رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری:

با پیروزی انقلاب،ملت مزه مردم سالاری را چشید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای، رهبر معظم انقلاب، با تنفیذ رای مردم، حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را برای 4 سال به ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.دکتر روحانی، رئیس جمهور جدید، پس از دریافت حکم ریاست جمهوری، به تشریح برنامه‌ های خود برای اداره کشور در عرصه‌ های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت.
کد خبر: ۵۸۵۱۵۱
این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود

دکتر حسن روحانی گفت: خداوند را سپاسگزارم که مرا مفتخر به رای اعتماد ملت و امضای حکم ریاست‌ جمهوری‌ ام توسط رهبر معظم انقلاب کرد.

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان، امیرالمؤمنین علی(ع) تبرک می‌جویم که پایه‌های حکومت را به حکمت استوار دانستند.

وی افزود: انتخابات خرداد 92، گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تائید و استقبال عموم مردم به پایان رسید. انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای بسیاری غافل‌ کننده بود. ایران که از منظر بدخواهان قرار بود بر اثر تحریم و انزوا در ستیزه‌ای داخلی فروغلتد و شکافی بزرگ بین ملت و دولت ایجاد شود با انتخاباتی پرشور و مشارکت گسترده قشرهای مختلف مردم، خالق حماسه ای کم نظیر گردید. این انتخابات فرایندی بود که با اتکا به خرد جمعی و با مشارکت همه فعالات پایبند به نظام به گونه ای شکل گرفت که نشانگر بلوغ نظام و بازساری هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید. همه مردم و نخبگان منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند. و در راه سربلندی میهن قدم نهادند. این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، چه اینکه مردم ایران شخصی را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند که سال ها در مسئولیت های خطیر انجام وظیفه کرده بود. این انتخابات، نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم سالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است.

دکتر روحانی تصریح کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات،‌ همگی نشان دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بود. مردم در انتخابات 24 خرداد، حماسه ای بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود از شکاف های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فروکاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت بیشتر جهانی و منطقه ای ایران تاکید نمودند. نشاط، امید و اعتمادی که از دل این انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا نمود. سرمایه ای که نه فقط دفع و رفع مخاطرات و تهدیدات مختلف را از دامان کشور ممکن ساخت، بلکه فرصت های جدیدی را برای جهش در روند پیشرفت و توسعه همه‌جانبه و هدفمند کشور به وجود آورد. اگر چه انگشت امید در این انتخابات، بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه های این بنده کوچک متبلور بود، اما باید عوامل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع دخیل دانست.

وی خاطر نشان کرد: باید قدردان رهبری موثر نظام، حضور فعال و موثر همه گروه ها و قشرها و طبقات و نقش آفرینی علما و نخبگان بود. همه شهروندان ایرانی با آرا و افکار مختلف و گرایش های متنوع سیاسی دست به کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام ظهور یافت.



روحانی تاکید کرد: مردم در این انتخابات شگفتی آفریدند و بعد از این نوبت ما مسئولان است که پیام این تحول تغییر را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به احترام آن باشیم. حقوق و تکالیف میان مردم و حکومت در همینجا معنی پیدا می کند.

 روحانی تصریح کرد: لازمه پایبندی دولت به عهدش با مردم، وفاداری و راستگویی در برابر مردم است. در آئین ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است. راستگویی، سبب اصلاح امور، و دروغ گویی سبب تباهی کارهاست.

وی افزود:  دولت بر عهد خود بر شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود. من با حمایت و پشتوانه مردمی، پا به میدان مسئولیت نهادم که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستند. مردمی که می خواهند بهتر زندگی کنند و می خواهند از فقر و فساد و تبعیض به دور باشند و می خواهند حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند. مردمی که می خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و می خواهند به  آینده ای مطمئن امیدوار باشند. خواسته های این مردم، به حق است؛ اگرچه برآوردن همه آنها به یک باره، امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس جمهور جدید گفت: دولت می کوشد داشته ها و نداشته ها و موانع پیش رو را با صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها، از قوای دیگر و مردم استمداد جوید.

روحانی تصریح کرد: جامعه ما در شرایط حساسی قرار دارد؛ باید از رنج معیشت مردم کاست و فضا را برایشان  گشود. باید به اقتصاد رونق دیگری داد. جهت گیری دولت، نجات اقتصاد و تعامل سازنده با جهان خواهد بود. دولت، بیش و پیش از هرچیز، به دنبال معیشت مردم خواهد بود و گام های جدیدی برای ارتقای منزلت ایران در عرصه روابط بین المللی بر اساس تامین منافع ملی و رفع تحریم های ظالمانه کنونی برخواهد داشت.



رئیس جمهور گفت: به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد، بگذاریم که فضا و فرصت خدمت برای همه ایرانیانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند، باز شود. بگذاریم که شایستگان به ملت خدمت کنند، بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی ایران با چهره عقلانی‌اش، انقلاب با چهره انسانی‌اش و نظام با چهره عاطفی‌اش همچنان حماسه بیافریند.

روحانی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته بویژه دولت دهم و رئیس جمهور محترم سابق تقدیر و تشکر و برای همه آنها آرزوی توفیق روزافزون کنم.

وی اظهار داشت: در پایان بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی می‌کنم که در این انتخابات فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار گیرد، لحظه‌‌ای در حمایت بی‌دریغ خود از میهن و نظام درنگ نخواهند کرد دست‌های این میلیون‌ها انسان شریف را به گرمی می‌فشرم و از تمام کسانی که در انتخابات به صندوق‌های رای آری گفتند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنها را داشته باشم.

روحانی در پایان گفت: من سنگینی بار این رای و تنفیذ را درک می کنم و فقط به خدا پناه می برم. خداوند این بنده ضعیف خود را از کبر و غرور و بخل و حسد وارهاند. خداوندا به تو پناه می برم از استبداد در رای و عجله در تصمیم و تقدم منافع شخصی بر منافع گروهی. بار الها! یاری ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است. سخن بسیار است و مجال اندک. چه بهتر که سخن را کوتاه کنیم و پا در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها