از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان موضوع روابط ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران از مباحث مهمی بوده که نظر کارشناسان سیاسی و بین‌‌المللی را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۵۹۰۲۱۱
ایران و آمریکا و مذاکره مستقیم

بویژه زمانی که روسای جمهور جدید روی کار می‌آیند این بحث ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران با توجه به آنچه وی در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش وعده داده، دوباره بحث روابط کشورمان با ایالات متحده را برجسته کرده است.

گویا روابط کشورمان با ایالات متحده به گره کوری تبدیل شده است که بازشدنی نیست. با وجود این که جمهوری اسلامی ایران همواره در محیط بین‌الملل از راه‌های مسالمت‌آمیز و منتج به نتیجه استقبال کرده است و طرف آمریکایی نیز در تئوری از حل و فصل مشکلاتش با کشورمان سخن گفته، اما در عمل پیشرفت محسوسی در روابط دوطرف به وجود نیامده است.

تلاش ایالات متحده برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران و حل و فصل مسائل فیمابین فقط در سطح تئوری است و اقدامات عملی این کشور، پیام دیگری برای کشورمان دارد.

ایالات متحده از یک سو به کرات مطرح می‌کند که روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید در جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی برای حل و فصل مسائل هسته‌ای است، اما ازسوی دیگر دقیقا در آستانه روی کارآمدن وی، تحریم‌ها را علیه کشورمان سخت‌تر می‌کند.

نتانیاهو نیز در همین اوضاع از موضعی برتر اعلام می‌کند تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده، پیام‌های روشنی دارد.

از آنجایی که امروزه سیاستمداران در عرصه بین‌الملل بیشتر از این‌که به صورت مستقیم با همدیگر وارد گفت‌وگو شوند، از طریق غیرمستقیم و به وسیله رسانه‌ها با همدیگر سخن می‌گویند، براساس آنچه از سخنان دولتمردان آمریکایی و اطرافیانشان برمی‌آید، این کشور دنبال عادی‌سازی روابطش با کشورمان نیست؛ بلکه قصد دارد از شرایط به نفع خودش استفاده کند.

با توجه به تمامی این شرایط، باید به گونه‌ای صریح مواضع کشورمان در محیط بین‌الملل مطرح شود، به طوری که از سویی تمایل کشورمان به تمامی راه‌های مسالمت‌آمیز دائم تکرار و از سوی دیگر لزوم اعتمادسازی توسط طرف آمریکایی به کرات گوشزد شود.

همان‌گونه که ایالات متحده سعی می‌کند با استفاده از سیاست هویج و چماق با کشورمان برخورد کند، جمهوری اسلامی ایران نیز باید از سیاستی پیروی کند که رسواکننده ایالات متحده در محیط بین‌‌الملل باشد.

بهتر است افکار عمومی جهان متوجه شود جمهوری اسلامی درک می‌کند که مردم و برخی از سیاستمداران آمریکایی مایل هستند برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به اعتبار آمریکا در سطح جهان روابط فیمابین تلطیف شود. اما لازم است طرف آمریکایی برای بهبود روابط با کشورمان میزان بیشتری از اعتمادسازی را برای مسئولان و مردم انجام دهد، تا مردم کشورمان بتوانند تا حدودی ذهنیت بدی را که از روابط با این کشور دارند از خاطره تاریخی‌شان پاک کنند.

محمودرضا امینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها