احمدی‌نژاد در آخرین گفت​وگوی تلویزیونی:

رسانه ملی واقعا همدوش دولت در حماسه‌های گوناگون بود

رئیس جمهور گفت: قاطبه رسانه ملی واقعا همدوش دولت در حماسه های گوناگون آمد.از رسانه ملی نیز تشکر می کنم واقعا رسانه ملی از تمام استانها و مراکز در این 8 سال دولت را َ همراهی کردند.
کد خبر: ۵۸۴۹۰۱
رسانه ملی واقعا همدوش دولت در حماسه‌های گوناگون بود

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهورجمعه شب در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود و در پایان دولت با بیان سخنانی از ملت خداحافظی کرد.

مجری برنامه  ابتدا از رئیس جمهور پرسید شما در سالهای 84 و 88 تعهداتی را برای ملت ایران ایجاد کردید کدام یک از این تعهدات اعلام شده است و به کدام یک از این تعهدات توانستید وفادار بمانید؟

رئیس جمهور گفت : در این هشت سال هیچ سندی که علیه منافع جمهوری اسلامی ایران باشد ، امضاء نکرده ام.

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه امیدوارم گفتگوی پایانی بنده گفتگوی خوبی باشد ، گفت : هم سال 84  و هم سال 88 کمترین قول های اجرایی را به مردم دادیم.

وی ادامه داد : بعضی ها گفتند ما اینقدر پول می دهیم این کارها را انجام می دهیم که ما وارد آنها نشدیم.

رئیس جمهور افزود : اما من یک سری قولهایی به مردم دادم و یکسری تعهداتی نیز میان من و همکارانم در دولت اتفاق افتاد.

احمدی نژاد گفت : به مردم قول دادم با همه وجودم خدمت خواهم کرد ، با تمام تلاش پای منافع ملت خواهم ایستاد ، از عزت ملت و تمامیت کشور دفاع خواهم کرد و سرگرم مسایل شخصی و گروهی نخواهم شد.

وی ادامه داد : قول های اینچنینی دادیم و تلاش کردیم کشورتوسعه پیدا کند ، استعدادهای آن شکوفا شود ، بنابر این قول هایی که دادم  عمل کردم و اکنون مردم قضاوت خواهند کرد که چقدر محقق شده است.

احمدی نژاد گفت : اما یک سری قول و قرارهایی  هم بین من و  کسانی که می خواستند به دولت بیایند در واقع با مدیران اصلی دولت بود و میثاقی بستیم و در چند محور تفاهم کردیم.

رئیس جمهور افزود : نخستین آن خدمتگزاری است ، شان هر کسی که  بخواهد بیاید دولت ، خدمتگزاری است و بیشتر از ان نیست ، یعنی چقدر وزیر است - همان مقدار که خدمتگزار است و یکبار دیگر نیز این را گفته ام.

وی ادامه داد : با هم قول و قرار گذاشتیم در این دوره ای که در دولت هستیم زندگی خود را وقف خدمتگزاری کنیم.

رئیس جمهور گفت : می خواهم در اینجا شهادت بدهم قریب به اتفاق همکارانم در دولت به این عهدشان وفا کردند.

وی افزود : باهم قول و قرار گذاشتیم که پاک باشیم و پاک دست باشیم ، اینجا با اطمینان می توانم بگویم که این دولت پاک ترین دولت تاریخ کشور است.

احمدی نژاد گفت : وقتی کسی دنبال کارهای دیگر نباشد ،معلوم است مصونیت نیز پیدا می کند.

وی افزود : خیلی ها تلاش کردند وصله هایی به دولت بچسپانند اما به لطف خدا این وصله ها نچسبید.

رئیس جمهور گفت: با هم قول و قرار گذاشتیم هیچ فردی در دوره ماموریت به دنبال کارهای اقتصادی شخصی نباشد ، می توانم در اینجا شهادت بدهم قریب به اتفاق همکارانم به این عهد خود وفا کردند.

رئیس جمهور افزود : قول دادیم از مظلوم دفاع کنیم و در مقابل زیاده خواهان بایستیم ، فکر می کنم همکارانم در این بخش خوب عمل کردند.

احمدی نژاد گفت : با همدیگر قول وقرار گذاشتیم که بر عدالت پافشاری کنیم یعنی هر کاری که می خواهیم بکنیم عادلانه باشد و کل کشور و مردم را ببینیم و تحت تاثیر فشارهای این ور و آن ور و اطراف قضیه قرار نگیریم که به اتفاق همکارانم به این قول خود وفا کردیم.

رئیس جمهور افزود : قول دادیم به ارزش های الهی و ارزشها و آرمانهای انقلاب وفادار بمانیم ، امروز که روز پایان دولت است همکاران من از روز اول نیز مومن تر و وفادارتر به ارزش های الهی و ارزشهای انقلاب هستند.

وی ادامه داد : ادبیات این دولت ادبیات ارزشی ، انسانی و الهی است.

احمدی نژاد افزود : با هم قول دادیم کارها را کارشناسی و با دقت حداکثری انجام دهیم و در تمام کارها منافع عموم مردم را در نظر بگیریم ومطلقا  تحت تاثیر فشاری ، تقاضایی و تمایلاتی قرار نگیریم.

احمدی نژاد ادامه داد : می توانم در اینجا شهادت بدهم که قریب به اتفاق همکارانم به این عهده خود وفا کردند ،قول دادیم مردمی باشیم ، در کنار مردم باشیم که اینچنین بودیم.

رئیس جمهور گفت : می خواهم به ملت بگویم این بنده کوچک وخادم ملت هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد ،امضاء نکردم و هیچ کس نمی تواند سندی را بیاورد و بگوید این سند  علیه منافع ملت است یا علیه تمامیت کشور و ارزش های حاکم بر کشورمان است و ما به عهدی که بستیم وفادار ماندیم.

به عهدی که با ملت بسته بودیم ، وفادار ماندیم

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در آخرین گفتگوی تلویزیونی در مسئولیت ریاست جمهوری با مردم گفت: به عهدی که با ملت بسته بودیم ، وفادار ماندیم.

آقای احمدی نژاد افزود: سوگند خورده بودیم تا از امانت صیانت کنیم و این امانت را به منتخب بعدی بسپاریم هر چند ممکن است در همه جا موفق نشده باشیم اما همه تلاشمان را بکار بردیم.

وی تأکید کرد: اکنون با آرامش و اطمینان می گویم که همه تلاش خود را در صیانت از امانت ملت به کار گرفتیم و این امانت را نیز به منتخب بعدی ملت خواهیم سپرد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در هیچ دوره ای از مسئولیت جایگاه ریاست جمهوری هیچ تصمیمی را بر اساس احساسات نگرفته ایم ، گفت : همه دولت از منافع شخصی و گروهی در اتخاذ تصمیمات گذشتند و به عهد خود وفادار ماندند اگر چه گاهی اوقات می گفتند بر اساس احساسات تصمیم هایی گرفته شده است اما ما پاسخی ندادیم.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: ممکن است من از دیدن یک کودک  یا مشکلی قلبم به تپش افتد و احساساتی شوم اما هیچگاه در تصمیمات بر اساس احساسات عمل نکردیم و تصمیمات عالمانه ، کارشناسی و با دقت گرفته شده است به گونه ای حتی برای تعیین یک شاخص دهها جلسه برگزار کردیم.

مجری برنامه در ادامه با اشاره به مسئولیت های سنگین رییس جمهور در قانون اساسی و اینکه بیش از 90 درصد اداره کشور به عهده رییس جمهور است ، به آقای احمدی نژاد گفت: در دوره خدمتتان چقدر با شما همراهی کردند بیشتر همراهی شد یا نه و در چه شرایطی کار کردید؟

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جایگاه رییس جمهوری از ابعاد گوناگون قابل بررسی است ، اینکه در قانون جایگاهی و معادلش هم اختیاراتی دارد یک بحث است و بحث دیگر اینکه در این دوره چه اتفاقی افتاد ، بالاخره ما ز یاران چشم یاری داشتیم اما فشار روی دولت بسیار زیاد بود.

وی گفت: دو سال است که می گوییم فشار خارجی وجود دارد و هنوز بسیاری به این فشار خارجی حتی اذعان نمی کنند اما ما گفتیم برای عبور از این فشار نباید از همدیگر گله کرد و دولت پاسخش سکوت بود ، البته سکوتی آگاهانه و متعهدانه چرا که باید همه دست به دست هم از شرایط عبور کنیم و حتی اگر هم شرایط عادی بود باید برای پیشرفت شتابان با همدیگر کشور را جلو ببریم.

احمدی نژاد تأکید کرد: در دوره اخیر فشارها زیاد بود و تصور می کنم  در یک بازه زمانی در آینده این فشارها حتی افزایش و ادامه پیدا کند اگرچه ما باز هم پاسخمان سکوت است تا بتوانیم از شرایط برای خدمت به کشور عبور کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که موضع شما در قبال دولت جدید چیست؟ گفت: دولت جدید متعلق و منتخب همه ملت است و باید به آن کمک کرد تا از مراحل مختلف عبور کنیم.

احمدی نژاد با یادآوری این نکته که پس از انقلاب اسلامی برای اولین بار همه وزرا و معاونان رییس جمهور با منتخب ملت دیدار و به درباره امورات گزارش ارایه کردند ،گفت: حتی در دولت تأکید کردند که همه اعضا همت و پشتیبانی خود را برای کمک به دولت جدید بکار بندند چرا که دولت منتخب از آن همه مردم است و همه باید به آن کمک کنیم تا از این شرایط عبور کند.

ما  همیشه در خدمت کشور، مردم ، نظام و انقلاب  هستیم

 رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده خود با شبکه یک سیما در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا حاضرید فهرست اموال و دارایی های خودتان را اعلام کنید گفت : لیست اموال و دارایی های خود را در سال 84 اعلام کردم و دارایی ها و اموال من همان است با مختصر تغییرات.

احمدی نژاد گفت :  یک خانه قدیمی در نارمک داشتیم که زمین آن 375 متر بود و آن را با استفاده از وام از طریق بانک و صندوق نهاد در چهارطبقه ساختیم و با فرزندانم همگی با هم در آنجا زندگی می کنیم چرا که من معتقدم این وظیفه پدر و مادرهاست که از فرزندان خود حمایت کنند.

وی گفت : پسر بزرگم مهندس عمران است و در یک شرکت نیمه دولتی کار می کند ، دخترم مهندس برق است و پسر کوچکم هم مهندس مکانیک است و همسرم هم مهندس است و یک داماد دارم که پزشک عمومی است و ما همگی دست به دست هم دادیم و یک چهار واحدی ساختیم و در کنار هم زندگی می کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت : دعا می کنم و آرزوی من این است که تمام جوانها و همه خانواده ها سالم باشند و با شادی در کنار هم زندگی کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال مجری که پرسید خارج از اینهایی که گفتید اموال دیگری ندارید ؟ گفت : اموال و دارایی های من همین هایی بود که گفتم البته یک پژویی داشتم و بلاهایی هم سرش آمد.

رئیس جمهور گفت: در زمینه اموال و دارایی هایم  نامه ای به رئیس قوه قضائیه نوشته ام که فردا به وی اعلام می کنم که این تغییرات صورت گرفته است.

آقای احمدی نژاد در باره اینکه فردا بعد از مراسم تنفیذ قصد دارید چه کار کنید ؟ گفت : خوب نزدیک افطار است و می رویم نارمک خانه خودمان.

وی گفت : ما وسایل خودمان را از پاستور انتقال دادیم وامشب آخرین شبی است که در پاستور هستم و از فردا به خانه خودمان  منتقل می شویم.

احمدی نژاد در باره اینکه از فردا قصد دارید چه کاری انجام دهید ؟ گفت : ما که همیشه در خدمت کشور، مردم ، نظام و انقلاب  هستیم  و هر زمانی در هر جایی در هر کاری که نیاز باشد ما سرباز خادم هستیم در خدمت ملت اما یکی از کارهای اصلی ما تاسیس دانشگاه بین المللی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عضو کوچکی از خانواده دانشگاه هستم و از دانشگاه به پاستور آمدم و باید سرانجام به کار اصلی خود برگردم ، گفت : در این زمینه  از مدتها قبل خیلی فکر کردم که پس از دوران ریاست جمهوری چه کار باید بکنم ، رایزنی ها و گمانه زنی ها در این زمینه زیاد بود در خصوص تاسیس حزب و گمانه زنی های زیادی در این زمینه از سوی افراد می شد منتها من دنبال جایی بودم که بتوانم بیشترین خدمت را به ملت بکنم ومن فکر می کنم کار علمی باید بیشتر در کشور گسترش یابد.

اقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه در دولت نهم ودهم گرچه جهش علمی داشتیم و بعد از انقلاب در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است ، گفت :  فکر کردم بروم در میان همکاران عزیز دانشگاهی در حد بضاعت خودم به پیشرفت علمی کشور کمک کنم.

وی با اشاره به اینکه  مجوز تاسیس یک دانشگاه بین المللی را گرفته ایم ، گفت : قصد داریم با راه اندازی این دانشگاه و پذیرش دانشجو از داخل وخارج در زمینه تحصیلات تکمیلی ، علوم و فناوری ، فناوری نوین و پیشرفت ، راه کشور را در زمینه علم باز کنیم.

احمدی نژاد در باره این که هزینه تاسیس  این دانشگاه راچگونه تامین می کنید ؟ گفت : من و همکارانم که دانشگاه را تاسیس کردیم از خودمان چیزی نداریم و فعلا یک ساختمان از طریق دولت به صورت موقتی گرفته ایم و مختصر کمک هایی هم از جاهایی شده است هر چند که تاسیس دانشگاه هزینه بالایی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما قصد داریم این دانشگاه را با مشارکت مردم تاسیس کنیم و از کمک های آنها برای توسعه این دانشگاه  در جهت اعتلای علمی کشور بهره گیریم به اعلام یک شماره حساب در بانک ملت شعبه فلسطین شمالی به شماره 47016864/95 اشاره کرد و گفت : هموطنان عزیز می توانند کمک های خود را  برای احداث این دانشگاه به این شماره حساب واریز کنند.

وی افزود : هر ایرانی حتی مخالفان دولت هم هر مقدار که در توانشان  است می توانند به این دانشگاه کمک کنند.

وی گفت : می خواهیم این دانشگاه 76 میلیون عضو و سهامدار داشته باشد یعنی ملت ایران عضو این دانشگاه باشند و تلاش خواهم کرد  گزارش روند این دانشگاه را در مراحل مختلف به ملت ایران اعلام کنم.

روزهای پیروزی زیاد داشتیم روزی که ایران هسته ای شد  که در تاریخ ماند

رئیس جمهور در باره اینکه از فردا که رئیس جمهور نیستید ، چه احساسی دارید ؟ گفت: ما که همیشه "سابق"  بودیم البته سابق دو معنا دارد، سابقی که به فارسی معنا می شود یعنی گذشته اما سابق دیگر یعنی ان که جلو می رود و سبقت می گیرد حالا کدامشان هستیم ، نمی دانم.

احمدی نژاد افزود: واقعا احساس خاصی ندارم ، یعنی هیچ وقت در ذهنم نیامده است اینجا که هستیم یک جایگاه برتری از جاهای دیگر هست یا نسبت به مردم بالاتری هست.

وی گفت: احساس ما در این دوره احساس مسئولیت و احساس بدهکاری و این بوده است که باید برای ملت و کشور و انقلاب و عظمت و استقلال ایران  شبانه روز کار کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ چیزی نیست و ما از فردا شب و از پس فردا  همین طوری باید برای کشور تلاش کنیم ،  افزود: عنوان ها عوض می شود اما مسئولیت انسان تغییری نمی کند، البته شاید مسئولیت یک مقدار سبک شود یعنی ان وزن سنگینی که بالاخره انسان به 76 میلیون نفر می دهد الان دیگر نیست و تعهد الان عمومی است و  تعهد به ارزش های انسانی و به وجدان خود انسان است و تعهدی که به طور عمومی  به ارمانهای انقلاب به ایثارگران به شهدا و امام و انسانیت داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه هشت سال نزدیک به سه هزار روز می شود، سخت ترین روز این هشت سال چه وقت بوده است؟ گفت: روزهای سخت زیاد بود، حالا من چند مورد ان را می گویم شما بگویید کدامیک سخت تر است.

احمدی نژاد گفت: وقتی که من می بینم کسی نیازی دارد و امکان براورده کردن ان نیست یا جمعی از ملت و مردم در سختی هستند و ما نمی توانیم ان طوری که دلمان می خواهد ان سختی را برطرف کنیم.

رئیس جمهور افزود: مثلا زلزله شده و من مطلع شدم و می دانم الان ادم هایی زیر اوار هستند و جان انها به ثانیه ها بستگی دارد، وقتی ثانیه ها سریع رد می شود خیلی برای ما سخت است.

وی تاکید کرد: همین حادثه ای که اخیرا پیدا شد و سه جوان ما رفتند ان قله را در یک مسیر جدیدی فتح کردند به نام ایران، خوب ان وقت با ما تماس گرفتند و گفتند برای این بچه ها شرایط سختی پیدا شده است و باید ما برویم مختصات ان را پیدا کنیم، از کشورهای مختلف کمک بخواهیم و از ان لحظه ما فعال شدیم.

وی گفت: من به یکی از سفرا زنگ و بیدار شد و گفت آقا ساعت دو شب است گفتم خوب جان یک انسان است و ثانیه های ان مهم است و خیلی برای ادم سخت است که ببیند یک اتفاقی دارد می افتد و نمی تواند جلوی ان را بگیرد.

رئیس جمهور افزود: یا وقتی فشارهای اقتصادی دشمن امد و بخشی از مردم ما دچار مشکل شدند و ما همه تلاش را کردیم اما نتوانستیم همه فشار را برداریم و اینجا برای ما خیلی سخت بود.

وی در پاسخ به این سوال که شیرین ترین و لذت بخش ترین روز این سه هزار روز چه روزی بود؟ گفت : هر روز که می بینیم مردم خوشحال هستند همان روز برای ما خیلی زیباست.

رئیس جمهور گفت: روزهای پیروزی زیاد داشتیم روزی که ایران هسته ای شد و این ماند در تاریخ و این یک نقطه اوج است و همه ملت خوشحال بودند و ما هم به تبع مردم خوشحال بودیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: یکی از زیباترین صحنه هایی که من را خوشحال می کند ان زمانی است که می بینم یک خانواده دست بچه ها را گرفتند و شاد هستند و دارند باهم قدم می زنند و خوشحال هستند و می خندند.

تقریبا از همه همکارانم راضی هستم

احمدی نژاد جدایی شیخ الاسلام وزیر سابق تعاون و کار و رفاه اجتماعی را مشکل ترین جدایی همکار از کابینه دانست و گفت: نمی خواستم هیچ همکاری از دولت جدا شود ولی فکر می کنم برای ملت هم تلخ ترین جدایی وقتی بود که آقای شیخ الاسلام کنار گذاشته شد.

رئیس جمهور همچنین درباره اینکه بیشترین رضایتمندی از کدام همکار بوده است ؟ افزود: تقریبا از همه راضی هستم ولی نمی توانم انکار کنم که رضایت از برخی بیشتر بوده و این هم به علت ویژگی های افراد مانند تعهد،‌ پی گیری، تلاشها، اندیشه و زلال وجودیشان بوده است.

احمدی نژاد در مورد نظر خود درباره برخی لغات اعلام شده از طرف مجری برنامه به این شکل پاسخ داد:

ایران: فرهنگ و عظمت

امریکا: امیداورم که حاکمانش اصلاح شوند البته مردمان خوبی دارد

اسرائیل: به رسمیت نمی شناسم

ملت: ‌عظمت، واقعا همه زیبایی های انسانی را می شود در تصمیمات و روح جمعی ملت ایران دید.

کار: جوهر انسان

ریاست جمهوری: نوکری، خادمی ملت

دانشگاه: آرامش

میز: ابزار کار

هلی کوپتر: ابزار خیلی خوبی برای جا به جایی، البته اینجا جا دارد که از آشیانه جمهوری اسلامی و به ویژه ارتش و هوانیروز که فداکاری کردند، تشکر کنم.

رسانه: چند پهلو، فرصتی است برای جامعه

سازمان ملل: مرکز مدیریت جهانی که امروز آن گونه که باید درست مدیریت نمی شود

انرژی هسته ای: برای ملت ما معنای دیگری دارد،‌ یعنی عزت و استقلال

میدان پاستور: باور کنید درست این میدان را ندیدم

فاطمه: مادرمون، من عاشقشم

جوان ایرانی: ‌سمبل پاکی، اراده، استعداد، هوشمندی و حرکت رو به جلو

زن ایرانی: مظهر پاکی و وفاداری، محبت و عشق

محمود احمدی نژاد: نوکر ملت.

اگر کوتاهی هایی بوده  از مردم خواهش می کنم که ما را حلال کنند

رئیس جمهور در باره این که آیا در خلال تصمیمات حقی از فردی در جامعه تضییع نشده است ؟ گفت: پاسخ این پرسش منفی است و چنین تصوری نداریم بالاخره دولتی با دو میلیون و 500 ـ 600 هزار نفر کارگزار وجود دارد و همانطور که تصمیم گرفته شده است و قانون گذاری کردند مسئولیت های دولت بسیار گسترده ، متنوع و پیچیده است.

احمدی نژاد افزود: در دولت تصمیم گرفته ایم جهتمان عدالت و مردم است اما در این ساختار عظیم مشخص است که آنچه که در ذهن شما است محقق نمی شود بسیاری از تصمیماتی که ما می گیریم قصد داریم عدالت را اعمال کنیم اما عدالت مطلق که نیست.

وی گفت: عدالت مطلق باید بیاید و اعمال کند و در این ساختارها و بروکراسی ها ، چرخش ها عده ای خارج از اراده ما آسیب می بینند.

رئیس جمهور افزود: هیچگاه اراده نکردیم که به کسی آسیب بزنیم ، تلاش کرده ایم که حقوق ملت را استیفا کنیم ، ممکن است کسی قصد داشته است به حقوق ملت دست اندازی کند وتلاش کرده ایم که آن حقوق را استیفا کنیم اما این که ما تصمیمی بگیریم و بدانیم عده ای در این تصمیم آسیب می بینند هرگز چنین کاری نکردیم.

احمدی نژاد گفت: در جایی که قانع شدیم به کسی آسیب نمی رسد انجام داده ایم اما معنایش این نیست که به کسی آسیب نرسیده است.

وی با بیان اینکه مثالی افزود: در سفرهای استانی صدها هزار نفر از مردم در خیابان ها حضور دارند و بسیاری از آنها نیز درخواستی دارند و می خواهند پیامی بدهند نامه ای بدهند بنده نیز تلاش دارم همه اطراف را نگاه کنم اما از چشم می افتد و ما نمی بینیم یا نمی رسیم یا نامه ای را به ما می دهند اما به آن نتیجه که می خواهند نمی رسند.

احمدی نژاد ادامه داد: صدهزار نامه به ما داده اند که برخی از این نامه ها آنی و فوری است و ما نمی دانیم کدامیک از این نامه ها آنی و آنی است و نامه ها می آید و با تأخیر مطالعه می شود و این نامه ای که آنی است در آخر بررسیها قرار می گیرد و کار از کار گذشته است و نمی توان مشکل را حل کرد.

وی گفت: امکان دارد بی اعتنایی شده باشد اما همه اش غیرارادی بوده است ما نمی خواسته ایم به کسی بی توجهی بشود بر این اساس مردم باید ما را حلال کنند زیرا هم شانه ها و هم گردنم ضعیف است و من در مسئولیت ضعیف ترینم.

رئیس جمهور افزود: اگر کوتاهی هایی بوده نقص های اینگونه مشاهده شده است  و افرادی آسیب دیده اند ، از مردم خواهش می کنم که ما را حلال کنند و ما در حد توانمان کار کرده ایم و بالاخره ما محدودیم ، تلاش کرده ایم البته ملاحظاتی هم وجود داشته است.

احمدی نژاد گفت: خیلی وقت ها ما می توانستیم حرفی بزنیم اما شرایط کشور و منطقه و مسائل عمومی را می دیدیم و یک حق بالاتری را ملاحظه می کردیم.

وی افزود: ما بدهکار همه ملت ، خانواده ایثارگران ، شهدا و آرمانها هستیم بالاخره وقتی بدهکاریم هر چقدر هم تلاش کنیم بدهکاریم و مردم باید حلال کنند.

رئیس جمهور گفت: وقتی طرح بزرگی اجرا می شود به عنوان مثال یک سد ساخته می شود و زمین های عده ای به زیر آب رفته بخشی از مبالغ زمین های مردم پرداخت شده و بخشی نشده است تا بودجه تصویب شود زمان می برد و مدیری هم بی توجهی کند عده ای ناراضی می شوند.

احمدی نژاد با بیان اینکه از مردم می خواهیم ما را حلال کنند، افزود: جهت و اراده ما این نبوده است که کسی آسیب ببیند و امیدواریم خدای متعال این را جبران کند و ما آرزو داشتیم جانمان را در راه آرمانهای ملت فدا کنیم.

وی افزود:  فکر می کنیم که در این شرایط بدهی ما تسویه خواهد شد و می خواستیم در راه عزت و پیشرفت ملت همه وجودمان را بدهیم سعی مان را کردیم تحریم ها و فشارهای دشمن وارد شد و به بخشهایی از مردم فشارهایی آمد.

رئیس جمهور گفت: همه تلاشمان این بود که این فشارها را برداریم ، بخشی برداشته شد و بخشی نیز ماند و از اختیار ما خارج بود یا بخاطر مناسبات داخلی و یا بخاطر ماهیت اتفاقی که افتاده بود بالاخره ما نمی توانستیم همه جای دنیا تماس می گرفتیم و این وزیر نفتمان دائم در سفر بود برای پیگیری مسائل تحریم و عبور از آن.

احمدی نژاد افزود: ما همه تلاشمان را کردیم تا تحریم خنثی شود اما بخشی ماند.

هیچوقت احساس شکست در دولت ندیدیم

رئیس جمهور در باره این که چه کسانی در دولت شما را همراهی کردند ؟ گفت : خیلی ها  ، اول باید از خدای متعال تشکر کنم که همه اش لطف خدا را دیدیم هیچوقت بن بست ندیدیم ، وقتی خدا عنایت کند تمام انسانها  از مرزهای مادی عبور می کنند.

احمدی نژاد گفت : هیچوقت احساس شکست در دولت ندیدیم و از سخت ترین شرایط عبور کردیم و این لطف خداست.

رئیس جمهور افزود : از ملت بزرگ ایران باید تشکر کنم زیرا خیلی بزرگوارند حوصله کردند و پشتیبانی کردند و هر جا رفتیم چه در شهر چه در روستا و چه در مراکز با محبت مردم مواجه شدیم.

وی گفت : از رهبری معظم انقلاب باید تشکر بکنم هم بخاطر حمایت هایشان و هم ارشاداتشان که دائم ما استفاده کردیم.

رئیس جمهور گفت : باید از اقوام گوناگون تشکر کنم می خواهم نام آنها را ببرم تا ثبت بشود در تاریخ.

وی گفت : آذریها ، کردها ، لرها ، لک ها ، تات ها ، بختیاری ها ، از عرب های خوزستان ، از قشقایی ها ، فارس ها ، از سیستانی ها ، بلوچ ها ، خراسانی ها ، گیلک ها ، همدانیها ، قزوینی ها ، ترکمن ها ، اصفهانی ها  و تهرانی ها از مذاهب گوناگون  ازجمله زرتشتی ها ، مسیحی ها ، یهودی ها ، آشوریها تشکر کنم زیرا همه واقعا مثل یک خانواده بزرگ پشتیبانی و همراهی کردند.

احمدی نژاد گفت : همه اینها در سخت ترین شرایط واقعا به ما فشار نیاوردند بلکه همراهی کردند.

وی گفت : از اقشار مختلف ، اقشار گوناگون تشکر می کنم از جمله  رانندگان شبکه حمل ونقل هوایی ، دریایی بویژه جاده ای و شهری که خیلی بزرگوارند.

احمدی نژاد گفت : اتفاق بزرگی افتاد یکدفعه با هدفمندی و رانندگان شهری و جاده ای نوک تیز حمله ، این رانندگان قرار گرفتند و انها بقدری زیبا عمل کردند که نمی دانم چگونه آنها را وصف کنم .

وی افزود : از کشاورزان عزیز نیز تشکر می کنم هم اکنون کشاورزی در حال پیشرفت است با توجه به اینکه ما 10 تا 12 سال است در خشکسالی هستیم ، شرایط سخت است و بالاخره قیمت کود ، سم ، نهاده های کشاورزی به خاطر ارز چند برابر شده است اما ایستادند و تولید می کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت : از کارگران نیز تشکر می کنم زیرا تولید را سرپا نگه داشتند و از پزشکان ، پیرا پزشکان و جامعه پرستاری و جامعه مهندسان کشور تشکر می کنم زیرا همراهی خوبی داشتند.

احمدی نژاد افزود : از صنعتگران و سرمایه گذاران تشکر می کنم زیرا همچنان طرح هایی در دست اجراست که برای افتتاح آماده می شود .

وی از کسبه ، بازاریان و تجار به خاطر همکاری های بسیار خوبشان تشکر کرد.

وی گفت : از دانش آموزان و فرهنگیان عزیز تشکر می کنم و نمی توانم وصف کنم فرهنگیان عزیز را زیرا یادمان نمی رود در گذشته فرهنگیان همیشه در طول دوره ، دولت را حمایت می کردند ، از کارمندان دولت نیز تشکر می کنم و مظلوم واقع شده اند و آنها بر اساس مقررات و ضوابط کارشان را انجام می دهند.

رئیس جمهور گفت : از رسانه ملی نیز تشکر می کنم واقعا رسانه ملی از تمام استانها و مراکز در این 8 سال دولت را َ همراهی کردند.

قاطبه رسانه ملی واقعا همدوش دولت در حماسه های گوناگون آمد

احمدی نژاد گفت: قاطبه رسانه ملی واقعا همدوش دولت در حماسه های گوناگون آمد.

محمود احمد نژاد افزود: اصحاب رسانه ها و خبرنگاران نیز با دولت همراهی کردند و من پیش از این گفته ام اصلا مهم نیست که رسانه به نفع یا علیه یک فرد است بلکه مهم این است که راجع به آن می نویسد و مهم پرداختن است که همه پرداخته اند و هم اکنون نیز هر کاری که ما انجام بدهیم خبر اول می شود و این لطف رسانه ها به دولت است که من تشکر می کنم.

رئیس جمهور گفت: همچنین هنرمندان و جامعه هنری کشور خیلی بزرگواری و کارهای خوبی انجام  داده اند و حرکت های بسیار خوبی اتفاق افتاد .

وی ادامه داد : دانشگاهیان و همکاران عزیزم در دانشگاه نیز همکاری خوبی کردند و شاید ما یکی از بهترین  دوران  دانشگاه را طی کردیم البته برای من خیلی مطلوب نبود .

احمدی نژاد گفت: در فضای دانشگاه اعتقاداتی دارم و بارها نیز گفته ام که فضای دانشگاه چگونه باید باشد اما از نظر علمی واقعا در این دوره جهش بزرگی اتفاق افتاد .

وی افزود : همچنین از ایثارگران ، خانواده محترم شهدا ، آزادگان و جانبازان که نهایت لطف را به دولت داشته اند تشکر می کنم.

احمدی نژاد گفت: نیروی های نظامی و انتظامی و بسیج ، تشکر دارم و در تمام سفرهای که می رویم در آماده باش هستند و امنیت را برقرار می کنند و تقریبا آسیب مهمی را در این سفرهای نداشتیم .

وی افزود : با اینکه با انبوه جمعیت مواجه هستیم و ماشین به وسط جمعیت می رود و مردم نیز زن ، بچه ،بزرگ و کوچک حضور دارند گاهی با دیواره انسانی برخورد می کنیم یعنی فرض کنید یک خیابان 20 متری در 100 متر به صورت فشرده مردم  هستند که در اینجا این نیروها امنیت را برقرار می کنند .

رییس جمهور گفت: از عشایر عزیز و روستائیان صمیمی ما که از همیشه از دولت حمایت و یاری و پشتیبانی کردند و تولید کردند.

وی افزود: از ایرانیان خارج از کشور که شاید نخستین بار در طول تاریخ قاطبه ایرانیان خارج از کشور آمدند و در کنار دولت ایستادند و با برنامه ها همکاری و همراهی کردند.

رئیس جمهور گفت: همچنین تشکر خاصی نیز از اورژانس داشته باشم که در جاده به همراه راهور ، راهداری و هلال احمر کمک کردند و در جاده ها اتفاقات خوبی افتاد.

وی افزود : از کسانی که در دولت بودند و به هر دلیلی بیرون رفتند زحمت کشیدند و از آنها تشکر کنم .

احمدی نژاد گفت: همچنین از کسانی که در سال 84 و 88 با نذر و نیاز با هزینه خود در طول هشت سال از دولت حمایت کردند تشکر کنم .

وی در ادامه سخنانش در آخرین گفت وگوی زنده تلویزیونی در مسئولیت ریاست جمهوری گفت: از منتقدان و مخالفان که باعث هوشیاری ، دقت ، صبر ،‌ حوصله و کمال دولت شدند تشکر می کنم.

احمدی نژاد افزود: از مسئولین کشورهایی که با ما در دنیا همراهی کردند نیز تشکر می کنم بالاخره ما دوستان زیادی در دنیا داریم که در موضوعات گوناگون از جمله مسئله هسته ای به ما کمک کردند.

وی با اشاره به روابط نزدیک ایران و ونزوئلا به ویژه در دوره مسئولیتش گفت: در اوج ظلم علیه مردم غزه به مرحوم چاوز زنگ زدم و درباره کشتار مردم بی دفاع غزه صحبت کردم که مرحوم چاوز پرسید چه کار کنیم که من گفتم نمی شود دست روی دست گذاشت چرا که مردم کشته می شوند و بلافاصله رییس جمهور ونزوئلا فردای آن روز سفیر رژیم صهیونیستی را از کاراکاس اخراج کرد.

رئیس جمهور گفت: باید از همه ملت های مختلف نیز که همواره پشتیبان ما بودند تشکر کنیم که هر جا می رفتیم حمایت می کردند.

وی همچنین از استانداران ،‌ مدیران ، کارکنان و کارشناسان دولت و همچنین محافظان ریاست جمهوری تشکر کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: تیم حفاظتی ما از مظلوم ترین محافظان بودند و از دو طرف تحت فشار بودند یکی از طرف مردم که می گفتند رییس جمهور از آن ماست و می خواهیم به او دسترسی داشته باشیم و از طرف من که می گفتم مبادا در تعامل با مردم به گونه ای عمل شود که باعث ناراحتی یا آسیب مردم شود.

وی افزود: فشار محافظان به اندازه ای بود که گاهی اوقات چهار ساعت روی رکاب ماشین بودند و نامه ها را از مردم دریافت می کردند و در این فشارها به تعداد چند صد لباس پاره شد.

رئیس جمهور همچنین با تشکر از تیم خبری ریاست جمهوری گفت: تیم خبری در همه جا با ما بودند و کارشان بسیار سخت و طاقت فرسا بود بگونه ای که در مواقع بسیاری از رمق می افتادند.

احمدی نژاد گفت: از پدر و مادر ، برادران و خواهرانم نیز سپاسگزارم البته پدرم پر کشید و از دنیا رفت اما مادرم در قید حیات هستند و همواره با دعا و دلگرمی پشتیبانم بودند.

احمدی نژاد افزود: از همسر و فرزاندانم نیز که در طول هشت سال از ما بی بهره شدند تشکر می کنم البته آنان به دلیل شرایط کاری نتوانستند از فرصت های خود استفاده کنند.

رئیس جمهور همچنین گفت: باید از امام زمان (عج) تشکر ویژه کنم چرا که معتقدم در این هشت سال در حالی که ما ضعف و نقص خودمان را داریم عنایت کردند و ما موفقی های دولت در عرصه های بین المللی و داخلی از جمله در موضوعات هسته ای عزت آفرینی ، اصل 44 ، سهام عدالت ، مدیون آن حضرت هستیم.

احمدی نژاد تنها راه سعادت بشری را پیوستن به امام و حاکمیت امام زمان (عج) بر جهان دانست و گفت: معتقدم همه امورات جهان از طریق امام زمان (عج) است.

وی تأکید کرد: همواره در طول هشت سال حس می کردیم که لطف خدا و امام زمان (عج) با ما بوده است هر چند برخی تفسیرهای متفاوتی ارایه می کنند که چندان اهمیت ندارد البته برخی در گذشته که در مجامع جهانی شرکت می کردند هیچ کدامشان از اصول استفاده نمی کردند اما این ادبیات را در این مجامع محکم بیان و در عین حال یاری خداوند و امام زمان (عج) را حس می کردیم.

امام زمان (‌عج)تجسم عشق الهی به انسان هاست

رئیس جمهور گفت: یک بحث کوتاهی درباره مظلومیت امام عصر (‌عج) دارم و به نظر من این بحث مهمی است که مغفول واقع شده است.

احمدی نژاد افزود: مظلومیت امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، امام حسن و امام حسین را حس می کنیم برای اینکه با تاریخ آنها اشنا هستیم و بارها گفته شده است و مثلا با حادثه کربلا با جزییات ان اشنا هستیم و یک حسی درباره این مظلومیت داریم.

وی با بیان اینکه راجع به مظلومیت امام زمان (عج) کسی تاکنون صحبت نکرده است، افزود: بالاخره امام و خلیفه الله است و تنها راه نجات بشریت و  راه نزول رحمت الهی است و خدا فرستاده و گفته است ای بشر ، من که تو را خلق کردم راه سعادت اینجاست و این فرمول خیلی ساده ای است.

رئیس جمهور گفت : اما همین بشر ، امام را کنار گذاشته است و اصلا یادی نمی کند و این در حالی است که حس امام با ما فرق می کند و امام ظلم را طوری دیگر متوجه می شود.

اقای احمدی نژاد افزود: 1170سال است که خود امام را کنار گذاشتند، این همه کشتار و ظلم و تبعیض می شود و این همه حق ملتها خورده می شود، این همه تحقیر می شود این ها بارش روی دوش امام است و امام مسئول و مدیر عالم است.

وی تصریح کرد:  امام تجسم عشق الهی به انسان هاست.

رئیس جمهور گفت: خدا برای اینکه فرعون را هدایت کند یکی از بهترین خلق خودش را انتخاب می کند به نام حضرت موسی و او را 15 سال از کوره حوادث عبور می دهد و دلش را پر از محبت می کند و بعد می گوید حالا برو به فرعون بگو بیا هدایت شو ، و خدا بندگانش را دوست دارد.

وی افزود: امام تجلی عشق خدا به انسان هاست.

رئیس جمهور گفت: 1170 سال تقریبا ایشان از مدیریت اصلی عالم کنار است و ایشان باید بیایند دنیا را اداره کنند و اگر می خواهیم ظلم و اندوه نباشد و اگر می خواهیم سعادت و پیشرفت باشد ، همه در سایه حکومت امام است و خدا فرستاده است اما کنار زده اند و کسی به فکر او هم نیست.

احمدی نژاد افزود: من فکر می کنم باید تلاش کنیم که امام به راس مسئولیت دنیا برگردد و اگر امام برگشت ، همه مسائل حل خواهد شد.

راهی جلوی بشریت باز شده و ما 8 سال در این راه حرکت کردیم

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود گفت: هر آرزوی خوبی که داریم، هر زیبایی که می خواهیم، تضمین تحقق آن حاکمیت امام است که اثبات آن هم نقلی و هم عقلی است.

وی افزود: امیدوارم آن کسانی که در مورد مظلومیت سخن می گویند، ان شاء‌الله در مظلومیت امام زمان هم سخن بگویند.

رئیس جمهور با تاکید بر این که راه ادامه دارد گفت: راهی جلوی بشریت باز شده و ما 8 سال در این راه حرکت کردیم.

وی افزود: جهان به سرعت عوض می شود، ‌باید به جایی برسیم که انسانها با انسانیت و فطرت خود نه با عناوین حضور پیدا کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: ما هم در خدمت ملت هستیم، هدف هم جهانیست، انسان و عشق هم جهانیست.

وی با عذرخواهی از اقشار مختلفی که احیانا از قلم افتاده اند گفت: از 76 میلیون ایرانی با افتخار تشکر می کنم.

رئیس جمهور در پایان مصاحبه خداحافظی خود 2 بیت شعر را هم به امام زمان (عج)‌ و مردم ایران تقدیم کرد:

عمری ز غم تو مردم و زنده شدم

در هر چه که بی تو بود بازنده شدم

زان روز که مهر تو به جانم زده شد

با عشق تو من دولت پاینده شدم (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آراز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
۰
۰
من نوكرش هستم و خواهم موند و منتظرم تا به صحنه بیاید

نیازمندی ها