نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ماده 2 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها که بر اساس آن شورایی برای نظارت بر نحوه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی تشکیل می شود، رأی مثبت دادند.
کد خبر: ۵۸۳۸۴۰
موافقت باتشکیل شورایی برای نظارت برپذیرش دانشجوی ارشد

به گزارش واحد مرکزی خبر ، با تصویب نمایندگان به منظور برنامه ریزی ، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی ،‌کارشناسی ، کارشناسی ارشد پیوسته ، دکترای حرفه ای و دکتری پیوسته «‌شورای سنجش و پذیرش دانشجو » که از این پس شورا نامیده می شود تشکیل می شود .

نمایندگان مجلس همچنین وزرای علوم ، آموزش و پرورش ، بهداشت ، معاونین آموزشی هر یک از این وزارت خانه ها ، رییس سازمان سنجش آموزش کشور ، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس به عنوان ناظر و روسای مرکز سنجش آموزش و پرورش و مرکز آزمون وزارت بهداشت را به عنوان ناظر در ترکیب این شورا تعیین کردند .

طبق مصوبه نمایندگان عضویت اعضا در شورا قابل تفویض به غیر نیست و شورا با حضور حداقل 5 نفر از اعضا رسمیت می یابد .

نمایندگان هم اکنون در حال بررسی ماده 3 این طرح که مربوط به وظایف و اختیارات شورای مذکور است هستند.

تعیین وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیش از این با تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو موافقت کرده بودند در ماده 3 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها، وظایف و اختیارات این شورا را نیز مشخص کردند.

برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها ، تصویب عناوین ، محتوا و آزمون ها ، تصویب مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مندرج در ماده (4) بخشی از وظایف این شورا اعلام شد.

وکلای ملت تصویب میزان تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی ، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش ، بررسی و تصمیم گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو در چارچوب این قانون و همچنین امور ارجاعی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی ، بررسی، ارزشیابی و تأیید گزارش سازمان سنجش آموزش کشور درباره کیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداکثر چهار ماه پس از اعلام نتایج نهایی و ارسال گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دیگر وظایف این شورا بود که به تصویب رسید.

وکلای ملت در عین حال به شورای مذکور اجازه دادند برای اجرای وظایف محوله کارگروه های تخصصی تشکیل دهد.

تاثیر سابقه تحصیلی سالانه در پذیرش دانشجو تدریجی است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب کردند در پذیرش دانشجو تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از 5 سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

بر اساس این مصوبه ، در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل 25 درصد است.

نمایندگان همچنین مصوب کردند، پذیرش دانشجو در دانشگاهها بر اساس ظرفیت رشته - محل و تقاضای داوطلبان بر اساس سابقه تحصیلی یا سابقه تحصیلی و آزمون ( عمومی یا عمومی اختصاصی )‌ صورت می گیرد.

نمایندگان همچنین در قالب این طرح ، وزارت آموزش و پرورش را مسئول ارائه سابقه تحصیلی برای دانش آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه و نیز سازمان سنجش آموزش کشور را مسئول سنجش داوطلبان دانستند.

مجلس در ادامه بررسی این طرح مصوب کرد تعیین روش پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت رشته - محل ها و تقاضای داوطلبان بر عهده شورای سنجش است که به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشورقبل از ثبت نام اعلام می گردد.

 نمایندگان همچنین مصوب کردند که دانشگاهها می توانند حدنصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته - محل های خود را به شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد دهند و در صورت تصویب به پذیرش دانشجو اقدام کنند همچنین وظیفه هماهنگی در امر پذیرش بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

بیانیه فراکسیون اصولگرایان مجلس به مناسبت روز قدس

فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز قدس بیانیه ای منتشر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است :

روز قدس که یادگار امام راحل (ره) است فرصتی است تا مسلمانان جهان خشم و نفرت خود را نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان غربی و عربی آن به ویژه آمریکا در سراسر جهان اعلام کنند.

شصت و پنج سال است که اسرائیل مانند یک غده سرطانی در پیکر جهان اسلام جای گرفته و روز به روز بر جنایتها و خیانت های خود می افزاید.

در کارنامه ننگین این رژیم چیزی جز غصب سرزمین ملت مظلوم فلسطین و کشتار و آواره ساختن مردم بی پناه و نابودی حرث و نسل و بازداشت و شکنجه آزادیخواهان فلسطین و ویرانی و پایمال کردن حقوق مردم دیده نمی شود.

امسال روز قدس اسلام در حالی فرا می رسد که آمریکا با سفرهای متعدد وزیر امور خارجه خود به منطقه در صدد است تا بار دیگر حکومت های دست نشانده عربی و رژیم صهیونیستی را در واشنگتن بر سر میز مذاکره بنشاند و اراده خود و حاکمان اسرائیل را بر آنان تحمیل کند.

این توطئه ننگین در حالی اجرا می شود که سراسر جهان اسلام به ویژه کشورهایی مانند مصر و سوریه با توطئه های غربی عربی در داخل کشور خود با بحران ها و آشوب های خونباری روبرو هستند.

به نظر می رسد میان آنچه در این کشورها می گذرد و طرح مذاکرات سازش، رابطه ای مستقیم وجود دارد و آمریکا می خواهد یک بار دیگر با تحکیم پایه های رژیم ننگین صهیونیستی ، حقوق بیشتری از ملت فلسطین را نابود کند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم به پیروی از امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری ، حمایت از حقوق ملت فلسطین را وظیفه خود می داند و از اصول خود می شمارد و بر این اساس از عموم مردم مومن و روزه دار و انقلابی ایران دعوت می کند تا با شرکت در راهپیمایی گسترده روز قدس فریاد بلند خود را در حمایت از ارزش های اسلامی و انسانی و محکوم کردن ظلم و بی عدالتی به گوش جهانیان برسانند.

همچنین بررسی طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی در سال 92 و سود حاصل از آن (اعاده شده از شورای نگهبان) ، گزارش هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درباره انتخابات سال 92 ، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره غائله 22 بهمن قم ، گزارش کمیسیون بهداشت درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر و گزارش کمیسیون اصل 90 درباره ایرادات وارده به طرز کار دولت در نحوه احیاء و چگونگی تشکیل جلسات شورای عالی محیط زیست و رعایت نکردن قوانین و همچنین گزارش کمیسیون اقتصاد درباره لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستورهای جلسه علنی امروز مجلس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها