دفاع ربیعی از وزارت پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی

متأسفانه بار تصدی مسئولیت این وزارتخانه به نام من افتاد

پس از سخنان مخالفان و موافقان محمود حجتی وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
کد خبر: ۵۸۸۰۷۵
دفاع وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی از برنامه ها خود

به گزارش واحد مرکزی خبر ، وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اگر تقدیر الهی بر این باشد که با رأی اعتماد شما نمایندگان در خدمت کشاورزان، روستاییان و مردم این مرز و بوم باشم، در ادامه راه بنده را از نقطه نظرات اصلاحی و پیشنهادات سازنده برای خدمت به این مرز و بوم و کشاورزان و روستاییان بهره مند کنید.

حجتی افزود: همانطور که رئیس جمهور اشاره کردند بنده وقتی با پیشنهاد همکاری وی مواجه شدم اعلام کردم از نیروهای ارزشمند دیگری استفاده کنیم، اما وقتی که قرار شد بنده این مسئولیت را برعهده بگیرم با تمام توان در خدمت مردم و کشاورزان هستم و خود را آماده خدمتگزاری کرده ام.

وی ادامه داد: امید است با همکاری دولت و مجلس و حضور فعال کشاورزان بتوانیم قدم مؤثری برای حل مشکلات کشاورزان و خدمت به کشور و نظام اسلامی انجام دهیم.

مهندس حجتی در ادامه به قوانین بالا دستی در ارتباط با جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: بندهای یک و 9 اصل 44 در قانون اساسی تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی دارند تا نیازهای عمومی را تأمین و کشور را به مرحله خودکفایی برساند.

وی افزود: همچنین در سند چشم انداز که قانون بالادستی دیگری است، توسعه یافتگی کشور و برخورداری از امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تأکید بر خودکفایی در محصولات اساسی کشور وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه نیز اصرار بر همین موضوع دارد گفت: مواد 16 و 143 و 141 قانون برنامه پنجم نیز که اکنون در مرحله اجراست اهدافی مانند نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی، ارتقای ارزش افزوده به میزان سالانه هفت درصد، ارتقای بهداشتی کیفیت محصولات کشاورزی، نوسازی ناوگان ماشین ها و ادوات کشاورزی، انجام عملیات آب و خاک، ارتقای سطح حمایت از تولیدات کشاورزی کشور به میزان حداقل 35 درصد ارزش تولیدات آن و افزایش سالیانه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به میزان نیم درصد مدنظر قرار داده است.

وی افزود: اینها از اسناد بالادستی مرتبط با وظایف این وزارتخانه است که ما امروز ملزم هستیم با این نگاه برنامه ها و پروژه های اجرایی خود را تدوین و با کمک همه عزیزان پیگیری و اجرا کنیم.

محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در دفاع از خود ضمن بیان مشکلات عدیده بخش کشاورزی در کشور، توجه به زیرساخت های این بخش را از عمده ترین برنامه های خود عنوان کرد.

وی گفت: توجه به بخش امنیت غذایی در بسیاری از اسناد بالادستی مورد اهتمام قرار گرفته و دارای آنچنان اهمیتی است که به عنوان کالای عمومی تعریف می شود و تامین آن برعهده دولتهاست.

حجتی وضع امنیت غذایی در کشور را به دلایل متعدد روز به روز تضعیف شده برشمرد و افزود: سطح تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور و امنیت غذایی بسیار نگران کننده است و همه باید با کمک یکدیگر وضع امنیت غذایی کشور را به سطح مطلوب برسانیم.

وی گفت: متوسط واردات در برنامه سوم 10،3 میلیون تن بوده که با 34 درصد افزایش به 13،8 میلیون تن و در سالهای اخیر به 16،6 میلیون تن رسیده است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در عین حال تصریح کرد: وابستگی کشور طی سالهای اخیر به محصولات کشاورزی 7 یا 8 درصد فراتر رفته است.

حجتی گفت: سرمایه گذاری در بخش غذایی نقش بهره وری در تولید دارد و اساس برنامه نیز بهره وری است.

وی افزود: امروز ما با بحران آب روبرو هستیم و باید با همین آبی که داریم برنامه ریزی کنیم و در این بخش سرمایه گذاری بسیار مهم است چراکه در مجموع سرمایه عمده ترین رشد در بخش کشاورزی است.

حجتی گفت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور 14،5 درصد است که این بخش علاوه بر مسئولیت حمایت از تولید وظایف حاکمیتی را نیز به عهده دارد و توجه جدی می طلبد.

وی افزود: بعضی مواقع گرفتاری های روزمره باعث می شود قرنطینه دامی و نباتی را فراموش کنیم و از مسایل حیاتی بخش کشاورزی را که صیانت از آن واجب است  فراموش کنیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی صیانت از آب و خاک را بسیار مهم و حیاتی برای بخش کشاورزی و دیگر بخش های کشور برشمرد و گفت: توجهی که دیروز به این موضوع نکردیم باعث شده امروز با مشکلات عدیده ای در بخش آب و خاک مواجه شویم.

حجتی افزود: افزایش سرمایه گذاری کشاورزی و آب در قسمت های توسعه سیستم های آبیاری برای افزایش بهره وری موضوعی بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه تصحیح و یکپارچه سازی اراضی از عمده مسایل کشاورزی است، گفت: کشورهایی که بار خود را در بخش کشاورزی بسته اند زیرسازی و یکپارچه سازی اراضی را در برنامه داشته اند و ما از این برنامه عقب هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت : مدرن سازی و نوسازی مزارع ، پرورش دام و طیور و آبزیان ، ارتقاء‌کیفیت و کمیت بذر و نهال ،توسعه تحقیقات و توسعه صنایع تکمیلی از برنامه های ما در این حوزه است .

وی اضافه کرد : اگر بناست روستاهای ما توسعه یابد و ارزش افزوده بیشتری در مناطق روستایی ایجاد شود باید به بحث توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در مناطق روستایی پرداخته شود .

حجتی گفت : به منظور حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد مزیت های اقتصادی برای استمرار تولیدات کشاورزی و افزایش آن، کمک به پایداری منابع آن یکی از اصلی ترین برنامه های پیش روست .

وی افزود : در بخش شیلات ، در جنوب کشور باید به توسعه ناوگان بویژه ناوگانی که بتواند با توجه به ظرفیت های قابلی که ما  در آب های دور داریم ، توسعه بنادر صیادی و پشتیبانی از ناوبری و حمایت از بخش خصوصی جهت دست یابی به منابع آبزی در آب های بین المللی پرداخته شود .

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت : در شمال کشور نیز علاوه بر توجه جدی به مسائل زیست محیطی ،باید به توسعه ذخایر آبزی ، پشتیبانی از افزایش ذخایر و تکثیر و پرورش  فرآوری محصولات آبزی پروری در بخش شیلات توجه شود .

حجتی افزود : گسترش فعالیت های پرورش آبزیان در سطح کشور در چار چوب سیاستهای زیست محیطی و حرکت در جهت تامین و افزایش پروتئین حیوانی در سبد مصرف خانوارها مورد نظر است .

وی اضافه کرد : یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی داریم اقتصادی نبودن تولیدات کشاورزی است و برای آنکه تولیدات کشاورزی در کشور اقتصادی باشد، می توان از تجربه کشورهای توسعه یافته استفاده کرد یعنی با وجود اینکه دوره های مدرن ، پسا مدرن ،‌صنعتی ، پسا صنعتی را طی کرده اند و بخش کشاورزی و تولیدات کشاورزی سهم بالایی در اقتصادشان ندارد اما چون استقلال و اعمال حاکمیت ملی شان متکی به تولیدات کشاورزی است توجه جدی به این بخش داشتند و بر اساس آمار های سازمان های بین المللی، علاوه بر سرمایه گذاری های سنگین گذشته در این بخش، هنوز هم با انواع و اقسام یارانه ها از این بخش حمایت می کنند و علاو بر تامین خود، سرریز تولیدات خود را در بازار جهانی عرضه می کنند .

وی اضافه کرد : متاسفانه این عرضه به قیمت خیلی کمتر از قیمت تمام شده برای خودشان است و متاسفانه این کالاها با آن قیمت روی آب های دریا عرضه می شود و مبنای قضاوت در مورد حاصل دسترنج کشاورزان قرار می گیردکه به نظر می رسد باید تامل و بازنگری جدی در باره چگونگی بحث واردات و قیمت گذاری بر محصولات کشاورزی و چگونگی حمایت از  این بخش داشته باشیم .

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از عوامل بسیار مهم در جذب سرمایه و پایداری تولید که به افزایش درآمد تولیدکنندگان منجر خواهد شد اقتصادی شدن تولید در عرصه کشاورزی است.

آقای حجتی افزود: دولت باید در این زمینه از همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری اش برای کاهش هزینه ها و ایجاد مزیت های رقابتی محصولات کشاورزی بهره گیرد و به اقدامات اساسی میان مدت و بلندمدت بپردازد.

وی توسعه زیرساخت ها و ارتقای بهره وری عوامل و نهاده های تولید شامل آب، خاک، سم، کود، بذر و ماشین آلات را بخشی از اقدامات و سیاست های مرحله قبل از تولید برشمرد که به اقتصادی کردن تولید، کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی منجر می شود.

حجتی تامین به موقع و به اندازه کافی مکانیزاسیون، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای رفع نیاز تولیدکنندگان، تامین نهال های استاندارد و مقاوم به تنش های اقلیمی، اصلاح نژادهای دام و طیور و بکارگیری فناوری های نوین را بخش دیگری از اقدامات لازم قبل از تولید برای اقتصادی کردن تولید برشمرد.

وی بکارگیری فناوری های نوین، ارتقای فناوری های دانش بنیان مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، سرمایه گذاری و گسترش تحقیقات کاربردی و آموزش و ترویج یافته های پژوهشی برای ارتقای بهره وری تولید را به عنوان سایر اقدامات لازم برای اقتصادی کردن تولیدات در بخش کشاورزی ضروری دانست.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: تکمیل، بازنگری و اصلاح سند ملی کشاورزی و تهیه سند الگوی کشت و اجرای آن با همکاری بهره برداران، نمایندگان مجلس و دولت از دیگر اقدامات لازم برای اقتصادی کردن تولیدات کشاورزی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش ، توسعه انواع بیمه محصولات زراعی ، باغی، دامی و آبزیان را از مهمترین عوامل پس از تولید دانست که به اقتصادی کردن تولید و کاهش هزینه های کشاورزی منجر می شود.

حجتی افزود: همچنین اعلام به موقع قیمت های تضمینی خرید محصولات و مدیریت آن، گسترش بورس کالاهای کشاورزی ، استقرار و توسعه صنایع تبدیلی ،‌تکمیلی و نگهداری در مناطق تولید ، مدیریت نظام تعرفه ای برای جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخلی از دیگر موضوعات برای اقتصادی کردن تولید و کاهش هزینه های کشاورزی است.

وی گفت: علاوه بر اقدامات یاد شده پایش واردات و صادرات محصولات در راستای حمایت منطقی از تولید می بایست به مدیریت واردات محصولات به کشور و اتخاذ سیاست های هدفمند حمایتی از جمله پیگیری  یارانه های صادراتی در صورت نیاز است .

حجتی با اشاره به محدودیت هایی بخش کشاورزی افزود:  مملکت ما به خاطر اقلیم خشک و نیمه خشک ، یک سوم متوسط بارش کره زمین در مقایسه با سایر مناطق را دارد.

وی گفت: به رغم کمبود آب ، هزینه آب در داخل کشور برای محصولات کشاورزی خیلی بالاتر از اغلب کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی است ، بعلاوه این حمایت هایی نیز به عمل می آید و محصولات شان اغلب بدون تعرفه وارد مملکت می شود.

حجتی افزود: براساس آمار سازمان خوارو بار جهانی در سال 2010 میلادی، معیار حمایت از تولیدکنندگان برای کشورهای توسعه یافته صنعتی معادل 18 درصد تولیدشان یعنی 227 میلیارد دلار بوده است .

وی گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این سال 139 میلیارد دلار حمایت شدند و کشور ترکیه نیز در این سال حمایت هایی که در بخش کشاورزی می کند براساس آمار 19 میلیارد دلار بوده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به برخی چالشهای کوتاه مدت در بخش کشاورزی پرداخت که از آن جمله می توان به کمبود شدید کود شیمیایی، برق، خوراک دام و طیور اشاره کرد.

محمود حجتی گفت: برای افزایش محصول باید به نهاده ها بپردازیم که اگر به موقع نیایند و در اختیار کشاورز قرار نگیرند اثر فوق العاده زیادی در کاهش تولید محصولات کشاورزی خواهند داشت.

وی افزود: بنده 15 سال در بخشهای مختلف مدیریتی در جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی بودم و پنج سال هم وزیر کشاورزی بودم و الان هم کشاورز هستم و کار کشاورزی می کنم بنابراین فکر می کنم آشنا به مسائل ریز و درشت بخش کشاورزی هستم.

حجتی ابراز امیدواری کرد در دوره پیش رو و با کمک کشاورزان و پشتیبانی مجلس و دولت حرکت مؤثری در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: حذف واردات جزو برنامه های من نیست، بلکه در صدد کاهش واردات هستم و اسناد بالادستی جزو نگاه های اصولی ماست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه به چند موضوع از جمله موضوع ادغام وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: من مجری قانون ادغام در وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی بودم و در آن قانون پیش بینی شده بود عمران روستایی به وزارتخانه های ذیربط خود اختصاص یابد، اما آنچه مربوط به صنایع غذایی است به وزارت جهاد کشاورزی.

حجتی در ادامه به موضوع چای پرداخت و اظهار داشت: چای و چایکاران مشکلات جدی ساختاری دارند.

وی گفت: محروم ترین کشاورزی چایکاران هستند که متأسفانه اراضی مناسبی ندارند و باغات چای مشکلات جدی دارد.

حجتی افزود: باید به بحث باغات و آبیاری و نوسازی باغات و فناوری و عمل آوری و بروز رسانی کارخانه ها و روشهای تولید چای به طور جدی بپردازیم.

وی گفت: ان شاء‌الله با یک برنامه اگر بتوانیم واردات چای را پشتیبان چای داخلی قرار دهیم خواهیم توانست با کمک چایکاران حرکت مؤثری در ساماندهی بحث چای انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در ادامه درباره بحث برنج گفت: نخستین مشکل برنج بی توجهی به یکپارچه سازی اراضی و تقویت و پشتیبانی از ارقام پرمحصول است.

مهندس حجتی افزود: مشکل دیگر بحث بازرگانی، قیمت گذاری و صادرات و واردات است که امیدواریم با هماهنگی دیگر دستگاه های دولتی به این مشکل بپردازیم.

وی گفت: بحث دیگر مربوط به جنگل و مرتع است که بنده معتقدم در این خصوص به ویژه در بحث جنگل های شمال ما نباید به جنگل ها برویم جز اینکه نگاه حفاظتی و صیانتی داشته باشیم.

حجتی در ادامه افزود: جنگل های شمال منبع تامین آب و خاک ما هستند و ان شاء الله با این نگاه بتوانیم در پایین دست این منابع را حفظ کنیم و از آن بهره گیری مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: بحث دیگری که دوستان در ارتباط با خودکفایی مطرح می کنند این است که مرکز پژوهش های مجلس گزارش هایی در این خصوص تهیه کرده است که مبنای این گزارش ها نیز واردات آمار گمرک کشور است، آمار گمرک کشور نیز براساس ثبت سفارشات و آمار واردات است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی افزود: افرادی که گاهی در ارتباط با بحث گندم ، خودکفایی و سایر محصولات کشاورزی دچار شبهه می شوند باید بگویم در دوره ای که بنده مسئولیتی داشتم با تلاش تولیدکنندگان و با پشتیبانی مسئولان دولت و مجلس اتفاق مبارکی برای مملکت رخ داد.

حجتی گفت: اکنون کاری به آمار کشاورزی و جهادکشاورزی نداریم بلکه ملاک ما آمار گمرک و واردات است که مشاهده این آمار گویای این است که چه اتفاقی در این حوزه رخ داده است و آن خدمات بخشی بنا به دلایلی از بین رفته و متاسفانه امروز ناظر بر این است که 14 میلیارد دلار واردات داریم.

نماینده مردم اهواز در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:  اکنون 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت در کشور وجود دارد که از این مقدار فقط چهار میلیون هکتار آن زیر کشت است.

شکرخدا موسوی  افزود: همه می دانیم امروزه بیکاری ، فقر ، تورم ، نابسامانی اقتصادی، مشکلات ناشی از تحریم و سوء مدیریت ها طبقات مستضعف جامعه را سخت در تنگنا قرار داده است.

وی گفت: یادمان نرود که 98 درصد از شهدا از قشر مستضعفان بودند پس بیاییم بار دیگر با شهدای گرانقدر انقلاب میثاق ببندیم که راه آنان را که راه اسلام ناب ، پیروی از اوامر ولی امر مسلمین جهان و مصالح و منافع مردم عزیز بود ادامه دهیم.

نماینده مردم اهواز افزود: به جرأت می توان گفت بخش کشاورزی نفس های آخر را می کشد و باید به داد آن رسید؛ کشاورزان هیچ پشت و پناهی ندارند و در دعواهای بی حاصل سیاسی در سالهای گذشته ، فریاد تظلم خواهی آنان شنیده نشد.

وی گفت: انتظار ما از وزیر جهاد کشاورزی در دولت جدید این است که کشاورزی را به جایگاه اصلی آن برساند زیرا این بخش با کمترین هزینه می تواند بیشترین بازدهی را برای کشور داشته باشد؛ همه می دانیم که امام عزیز فرمودند کشاورزی محور توسعه است.

موسوی افزود: این در حالیست که از چهار میلیون هکتار زمین قابل کشت در استان خوزستان فقط یک میلیون هکتار آن زیر کشت رفته است.

نماینده مردم اهواز با اشاره به تنوع آب و هوایی بی نظیر در کشورمان گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی از این نعمت در کشورمان که بخش عمده ای از آن در حوزه کشاورزی است چگونه می خواهد استفاده کند.

موسوی همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای کلانتری از افراد مؤثر در انتخاب و پیشنهاد شما ، گفته است «توجه حکومت به کشاورزی اجتناب ناپذیر است اما اینکه کشاورزی محور توسعه باشد مخالفم و طرح این موضوع از ابتدا اشتباه بود؛ اگر محور توسعه را کشاورزی در نظر بگیریم مردم باید از گرسنگی بمیرند زیرا ظرفیتهای کشاورزی بسیار محدود است».

وی افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد که چه نسبتی با این سخنان دارد در حالی که امام فرموده اند کشاورزی محور توسعه است.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه گفت : بحث خود کفایی در محصولات کشاورزی مطالبه رهبری و مردم است .

آقای شکر خدا موسوی به سخنان رهبر انقلاب در شهریور سال 80 در خصوص مسئله کشاورزی و توقعی که برای خودکفایی در مواد اصلی غذایی مانند  گندم ، برنج و  روغن داشته اند اشاره کرد و گفت :‌آقای حجتی در مجلس گفتند می توانیم اینها را پیش ببریم ، پیش بردن کجا و خودکفایی کجا؟

وی خطاب به حجتی گفت : ایا مانند زمان وزارت خود معتقدید که خود کفایی  موضوعی سنتی ، غیر علمی و غیر اجرایی است و یا اینکه هم اکنون بعد از سالها عقیده دیگری دارید.

موسوی گفت : در کنار پیشرفتهای اقتصادی ، پیشرفتهای کشاورزی در توسعه چه جایگاهی دارد .

وی دغدغه کشاورزان را بحث خرید تضمینی محصولات و بیمه خشکسالی   و گرانی کودهای شیمیایی عنوان کرد و گفت : بیشتر کشورها که امنیت غذایی برایشان اهمیت دارد حمایت از کشاورزان و حفظ قدرت خرید آنها را در دستور کار دارند .

نماینده اهواز گفت : من در برنامه های آقای حجتی در عرصه اجرا برای چالش های اساسی حوزه کشاورزی ، تدبیر حکیمانه ای که حاکی از امید باشد کمتر دیدم.

وی افزود : وزرا در برنامه ها  باید تحلیل مشخصی را از برنامه پنجم توسعه بیان کنند و پس از رای آوردن از مسئولیت آن شانه خالی نکنند .

موسوی گفت : اقای حجتی  از یک سو  به توسعه صادرات مواد غذایی تکیه کردید و از سوی دیگر به موضوع امنیت غذایی کشور با رسیدن به خود کفایی ،  در حالیکه  این دو موضوع باید برای دوره چهار ساله اولویت بندی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درپایان مسئولیت خود در این وزارتخانه ، نامه ای به مقام معظم رهبری ارائه  و طمع واردکنندگان محصولات استراتژیک را بر خودکفایی گوشزد کردند، به نظر می رسد ایشان باید بیان می کردند چه برنامه ای برای مقابله با این تهدید در دوره چهار ساله پیش رو دارند.

موسوی افزود : در بیان چالش ها به سه چالش اساسی بخش کشاورزی که خرده مالکی ،‌ دلالی و کمبود صنایع تبدیلی بومی است اشاره ای نشده و در ارائه برنامه ها توجهی به بسترهای زیربنایی وبالاخص قانونی نشده است .

وی گفت : ایشان به چالش ناهماهنگی فرابخشی اشاره کرده اند ولی توجهی به قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی که در مجلس نهم تصویب شده نشده است .

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: ‌ایشان از عبارت حذف واردات استفاده کرده اند که در رسانه ها بازتاب زیادی داشته است ،‌ خبرگان حوزه امنیت غذایی بهتر می دانند که باید حرکت صحیح واردات به گونه ای که تولید داخلی ضربه نخورد و امنیت غذایی حفظ شود هدف قرار گیرد نه حذف واردات .

موسوی گفت : حرکت به سوی خصوصی سازی نظام پژوهشی بخش کشاورزی از اهداف ایشان ذکر شده که امیدواریم محقق شود و شاید بهتر بود ایشان تحلیلی از سالهای وزارت خود از سالهای 80 تا 84 ارائه می دادند ، در این تحلیل باید عملکرد دوره های مختلف مقایسه می شد و تصویر روشنی از نقاط ضعف و قوت دوران خود ارائه می دادند.

وی افزود : در این برنامه توجهی به خرید تضمینی محصولات راهبردی و رشد تأمین اعتبارها نشده و کارآمدترین ابزار قاعده گذاری دولت برای نیل به خودکفایی، خرید تصمینی است .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت :‌ برخی فعالان جهاد سازندگی هنوز از ایشان و دیگر مصوبات ادغام جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی دلگیرند ، سوال اینجاست که با این ادغام چرا نتوانستند روحیه جهادی را به عرصه کشاورزی و توسعه روستایی منتقل کنند .

موسوی افزود : آقای حجتی در برنامه خود به حماسه اقتصادی توجهی نکرده اند که در این خصوص بهتر است مواضع خود را شفاف بیان کنند .

وی همچنین گفت :‌در زمان مسئولیت آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی ، معاونان وزارت خانه در حمایت از قانون شکنان مجلس ششم  استعفا کردند و بعضا درجمع متحصنان حضور یافتند .

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود : در زمان مسولیت ایشان بعنوان وزیر جهاد کشاورزی برخی مدیران حزب اللهی حذف  و  بجای آنها افراد حزبی جایگزین شدند.

موسوی گفت : تمام طرح خودکفایی محصولات کشاورزی که در زمان ایشان مطرح  و حتی به اصطلاح جشن خودکفایی گندم نیز برگزار شد و افراد زیادی پاداش های کلان دریافت کردند به دلیل اشکالات اساسی و طرح های غیرعلمی ،‌در مبانی طرح ها با شکست مواجه شد.

وی افزود : ایشان پس از ادغام وزارت خانه های جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی ، توسعه روستایی جهاد سازندگی را به سایر وزارتخانه ها واگذار کرد و باعث شد امروز به دلیل بدون متولی شدن توسعه روستایی ، مشکلات عدیده ای گریبانگیر مردم روستاها شود .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت : ایشان درهشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته  و دنبال اجرای کارهای عمرانی و اقتصادی در داخل و خارج کشور بوده اند.

موسوی افزود : با تصدی ایشان بیم آن می رود که ضمن اینکه فرصت های طلایی از دست برود ، مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در رأس پست های کلیدی وزارت خانه قرار گیرند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آقای حجتی در برنامه های خود هیچ حرف جدیدی برای توسعه کشاورزی و امنیت غذایی و استفاده از ظرفیت های کشور نزده است.

موسوی افزود: در زمان مدیریت آقای حجتی در جهادکشاورزی ایشان بجز چند مدیر خاص هیچ‌کس را به حضور نمی پذیرفت و بعضا مدیران استانی و میانی دو سال برای دیدار با ایشان در نوبت بودند.

وی گفت: در دوره تصدی ایشان بر وزارت جهادکشاورزی بیشترین حجم واردات محصولات کشاورزی به کشور صورت گرفت و دو بخش مهم جنگل و شیلات آسیب های جدی دید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از آقای حجتی انتظار دارم به این پرسش ها پاسخ دهند، افزود: امروز پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی براساس تکنولوژی روز مدنظر است و افزایش تولید در واحد سطح اساس کار است در صورتی که باتوجه به محدودیت منابع آب ذکری از این موارد در برنامه نشده است.

موسوی با بیان اینکه رشته تحصیلی آقای حجتی مهندسی عمران است، خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی آیا شما حاضرید مهندس عمرانی را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی کنید آیا بخش کشاورزی اینقدر باید مظلوم واقع شود؟

وی افزود: امنیت غذایی یعنی امنیت ملی و آیا سزاوار است یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور یعنی بخش کشاورزی به مدیری سپرده شود که به قول خودش انگیزه و علاقه ای به این سمت نداشته و به اصرار دوستان این پیشنهاد را پذیرفته است؟

نماینده اهواز گفت: طرح شجره طوبی در زمان مدیریت آقای حجتی علاوه بر اینکه موفق نبود در آن حتی یک عدد میوه هم تولید نشد و پول بیت المال از بین رفت و مردم نیز بدهکار شدند.

موسوی افزود: متمرکزکردن جهاد نصر و سپردن پروژه های بزرگ کشاورزی به آن چه توجیهی داشت بجز اینکه عده زیادی از بازنشستگان با سن بالای وزارت جهادکشاورزی را بکارگیری کرد و عملا جلوی اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی را گرفت و پیمانکاران بومی را خانه نشین کرد.

وی اضافه کرد: چرا در طول تصدی آقای حجتی حتی یک متر از 800 هزار هکتار طرح کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان عملیاتی نشد.

نماینده اهواز در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: خوزستان همان استانی است که امام(ره) فرمودند دین خود را به اسلام ادا کرد.

موسوی افزود: خوزستان دروازه ورود تشیع و سرزمین عالمان بزرگ و دیار 23 هزار شهید دفاع مقدس و سرداران شهید است و استانی است که 85 درصد تولید نفت، 40 درصد منابع آب کشور، رتبه اول تولید محصولات کشاورزی و رتبه نخست پرداخت مالیات را دارد.

وی گفت: آیا جای فرزندی از استان خوزستان با 5 میلیون جمعیت در کابینه یازدهم خالی نیست؟

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت : مخالفتم با وزیر جهاد کشاورزی بیشتر به خاطر برنامه های اوست ، اگر نگاهی به برنامه آقای حجتی بیندازید متوجه می شوید به چند دلیل، در شرایط کنونی حلال مشکلات این کشور نخواهد بود.

آقای چهاردولی در صحن علنی مجلس خطاب به موافقان وزیر پیشنهادی افزود :یکی از موافقان گفت اقای حجتی بچه روستاست در صورتی که سابقه ایشان را نگاه کنند می بینید ایشان متولد نجف اباد است یا اینکه  موافق دیگری اشاره داشت در برنامه ایشان به برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت اشاره شده، اما اگر نگاه به این برنامه کنید هیچ اشاره ای به برنامه های کوتاه و میان و بلند مدت ندارد بلکه صرفا به رئوس کلی برنامه ها اشاره شده است .

وی با اشاره به عدم تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با شرایط موجود کشور گفت : شرایط موجود کشور با 14 میلیون هکتار اراضی با کلاس های 1تا 4 و 5 / 8 میلیون هکتار اراضی ابی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد.

چهار دولی گفت : سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده  13 درصدی و 20 درصد اشتغال و سهم 5 درصدی سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است .

وی افزود : ما در وضع موجود 100 میلیون تن ،حدودا تولید محصولات کشاورزی داریم، اما به ازای هر نفر در کشور، طبق امار سال گذشته سرانه واردات ما 283 کیلوگرم بوده است، طراز تجاری ما منفی است و میزان ان در بخش از نظر وزن از 1 / 8  میلیون تن و ارزش 1361 میلیون دلار سال 84 ، به 5 / 17  میلیون تن و 1123 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

چهاردولی گفت : در برنامه کلان تولیدات بخش کشاورزی در افق برنامه پنجم توسعه کشور، زراعتی که تاکنون رشد 3/3 درصدی داشته قرار است در پایان برنامه پنجم به 7 درصد رشد برسد، محصولات باغی ما از 9 / 3 رشد فعلی به 5 / 12 درصد برسد ،بقیه محصولات نیز همینطور ،تولید 109 میلیون تنی ما قرار است به 143 میلیون تن برسد این موضوع قابل تاملی است وقتی تولیدات ما در حال کاهش است و رشد واردات هم بالا رفته با چنین برنامه ای چگونه  می توانیم به اهداف اشاره شده ، دست پیداکنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت : اطمینان دارم در شرایطی که دشمنان تحریم را در دستورکار خود قرار داده اند و در برنامه پیش رو قرار است سهم صادرات نفتی کاهش یابد جایگزین سهم صادرات غیرنفتی یکی از مواردش کشاورزی است.

آقای چهاردولی در صحن علنی مجلس افزود : وزارتخانه ای که باید این کار را انجام دهد و بتواند با افزایش تولیدات واردات را کاهش دهد و تحریم را دور بزنیم حماسه اقتصادی  رقم بخورد جهادکشاورزی است .

وی اضافه کرد : کشاورزان پای کار هستند من روستازاده و کشاورزم آقای حجتی شما 8 سال وزیر بودید امروز از اینجا دست پای پدر کشاورزم را می بوسم که بعد از 60 سال کشاورزی در خانه افتاده و بیمه ، حقوق و حامی ندارد و کسی به دادش نمی رسد ؛ مگر کشاورزی تولید نیست و اینها تولیدکننده نیستند مگر اینها سهمی در افتخار کشور نداشتند توضیح دهید در 8 سال گذشته برای آنها چه کردید که امروز اثراتش برای آنها مانده باشد .

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت : یکی از موارد جشن خودکفایی گندم است ما زحمات وی را زیرسوال نمی بریم کشاورزی ما نیاز به برنامه ریزی پایدار دارد اگر جشن خودکفایی واقعا خودکفایی بود امروز هم باید در گندم خودکفا بودیم نه مقطعی و اینکه کشاورزی و تولیدات ما وابسته به نزولات آسمانی باشد .

چهاردولی گفت : کشاورزی ما باید برنامه محور باشد، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم و به همین جهت به چند سوال که در برنامه شما به آن اشاره نشده است پاسخ دهید؟

وی تصریح کرد: سوال اول این است که بهره وری در کشاورزی پایین و شاخص تولید کشاورزی کم است برنامه شما برای افزایش بهره وری و افزایش شاخص تولید در عملکرد محصولات کشاورزی چیست؟

چهاردولی گفت : سوال دوم برای افزایش سهم تحقیق است  ـ به رغم وجود تعداد بالای تحصیلکردگان کشاورزی که 90 درصد آنها در بخش های غیرمرتبط فعالند چرا نباید از توان این افراد در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

چهاردولی افزود: برای افزایش سهم تحقیق، توسعه و مطالعات کاربردی در بخش کشاورزی چه برنامه ای دارید؟

وی گفت : برای افزایش راندمان چه کاری در 8 سال اتفاق افتاد درحالیکه راندمان آب 35 درصد است و مابقی آن در شرایط خشکسالی هدر می رود  و هر روز آب زیرزمینی پایین می رود، چه فکری برای این مشکل کرده اید؟

وی گفت: شما برای افزایش سرمایه گذاری ها در عملیات زیربنایی آب و خاک و منابع طبیعی چه ساز و کاری اندیشیده اید، مطلعید نهادهای سیاستگذاری بخش کشاورزی در استان های کشور تقریبا ساختار یکسانی دارد و این ساختار مبتنی است بر تقاضامحوری و شما چه برنامه ای برای تقاضامحوری آنها دارید.

چهاردولی افزود: تناسب لازم بین نظام اداری با ساختار کشاورزی در اکثر استانها وجود ندارد، برنامه شما برای این موضوع چیست و شما برای ساماندهی و ارتقاء اعتماد در بخش کشاورزی چه برنامه ای دارید؟

وی اضافه کرد: آقای حجتی 8 سال وزیر بود هنوز آمار دقیقی از محصولات نداریم، مشخص نیست تولید گندم در کشور چقدر است و در سایر محصولات نیز اینگونه است.

وی گفت: به دلیل ساز و کار مدیریت بازارهای کشاورزی هزینه های واسطه ای در بخش کشاورزی بسیار بالاست برای کاهش هزینه مبادله واسطه گری چه برنامه ای دارید؟

تغییر مداوم سیاستگذاری عامل نوسان شدید هزینه های تولید است برای ثبات سیاستگذاریها چه برنامه ای دارید؟

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:‌ به نیابت از مجموعه استان های شمالی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت می کنم و بزرگان مجلس هم گفتنه اند که آقای حجتی نیرویی کارآمد، کارآ و  اهل مشورت است.

آقای نوروزی افزود: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات اساسی از طریق افزایش بهره وری ، عوامل و منابع تولید و استفاده از فنآوری های نوین و بکارگیری روش های جدید در برنامه آقای حجتی آمده است.

وی اضافه کرد: می دانید که در حوزه های کشاورزی ، باغداری ، دامداری و مرغداری مشکلات فراوانی داریم استان گلستان سرزمین طلای سفید است و در حالی که در سال 57 یکصد و 57 هزار هکتار کشت پنبه انجام می شد اکنون به 17 هزار هکتار کاهش یافته است اما با نشست هایی که با آقای حجتی داشتیم وی قول داده است که با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آسیب ها و چالش ها را شناسایی و مسائل را حل کند.

نوروزی گفت: آقای حجتی قول داده است در جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و تمرکز بر ارتقای بهره وری با افزایش عملکرد در سطح با توجه به محدودیت آبی که در سالهای اخیر داریم برنامه های مدونی ارائه کند.

نماینده بندر لنگه نیز درموافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بنده به موافقت و یاری وزیر پیشنهادی دولتی سخن می گویم که شعارش تدبیرو امید است؛ تدبیری که منشاء ‌پویایی و امیدی که منشاء نشاط درجامعه است.

جباری افزود: فردی که برای وزارتخانه جهاد کشاورزی معرفی شده برای این وزارتخانه بسیار متناسب است.

وی گفت: نام این وزارتخانه و همچنین نام و مشخصات آقای حجتی بر هیچ فردی در کشور پوشیده نیست و این نام با نام جهاد سازندگی عجین شده است.

جباری با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) درباره خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی افزود: در برنامه های آقای حجتی توجه خاص و ویژه ای به موضوع خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی شده است.

وی گفت: بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذا، امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی کشور محسوب می شود و می تواند نقش موثری در افزایش صادرات غیر نفتی، اشتغال و تولید ناخالص داخلی ایفا کند.

نماینده بندر لنگه اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی به امور مردمی ارتباط دارد که با عرق جبین و توکل موثر بر رازق متعال معیشت می کنند. ‌

جباری افزود: بنده در پاسخ نماینده ای که در مخالفت با آقای حجتی صحبت کردند می گویم که مدیریت، سلامت نفس، متدین و معتقد بودن وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: آقای حجتی درخانه ای رشد یافته است که چهارده شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و خود او نیز در دوران دفاع مقدس در عملیات های بسیاری شرکت داشته است.

نماینده بندر لنگه اضافه کرد: سلامت و اعتقادات وی به مبانی نظام شکوهمند انقلاب اسلامی بر هیچ فردی پوشیده نیست و قطعا از این منظر آقای حجتی گزینه مناسبی برای وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم بندر لنگه و بستک در ادامه گفت: آقای حجتی در جهاد سازندگی کار کردند و از نخستین روز تشکیل جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی فعالیت داشتند.

جباری افزود: جناب آقای دکتر روحانی با شناخت کاملی که از سنگینی اداره امور کشور دارد برای عبور از گردنه معضلات و مشکلات و تحریم ها مردان کارآزموده را به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان یک سرمایه مدیریتی بکار گرفته است.

وی افزود: همکار مخالف مان در سخنان خود اشاره کردند که رشته آقای مهندس حجتی تناسبی با مسئولیت پیشنهادی یعنی وزارت جهاد کشاورزی ندارد، در حالی که رشته عمران یک رشته درون رشته ای است و بیش از 50 درصد فعالیت های کشاورزی همه مرتبط با عمران است.

جباری گفت: کشاورزی در واقع بیش از 50 درصد آن مربوط به فعالیتهای عمرانی محسوب می شود و از این منظر سوابق آقای حجتی حاکی از آن است که توان بالای مدیریتی و اشراف کامل در امور مربوط به این وزارتخانه مهم است.

وی افزود: بنده معتقدم ایشان گزینه مناسبی برای تصدی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم بندر لنگه و بستک گفت: در دوره وزارت قبلی آقای حجتی، تولید محصولات اساسی کشاورزی کشور رشد چشمگیری داشت و در تولید گندم کشور به خودکفایی رسید.

وی افزود: در سالهای قبل از وزارت ایشان همواره با تراز تجاری منفی در جهاد کشاورزی مواجه بودیم و در آن سالها بطور متوسط سه میلیارد دلار کسری تراز تجاری کشاورزی داشتیم اما در دوران مسئولیت آقای حجتی تراز تجاری مثبت شد.

جباری گفت: بخش حجم صادرات از واردات پیشی گرفت اما نه به این معنی که برای واردات نهادهای کشاورزی برنامه ای نداشتند، بلکه بحث صادرات و واردات در تولیدات پیشی گرفت.

وی افزود: کشور ما از مشکلات خشکسالی در رنج است و اراضی قابل کشت هر ساله کمتر می شوند و مشکلات آب کشاورزی به شرایط نامطلوبی رسیده است؛ بنابراین افزایش بهره وری در حوزه آب از نیازهای اساسی این بخش است.

این نماینده گفت: در دوران مسئولیت حجتی مقدار محصول تولیدی در برابر هر متر مکعب آب مصرفی از 700 گرم به 920 گرم افزایش یافت، لذا لازم است این تجربه موفق یک بار دیگر بکار گرفته شود.

وی افزود: همکارمان اشاره کردند که در مسئولیت های وقت از افراد با روحیه جهادی استفاده نشده است بطوری که خود آقای حجتی دارای روحیه جهادی و روستازاده است.

جباری گفت: سیاستها و برنامه های مدون آقای حجتی نشان از شناخت عمیق ایشان در بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: قطعاً همه عزیزان در حوزه انتخابی با مشکلات کشاورزی مواجه هستند و بخشی از برنامه های آقای حجتی به منظور بهره گیری از عوامل و منابع تولید، ایجاد بهره وری در بخش کشاورزی با استفاده از روشهای جدید در تولید است؛ امروزه یکی از اصلی ترین مشکلات کشاورزان و صنایع وابسته اقتصادی نبودن این بخش است.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از کشاورزان و مرغداران ما و بسیاری از صنعت داران ما در این بخش ورشکسته شده اند و زیر بار وام، قرض و تسهیلات مانده اند.

جباری در انتهای سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بهبود کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی که در برنامه پنجم توسعه به آن تأکید شده است در برنامه های آقای حجتی نیز آورده شده است و بهبود حمل و نقل محصولات کشاورزی و ساماندی بازار محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های ایشان است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی  گفت: اولویت عمده کشورهای دنیا امنیت تأمین غذاست و بیشترین کشورهایی که درگیر جنگ بودند این اهمیت را به خوبی احساس کردند.

خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود :‌ تأمین امنیت غذا به حدی مهم است که معمارکبیر انقلاب اولین توصیه خود را به سیستم کشاروزی کشور این بود که علاوه بر اینکه خودکفایی شویم باید حتما در بحث صادرات محصولات هم گام های موثری برداریم .

وی گفت : یکی از خصیصه های عمده و اساسی آقای حجتی در زمان تصدی شان بعد از وزارت راه و ترابری از سال 79تا 84 که مسئولیت جهاد کشاورزی را در زمان ادغام بر عهده داشتند ، همین قضیه بود .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود:ایشان برنامه ای 10 ساله برای خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم،‌ دانه های روغنی و موادی مورد نیاز اساسی ما داشتند، ایشان در 4 سال ثابت کردند.

خضری گفت : تراز تجاری بخش کشاورزی ما قبل و بعد از انقلاب منفی بود ، تنها زمانی که تراز تجاری ما در بخش کشاورزی مثبت بود ، ‌زمان تصدی گری آقای حجتی بوده ، در برنامه سوم ، 1 و 4 دهم منفی بود ،‌ در زمان برنامه چهارم سه میلیارد دلار این مشکل را داشتیم ، تراز منفی بوده و در برنامه پنجم 5 و 3 دهم میلیارد دلار باز این تراز منفی بود .

وی افزود: این نشان می دهد واردات داشتیم ، در بحث محصولات و امنیت غذایی شوخی نداریم از حوزه های بسیار مهم بهداشت و درمان و سلامت مردم ،‌بحث تأمین امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سر سفره است .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نمونه ، کاهویی که ما می خوریم به خاطر مصرف کودهای نیتراتی سرطان زاست ،‌ میوه ای که می خوریم به دلیل مصرف سموم نباتی بدون کیفیت سرطان زاست ، گوشت مرغی که می خوریم به علت فلزات سنگین بسیارسرطان زاست و همینطور گندم و برنجی که وارد می شود .

خضری افزود : آقای دکتر حجتی با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و سه بعد تعهد ، تخصص و تجربه ایشان ،‌ برنامه های اساسی برای حل معضلات کنونی کشور دارد که به نظر من دغدغه اصلی حوزه کشاورزی جدای بخش کشاورزی ، فرابخشی است وزارت نیرو با داشتن وزیر پیشنهادی مثل آقای چیت چیان ، بهداشت ان شاء الله با موفقیت آقای هاشمی و حتی در رأس این بحث وزارت کشور با حضور آقای دکتر رحمانی فضلی ان شاء الله ، افراد توانمندی در کابینه آقای روحانی هستند که توانایی اجرایی این برنامه را دارند .

وی گفت : حتی یکی از راهبردهای اصلی وزارت تعاون ،‌این است که شش میلیون نفری است که هیچ بیمه ای ندارند بخصوص بخش کشاورزی و قشر محروم ،‌ ایشان قول مساعد و تعهد کردند طبق برنامه راهبردی خود 15 میلیون نفری که چندین نوع بیمه همپوشانی دارند بیایند و قضیه شش میلیون نفربیمه نشده را که هیچ پوشش بیمه ای ندارند پوشش دهند .

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در ادامه گفت: چالش های متعددی در حوزه کشاورزی وجود دارد که اهداف برنامه دکتر حجتی راه حل بسیار قوی و پاسخگوی بسیاری از مطالباتی است که ما داریم.

خضری افزود: تامین و ارتقای امنیت غذایی به عنوان اولین رکن سلامت و نیز خودکفایی در محصولات استراتژیک نیز در برنامه های وی است.

وی گفت: ما در اقتصاد مقاومتی ناگزیریم از بحث تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام ببریم که اقای دکتر حجتی این امتحان را پس داده اند.

نماینده مردم سردشت افزود: حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تاکید بر مهار کردن بحران اب ضروری است و این با مدیریت اقای حجتی شدنی است.

خضری گفت: توسعه پایدار اصلاح الگوی کشت و ارتقای کارامدی نظام سیاستگذاری و ارتقای نقش و سطح مشارکت کشاورزان نیز از عهده اقای حجتی بر می اید.

این نماینده مجلس نهم افزود: توسعه ظرفیت و ارتقای کارایی نظام توسعه فناوری در کشاورزی می تواند در فصول مختلف سال محصولات ما را برای صادرات بیشتر رونق دهد.

وی گفت: برای نیل به این اهداف آقای حجتی راهبردهایی دارند و این کاربردی است.

خضری ادامه داد: طبق برنامه پنجم اسناد بالادستی و قانون اساسی و سند چشم انداز برنامه های بخش کشاورزی باید راهبردی باشد و این مسئولیت اقای حجتی را به مراتب سنگین تر می کند و وی باید وقت بیشتری را برای حل مشکلات کشاورزی بگذارند.

وی گفت: ما باید درآمدهای نفت را سمت تولید کشاورزی ببریم چرا که بالای 20 درصد درامد اقتصاد اشتغال و بهره وری ها از جهاد کشاورزی است ولی متاسفانه چون طی برنامه 4 و 5 این قضیه مغفول مانده در نتیجه سرمایه گذاری های خوبی صورت نگرفته است.

نماینده سردشت در مجلس نهم گفت: اقای حجتی قبلا  لیسانس کشاورزی داشت و بعد رفت مهندسی راه و شهرسازی.

خضری افزود: تصدی گری وی در وزارت راه و ترابری بسیار درخشان و قابل دفاع بوده است.

وی ادامه داد: الان 15 نفر از جهادگران عزیز مجلس از جمله اقای خسته بند و تابش و دوستانی که هستند از من خواهش کردند که حمایت انها را اعلام کنم.

نماینده سردشت گفت: اقای قوامی و ثروتی خواستند از من وقت بگیرند برای تعیین قدرتمندی اقای حجتی.

این نماینده در ادامه افزود: بحث بیمه های محصولات کشاورزی بسیار مهم است و ما طبق برنامه باید سطح   بیمه محصولات کشاورزی را تا 50 درصد افزایش دهیم ولی به شدت کاهش پیدا کرده و این یک فاجعه است.

وی گفت: بخش بیمه محصولات کشاورزی بسیار مهم است و دولت باید حمایت کند و هدفمندسازی یارانه ها نیز باید در اینجا به درستی به کار گرفته شود.

خضری با بیان اینکه تامین بهداشت و سلامت محصولات از مزرعه تا سفره بسیار مهم است، گفت: بکارگیری ، ترویج و اموزش و جذب دانش اموختگان بخش کشاورزی نیز در برنامه اقای حجتی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها