جشنواره موسیقی مقاومت امروز به کار خود پایان می‌دهد؛ جشنواره‌ای که با همه کم و کاستی‌هایش برگزار شد و همین موضوع که روند برگزاری آن متوقف نشد مایه امیدواری است و می‌توان به این دلخوش بود که در دوره‌های بعد روند بهتری را در برگزاری جشنواره شاهد باشیم.
کد خبر: ۵۸۸۷۴۵
جشنواره موسیقی مقاومت و چند نکته

با این حال یادآوری چند نکته خالی از لطف نیست:

1ـ در این دوره از جشنواره با جای خالی اهالی موسیقی ایرانی روبه‌رو بودیم. جای خالی‌ای که برای بسیاری سوال شده بود و با شگفتی از هم می‌پرسیدند یعنی هیچ خواننده موسیقی ایرانی در جشنواره حضور ندارد؟

آقای گلریز، دبیر جشنواره درباره این موضوع توضیحاتی ارائه کرد و سوال از اهالی موسیقی ایرانی را به گردن خبرنگاران انداخت. گلریز مدعی بود شخصا با خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی ایرانی تماس گرفته است و آنها حاضر نشدند در جشنواره حضور پیدا کنند.

فکر می‌کنم بهتر است پیش از این‌که این سوال را با هنرمندان موسیقی مطرح کنیم با مسئولان جشنواره مطرح کرده و بپرسیم مگر در دوره‌های قبلی این جشنواره خوانندگان و گروه‌های برجسته موسیقی ایرانی حضور پیدا نمی‌کردند؟ مگر در دوره قبل شاهد اجرای خوب و زیبای حسام الدین سراج و گروهش در کرمانشاه نبودیم؟ در این دوره چه اتفاقی افتاده است که اهالی موسیقی ایرانی با جشنواره قهر کرده یا با سکوت از کنارش عبور کردند؟

2ـ نکته دوم را هم با جناب آقای پاشایی، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در میان گذاشت.

جناب پاشایی! در این که از وقتی شما به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده‌اید، همه چیز نظم و رونق بیشتری پیدا کرده است تردیدی وجود ندارد. این موضوع را اغلب هنرمندان هم می‌گویند.

اما کاش این نظم و قانونمندی را در جشنواره موسیقی مقاومت هم وارد می‌کردید و شاهد بی‌نظمی در برگزاری آن نبودیم تا جدول برنامه‌های جشنواره نه روز برگزاری، بلکه زودتر به دست خبرنگاران می‌رسید و فهرست هنرمندانی که باید تجلیل شوند هم کمی زودتر اعلام می‌شد، اما حرف اساسی نظم و بی‌نظمی در برگزاری این جشنواره نیست! موضوع مهم‌تری هم در این میان وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت! همیشه گفته می‌شود وزارت ارشاد به موسیقی پاپ روی خوش نشان نمی‌دهد و اولویت با ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است.

این در حالی است که مدتی است شاهد این هستیم که در اولویت بودن موسیقی ایرانی تبدیل به یک شعار شده است و به هر بهانه‌ای شاهد حضور پر رنگ خوانندگان پاپ در جشنواره‌ها هستیم.

در جشنواره موسیقی فجر وقتی این اتفاق رخ داد آن را گذاشتیم پای کمبود بودجه جشنواره، اما در جشنواره موسیقی مقاومت با کمبود بودجه هم مواجه نبودید و باز هم موسیقی ایرانی مهجور ماند و حضور خوانندگان موسیقی پاپ پررنگ‌تر شد؟ آیا اولویت‌های دفتر موسیقی تغییر کرده است یا این توجه و درشت‌نمایی خوانندگان پاپ دلیل دیگری دارد؟

زینب مرتضایی‌فرد -‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها