صحبت کنید. مطمئن باشید این کار نه تنها ضرری ندارد که حتی موجب می‌شود فرزندتان با مشکلات کمتری در زندگی روبه‌رو شود، اعتماد به نفسش افزایش یابد و مهارت‌های زندگی را بهتر و بیشتر بیاموزد و به کار گیرد.

نیلوفر اسعدی بیگی - جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها