رئیس جمهوری در دفاع از وزرای پیشنهادی:

رأی مجلس هر چه باشد می‌پذیریم

رئیس جمهوری رأی نمایندگان را رأیی قانونی حقوقی و سیاسی دانست و گفت:هر چه رأی نمایندگان مجلس باشد به آن احترام می‌گذاریم.
کد خبر: ۵۸۸۴۵۶
رأی مجلس هر چه باشد می‌پذیریم

به گزارش جام جم آنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز پنجشنبه در دفاع از وزرای پیشنهادی خود برای تشکیل کابینه افزود: شاید کمتر سابقه دارد که بررسی کار هیأت وزیران چهار روز به طول انجامیده باشد و این را لطف ویژه نمایندگان مجلس نسبت به دولت تدبیر و امید می دانم که با دقت و وسواس مسئله را مورد بررسی و رسیدگی قرار دادند.

وی گفت:از مردم بزرگوار ایران چه داخل کشور و چه خارج کشور که در این چهار روز از طریق رسانه ها موضوع را دنبال کردند، خسته نباشید عرض می کنم و همین جا لازم است از همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی بابت اطلاع رسانی کامل و به هنگام تشکر کنم.

وی گفت: از وزرای پیشنهادی سپاسگزاری می کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله، صبوری و رعایت ادب، اخلاق و اعتدال به نقدها سوالات، مخالفت ها و حتی مخالفت هایی که گاهی لحنش تند بود پاسخ منطقی و مناسب ارائه دادند.

رئیس جمهور افزود: برخی از لحن ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین نامه انجام شده است، گرچه برخی از رسانه ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات لحن انتقادانه ای داشته اند و منتقد بودند و حتی گاهی از اصطلاح اعتراف گیری استفاده کردند، اما به نظر من همه مباحث، سخنان و نقدها حق نمایندگان محترم بود و آنها باید بدانند به چه کسی و با چه دیدگاهی رأی سیاسی می دهند.

روحانی با بیان این که رأی نمایندگان رأیی قانونی، حقوقی و سیاسی است و حق آنها در چارچوب قانون اساسی است گفت: امیدوارم این خدمتگزار و همه اعضای کابینه آینده مستظهر به حمایت مجلس محترم در طول خدمتگزاری باشند و همواره پشتیبانی مجلس برای دولت پیش رو به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: برای فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت بوده و منتخب اعتدال خواهی مردم است گاهی برخی از تعبیرات در مجلس شورای اسلامی کمی دلگیر کننده بود اما چه باید کرد که این شیوه مرسوم در مردم سالاری پارلمانی است و همه باید عادت کنیم تحمل ها را بالا ببریم ، هم نمایندگان مجلس و هم افراد دولت با بالا بردن آستانه تحمل بهتر می توانیم با هم تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم.

وی گفت: حتی من می خواهم به رسانه ها تذکر بدهم برخی از نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در جامعه برطرف شود و به اعتقاد من به خوبی انجام گرفت.

روحانی افزود: اگر شبهه‌ای در رسانه ای و در ذهن مردم مطرح باشد و نماینده محترم آن را مطرح کند این کمک به دولت است.

وی گفت: برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می شناسیم و این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: البته نظر مجلس با سخنان برخی نمایندگان گاهی متفاوت است، مجلس یعنی 290 نفر ‌نماینده که نظر نهایی آنها نسبت به کابینه در رأی نهایی آنها مشخص خواهد شد. ساعتی باید صبر کنیم و بعد از شمارش آراء ، رأی مجلس مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: هر چه رأی مجلس باشد ما به آن احترام می گذاریم.

وی افزود:همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود مد نظر قرار دهیم و یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس جمهور و چه فرد دیگری نمی تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام و انقلاب بنشاند، همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: من همانگونه که در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اعلام کردم در اینجا به طور بسیار فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش ها نکاتی را اشاره می کنم.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: نکته اول آنکه طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست، اما این تفکیک قوا نسبی است.

وی گفت: توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست، به خصوص دو قوه مقننه و مجریه؛ به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می گیرند.

رئیس جمهور افزود: از یک طریق رئیس جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتختب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسئول خواهند بود؛ هم در برابر رئیس جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

روحانی گفت: در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دو گانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین به ویژه در مقطع فعلی آماده می کند.

وی ادامه داد: برخی از بحث ها و بگو مگوها هم در گذشته، بازگشت به این بوده است که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده است، اما در عین حال به اعتقاد من بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیئت وزیران در واقع منتخب رئیس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کابینه ای که به محضر شما معرفی شدند یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد هستند اظهار داشت: همه بخش های اقتصادی این کابینه، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن، با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است گفت: باید افرادی را بر می گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می گیرند همه جوانب، لوازم و زمینه ها و آثار فرابخشی را نیز مد نظر قرار دهند.

رئیس جمهور افزود: لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.

روحانی گفت: پیری، جوانی و میانسالی برای من فرع بر این ضرورت های مهم بود، به علاوه شرایط کشور به گونه ای است که نمی توانستیم آزمون و خطا را یک بار دیگر تجربه کنیم و فرصت های بسیار حساس را در این مقطع از دست بدهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها