سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت حادثه کارون 3 و پرونده‌های فرزندان هاشمی، کهریزک،ستار بهشتی، اختلاس از بیمه ایران، فساد سه هزار میلیاردی و دریافت پورسانت برای خرید یازده فروند هواپیما را تشریح کرد و گفت: قوه قضائیه با مرتکبان جرائم خشن قاطعانه برخورد می کند.
کد خبر: ۵۸۹۶۰۴
اظهارات دادستان درباره فرزندان هاشمی، ستار بهشتی،اختلاس و ...

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پنجاهمین نشست خبری با خبرنگاران گفت: جوانفکر می‌تواند حرف‌های خود را بزند چرا که مسئولیت‌ حرف‌هایش با خودش است ولی قاضی با حکم و اختیاراتی که دارد به ضابطین‌اش دستور می‌دهد که اقدامات لازم را در خصوص متهمان انجام دهند و اگر اشتباهی هم صورت پذیرد مرکز مشخصی برای رسیدگی به اشتباهات وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای درباره ادامه محکومیت یک ساله جوانفکر اذعان داشت: کسانی که برای آنها حکم صادر می‌شود یا باید دوره محکومیت خود را بگذرانند و یا باید مورد عفو قرار بگیرند تا محکومیت‌شان مختومه شود ولی در موارد خاص که شاکی خصوصی وجود داشته باشد حکم با درخواست شاکی قابل توقف است و همچنین در مواردی که فرد نتواند تحمل کیفر کند و مشکلات جسمی برایش وجود دارد براساس قانون درباره او تصمیم‌گیری می‌کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: جوانفکر محکوم است و باید محکومیت‌اش را تحمل کند مگر اینکه شامل یکی از موارد گفته شده باشد.

وی با اشاره به حادثه دریاچه کارون 3 اظهار داشت: همانطور که در جریان هستید چندی پیش در جریان کارون 3 حادثه‌ای اتفاق افتاد و تعدادی از هموطنان ما در این حادثه از بین رفتند و طی آن ریاست قوه دستور داد که بنده این قضیه را پیگیری کنم که تا به امروز ورود قوه به این موضوع اثرات خوبی داشته است.

دادستان کل کشور ادامه داد: دریاچه سد کارون 3 در سال 83 آبگیری شده و قرار بوده پلی بین این دریاچه زده شود اما پل جدید احداث نشده است، بنابراین مردم با وسایلی به نام بارج رفت و آمد می‌کردند.  
 
اژه‌ای افزود: با ورود قوه قضاییه پرداخت وجه علی‌الحساب به این خانواده‌های آسیب‌دیده تسریع شد؛ ودیعه‌ای با وجود اینکه حکمی ثابت نشده دیه‌ای با مساعدت وزارت نیرو برای هر فرد به میزانی مشخص و بدون تفاوت بین زن و مرد یک میلیارد و 300 میلیون تومان تامین اعتبار کرد و شاید از فردا تحویل خانواده‌های آنها شود.  
 
وی تصریح کرد: بارج‌ها تجهیزات ایمنی نداشتند و در ساعات عبور و مرور در یک زمان مشخصی بود و از ساعت 8 و نیم شب امکان عبور و مرور وجود نداشت اما با اقداماتی که صورت گرفت افراد می‌توانند در تمام ساعات عبور و مرور کرده و با ایجاد روشنایی و توجه به مسائل پزشکی و ایمنی تلاش شد تا از بوجود آمدن مشکلات جلوگیری شود.  
 
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پل‌ها و راه‌های این ناحیه اظهار داشت: به گفته وزیر نیرو قرار است طرح‌هایی عملیاتی و اجرایی شود و قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و پرونده قضایی تشکیل شد و در این رابطه در کارشناسی اول سازمان آب و نیرو مقصر دانسته شد اما پرونده قضایی مسیر خود را طی می‌کند.  
 
دادستان کل کشور بیان کرد: این کمترین کاری بود که در رابطه با حادثه دریاچه سد کارون 3 می‌توانستیم انجام دهیم چرا که در طول این سال‌ها از سال 83 به بعد مردم این ناحیه با مشکلاتی مواجه هستند که طبعا باید در جای خود مورد رسیدگی قرار بگیرد.  
 
وی تاکید کرد: در این پرونده دو نفر بازداشت شدند اما از افراد بیشتری تحقیق به عمل خواهد آمد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با کسانی که مرتکب جرایم خشن شدند گفت: کسانی که مرتکب جرایم خشن از جمله تجاوز به عنف، سرقت‌های مسلحانه و آدم‌ربایی می‌شوند به شدت اعمال مجازات شده و از مرخصی و عفو، خبری نخواهد بود.  
 
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سه مورد تجاوز به عنفی که در کرج صورت گرفت اظهار داشت: به مجرمین و کسانی که این قبیل جرایم را انجام می‌دهند هشدار می‌دهیم بدانند هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت و به این پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد.
 
دادستان کل کشور در ارتباط با پرونده کهریزک تصریح کرد: متهمین این پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی بودند و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد و ما منتظریم دیوان عالی کشور نظر خود را اعلام کند.  

وی در خصوص پرونده بیمه بیان کرد: دیوان عالی در این زمینه زحمات فراوانی انجام داده و بنده دیروز متوجه شدم پرونده هنوز به پایان نرسیده اما به زودی حکم انشاء و ابلاغ خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام‌و المسلمین محسنی‌ اژه‌ای در ارتباط با قانون جدید دیوان عدالت اداری گفت: قانون جدید دیوان عدالت اداری در مجلس شورای اسلامی تثبیت شد و شورای نگهبان به بعضی از موارد آن ایراداتی گرفت، بنابراین این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده و تصویب شد و لازم‌الاجرا است.  
 
سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با ویژگی‌های قانون جدید دیوان عدالت اداری اظهار داشت: در این قانون ویژگی‌هایی وجود دارد که در قانون قبلی به آن توجه نشده بود، در این مرحله قانون تجدیدنظرخواهی پیش بینی شده و همینطور دایره صلاحیت دیوان اداری وسیع‌تر شده و سازمان‌هایی از جمله، سازمان ثبت زندان‌ها و پزشکی قانونی به عنوان سازمان‌های ذیربط در صلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اداری است.  
 
دادستان کل کشور ادامه داد: در این قانون یک کمیسیون تخصصی پیش‌بینی شده که مسئله را کارشناسی کرده و بعد از اظهارنظر این هیات متخصص موضوع در هیات عمومی مطرح می‌شود.  
 
وی افزود: چنانچه دیوان عدالت اداری موردی را تشخیص،‌تذکر و رای دهد و سازمان ذیربط به آن اعتنا نکند دیوان خودش وارد عمل خواهد شد و به صورت ماهیتی به موضوع رسیدگی خواهد کرد.  
 
حجت‌الاسلام‌و المسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: قانون مجازات جدید اسلامی اخیرا ابلاغ و لازم‌الاجرا شده است اما صحبت از ویژگی‌ها و نقاط مثبت این قانون را به زمان دیگری موکول می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه در جلسات دادگاه فساد سه هزار میلیارد تومانی نام افرادی خاص که صاحب مسئولیت بودند عنوان شده است که با توجه به واکنش‌های مسئولان ارشد دولت دهم پرونده و یا کیفرخواستی برای این افراد صادر نشد، آیا دستگاه قضا تصمیمی برای رسیدگی به اتهامات این افراد ندارد، اظهارداشت: لزوما همه کسانی که نام‌شان در دادگاه مطرح می‌شود، متهم نیستند ولی با این وجود همه کسانی که در این پرونده متهم بودند تحت تعقیب قرار گرفتند، عده‌ای محکوم شدند و پرونده آنها در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد برخی هم رسیدگی به اتهامات‌شان در نوبت تعیین وقت دادگاه است.

دادستان کل کشور افزود: حتی برخی افراد متهم در پرونده سه هزار میلیاردی دارای  دو کیفرخواست یا بیشتر از دو کیفرخواست صادر شده است، بعضی از این افراد برخی از عناوین اتهاماتی‌شان مورد رسیدگی نهایی قرار گرفته و حتی حکم قطعی در آن بخش از اتهامات‌شان صادر شده،‌ مثلا افرادی که در جریان رسیدگی در دسته‌بندی 39 نفر بخش اول قرار داشتند در پرونده بانک آریا نیز مقصر شناخته شده بودند که به اتهامات این افراد در آن بانک نیز رسیدگی شده و یا افرادی اتهامات‌شان در بانک‌های ملی و صادرات در حال رسیدگی است.

وی تصریح کرد: در یکی از سایت‌ها عنوان شده که 450 نفر متهمان پرونده سه هزار میلیاردی هستند در صورتی که اینگونه نیست چرا که برخی از افراد بیش از دو کیفرخواست داشته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در خصوص یازده نفری که با خرید 11 هواپیما مرتکب جرم شدند، تصریح کرد: اطلاعی از صدور حکم آنها ندارم ولی این پرونده در حال رسیدگی است.

سخنگوی  در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی گفت: این پرونده در مقام رفع نقص است و پس از رفع نقص به دادگاه برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام و‌المسمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با پرونده فائزه هاشمی تصریح کرد: وی در زندان پرونده اخلال در نظم داشته که در 16 مرداد نوبت دادگاه داشت و با توجه به اینکه اقدامات انتظامی توسط خود زندان انجام شده تبرئه شد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتصاب غذای فردی به نام طاهری در زندان اوین اظهار داشت: این اخبار در رسانه‌های مختلف خارجی مطرح می‌شود و اکثریت قریب به اتفاق آنها صحیح نیست البته من در رابطه با این شخص در جریان نیستم و اطلاعی ندارم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه رأی اعتماد به وزرا به یکی از وزرا اتهاماتی درباره پرونده کرسنت صورت گرفت، اظهار داشت: پرونده کرسنت سال‌ها است که تشکیل شده و برای متهمین در مراجع قضایی حکم صادر شده است.

وی ادامه داد: پرونده بعضی از افراد مفتوح بوده بخصوص کسانی که طرف قرارداد بودند بنابراین یک بخش در دادگاه در حال رسیدگی است و بخش دیگر هنوز در دادسرا است.

ادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره پرونده ستار بهشتی اطاله دادرسی اتفاق افتاده است، بیان کرد: بنده در جلسه قبل توضیحات مفصلی در ارتباط با ستار بهشتی دادم و پرونده ستار بهشتی جزو پرونده‌هایی است که به نفع فرد متوفی مسئولین تلاش می‌کنند عامل آن را مشخص کنند.

وی ادامه داد: اطاله دادرسی زمانی است که یا روی پرونده‌ای کار نشود و یا کارهای غیر‌ضروری که مفید نیست انجام شود اما اگر پرونده‌ای در جهت روشن‌شدن قضیه طولانی شود (از جمله پرونده ستار بهشتی) به نفع همه افراد پرونده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از زمین‌های تأمین اجتماعی در مدیریت وقت به مسئولان داده شده خاطرنشان کرد: این مسئله در خود دولت رسیدگی می‌شود و یک بخشی را دولت مصوبه می‌دهد و لغو می‌کند، یک بخشی از آن هم مدعی‌العموم لغو می‌کند.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
كاش دیوان عدالت اداری به حقوق كارمندانی كه سالهاست به جرم قراردادی بودن از كوچكترین حقوق خود محروم هستند رسیدگی كندوموجبات تبدیل وضعیتشان را فراهم آورد تا رئیس جمهور دیگری از را ه نرسد وخانه تمام امیدش را ویران نماید.من 15 سال است قراردادی هستم .خدا احمدی نژاد را جزای خیر دهد كه بارقه امید را به دلهایمان زد وخداوند نگهدار دكتر روحانی باشد تا اگر چه خانه امید مان را ویران كرد اما تدبیری برسر راهش گذارد تا خانه امیدمان را از نو بناكند .آنهم ضد هرنوع زلزله ناامیدی.
مهدی
United States
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
من تعجب می كنم كه در كشوری مانند سوئد كه بالاترین جرم حبس است چرا اینقدر تجاوز به عنف نداریم اما ما هرچه شدت عمل به خرج میدهیم حتی در میادین شهر اعدام می كنیم تا عبرت دیگران شود باز هم تغییری نمی بینیم؟؟؟؟ مهدی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها