در هفته‌های اخیر احتمال احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قوت بیشتری گرفته و به نظر می‌رسد با حکمی که رئیس‌جمهور برای دکتر محمدباقر نوبخت حقیقی برای سرپرستی دو معاونت مربوط به این سازمان صادر کرد، این فرآیند در مسیر اجرا قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۸۳۳۸
ساختاری نوین برای سازمان مدیریت

دولت با سپردن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و نیز معاونت سرمایه انسانی و توسعه مدیریت ریاست‌جمهوری به یک فرد، اولین گام را در راستای ادغام این دو معاونت و در نتیجه تشکیل پایه‌های اولیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برداشت. این امر در راستای عمل به وعده‌هایی است که رئیس‌جمهور در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده بود.

اما با توجه به مشکلاتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق داشت، قطعا باید ساختار آن سازمان همزمان با احیا مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد. در این راستا شاید بهتر باشد اسم سازمان جدیدی که احیا خواهد شد، فقط سازمان برنامه و بودجه باشد و دیگر وظایف سازمان مدیریت سابق به دیگر ارکان دولت واگذار شود.

این امر سبب خواهد شد که این سازمان به عنوان یک بازوی تخصصی برای قوه مجریه و حتی قوه مقننه صرفا به تدوین اسناد بلندمدت و کوتاه‌مدت یعنی بودجه‌های سنواتی پرداخته و از جنبه‌های کارشناسی قوی‌تری نیز برخوردار باشد.

در این راستا، انحلال سازمان مدیریت در دولت نهم با وجود تمام انتقاداتی که به آن وارد بود، اکنون این فرصت را فراهم کرده تا سازمانی جدید با ساختاری نوین ایجاد شود؛ به نحوی که اشکالات سابق در آن وجود نداشته باشد. مشکلاتی که برخی از آنها وارد و درست بود. طولانی بودن فرآیندهای اداری تخصیص بودجه‌ها مانند مبادله شدن موافقتنامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی، عریض و طویل شدن بیش از اندازه این سازمان و سرانجام کند کردن روند کار دولت بویژه درباره پروژه‌های عمرانی برخی از این انتقادات است. روشن است که سازمان مدیریت جدید باید عاری از این ایرادات باشد و در غیر این صورت دست نزدن دولت یازدهم به نظم فعلی شاید کم‌هزینه‌تر باشد.

با این حال به یقین با احیای این سازمان باید جایگاه نظارتی سازمان برنامه و بودجه نیز احیا شده و کشور تصویر واقع‌بینانه‌ای از کل ورودی و خروجی بودجه‌های کشور داشته باشد، به نحوی که این ارقام به طور دقیق قابل مقایسه و تحلیل باشد.

در صورت رعایت این شرایط، دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز نظارت بیشتری بر دخل و خرج خود خواهند داشت که این امر می‌تواند به شفافیت و برقراری انضباط مالی در قوه مجریه منجر شود.

دکتر حیدر مستخدمین حسینی / معاون اسبق بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها