توجه به شهرستان‌ها در مقوله هنر از جمله شعارهای سی و چند ساله مسئولان فرهنگی بوده که متاسفانه تاکنون محقق نشده است و همچنان استعدادهای درخشان شهرهای مختلف به علت نبود کمترین امکاناتی هدر می‌رود و در نهایت بنیه فرهنگی کشور فقط قائم به توانایی و ظرفیت فعالان مرکز کشور است.
کد خبر: ۵۸۸۰۲۰
الگوبرداری از والیبال و بسکتبال

در برخی از دوره‌های جشنواره موسیقی فجر، بویژه آن دوره‌هایی که دبیران مدبری مسئولیت جشنواره را برعهده داشته‌اند با عنایت به لزوم تمرکززدایی، جشنواره به طور همزمان در تهران و چند شهرستان برگزار شده است و همین اتفاق کوچک و کوتاه (به لحاظ زمانی)، تاثیرات بسیار خوب و مثبتی بر جا گذاشته و تعدادی از جوانان و علاقه‌مندان بااستعداد را به ورطه هنر و فرهنگ کشور جذب کرده است و حال اگر این توجه به شهرها و مناطق مختلف ایران، موسع و مستمر شود قطعا بر و بارهای فراوان‌تری را در پی خواهد داشت.

شب گذشته چهارمین شب اجرای کنسرت ارکستر «هخامنش» به رهبری اسماعیل خانی و با حضور حدود 60 نوازنده سازهای ایرانی و غیرایرانی، خواننده و همخوان در شهر قزوین برگزار شد؛ این ارکستر که حدود دو سال پیش تشکیل شده نزدیک به 70 عضو داشته و یکی از معدود ارکسترهای بزرگ کشور است که بدون کمترین حمایت دولتی مشغول فعالیت است؛ با توجه به مشکلات مختلف تشکیل ارکستر، تهیه مکان تمرین، حمل و نقل، تدارکات و برنامه‌ریزی و... استمرار فعالیت این ارکستر در این مدت به واقع قابل قدردانی است.

حتی در تهران که تقریبا تمامی امکانات دولتی و غیردولتی برای فعالیت گروه‌های موسیقی متمرکز شده و تسهیلات بیشتری از جنبه‌های مختلف مهیاست، فعالیت دو ارکستر بزرگ دولتی (ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران) با چالش‌های جدی مواجه بوده و چند سالی است که خبر غیررسمی انحلال آنها بر سر زبان‌هاست.

به هر حال برنامه این گروه با توجه به محدودیت‌هایی که نیازی به شرح آنها نیست و نیز با توجه به جوان بودن اعضای گروه و تجربه اندک آنها در این دو سال قابل قبول و اقناع‌کننده بود و با استمرار فعالیتشان و تقویت انگیزه آنها، ارکستر می‌تواند مسیر تعالی و پیشرفت را هرچه سریع‌تر و بهتر طی کند.

در شرایط فعلی که دولت جدید مستقر شده و همه وزرا و مسئولان با نگاه به حل مشکلات و حرکت جدی در عرصه پیشرفت کشور پا به میدان گذاشته‌اند، جا دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد نیز برای تحقق حمایت از استعدادهای برتر شهرهای کوچک و بزرگ گام‌های جدی بردارد.

موفقیت جهانی تیم‌های والیبال و بسکتبال مرهون همین نگاه به توانمندی‌های باارزش در نقاط دورافتاده و شهرهای مختلف کشور است که می‌تواند در عرصه فرهنگی نیز با ویژگی‌های مختص به خود مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حمیدرضا عاطفی - منتقد و روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها