گزارش حوادث 22 بهمن قم که در آن عده‌ای با پرتاب مهر و کفش در حرم حضرت معصومه (س) به رئیس مجلس وی را به دلیل موضع گیری و چالش‌هایی که میان مجلس و دولت به وجود آمده بود، مورد اهانت قرار دادند، هم اکنون در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته؛ اما حرف و سخن در مورد خواندن گزارش در صحن علنی مجلس چالش جدیدی میان موافقان و مخالفان بوجود آورده است.
کد خبر: ۵۸۳۴۷۶
قرائت گزارش حوادث 22 بهمن قم شاید فردا

به گزارش جام جم آنلاین در حالی که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده گزارش حادثه قم در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در یکی از روزهای یکشنبه یا دوشنبه در صحن علنی قرائت شود اما برخی از نمایندگان قرائت این گزارش را در شرایط فعلی موجب شکاف بیشتر بین جریان اصولگرایی دانسته و قرائت آنرا موجب آسیب رساندن به وفاق و انسجام دانستند.

هرچند عبدالرضا مصری وحسین سبحانی نیا دو عضو هیأت رئیسه تاکید داشتند با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی از اقدامات خودسرانه در آینده جلوگیری می شود و برخورد با خاطیان از طریق ساز وکار قانونی موجبات وهن نظام را از بین می‌برد اما این تصمیم با واکنش‌هایی روبرو شده و برخی از نمایندگان به دلایل مختلفی با قرائت این گزارش در شرایط موجود مخالف هستند.

22 بهمن سال گذشته بود که رئیس مجلس شورای اسلامی که نماینده مردم قم هم است برای برگزاری و گرامیداشت این روز به حوزه انتخابیه خود رفته بود و هنگام سخنرانی در حرم حضرت معصومه (س) مورد اهانت برخی افراد حاضر در این مراسم قرار گرفت.

از آن زمان تاکنون که گزارشی در باره آن اتفاق تهیه شده کمیته‌ای در این زمینه گزارشی را تهیه کرده است که در آن به نام افرادی که در این ماجرا نقش داشته‌اند اشاره شده و اکنون میان نمایندگان مجلس اختلافی به وجود آمده است.این اختلاف به خاطر خواندن نام افرادی است که در گزارش به آنها اشاره شده.برخی مخالف این هستند که نام این افراد خوانده شود و برخی دیگر موافق خواندن نام این افراد.

هر کدام از این دو گروه دیدگاه‌های خاص خود را دارند.بر اساس تازه‌ترین خبری که در باره گزارش منتشر شده یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است؛فردا دوشنبه گزارشی 7 صفحه‌ای از حادثه 22 بهمن قم در مجلس قرائت می‌شود.

وی گفت:گزارش با یک سری طبقه بندی‌ها قرائت می‌شود و اگر از کسی اسم برده شود برای وی حق دفاع در نظر گرفته می‌شود.

قرائت گزارش قم موجب التهاب خواهد شد

سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران ورئیس کمیسیون عمران وعضو فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی در خصوص قرائت این گزارش در مجلس گفته شرایط موجود سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما ایجاب نمی‌کند که التهاب سیاسی ایجاد کنیم.این نماینده بااشاره به اینکه قرائت گزارش 22 بهمن قم را به مصلحت نمی‌داند ولی  اگر تدبیر هیات رئیسه مجلس باشد، از آن بهره خواهید برد

قرائت گزارش حادثه قم موجب انشقاق در مجلس می‌شود

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفته افرادی‌که به دنبال قرائت گزارش حادثه 22 بهمن قم هستند، باید بدانند‌که قرائت این‌ گزارش نه تنها به نفع آنها نیست، بلکه به ضرر آقای لاریجانی است.

وی تاکید کرده قرائت این‌گزارش به انشقاقی در درون مجلس منجرمی شود‌‌ والان زمان مناسبی برای مطرح شدن‌گزارش حادثه قم نیست.

عاملان حادثه ۲۲بهمن قم روش گروه فرقان را دنبال می‌کنند

اما علی مطهری نماینده تهران در موافقت با قرائت این گزارش در صحن علنی ، گفته است که گروهی که حادثه ۲۲بهمن قم را به وجود آورند، از نظر روش شبیه گروه فرقان هستند و کسانی که غائله 22بهمن قم را به وجود آوردند، پیشتر هم کارهایی مشابه را انجام داده‌ اند همچنانکه گاه برخی مراجع را هتک حرمت کردند و حتی با هجوم به یکی از علمای بزرگ، عمامه را از سر ایشان انداختند.

مطهری با تاکید بر اینکه ریشه چنین رفتاری باید خشکانده شود، ادامه داد: این جریانات، با تحریک جوانان پاک و انقلابی و معتقد به اسلام و نظام، آنها را جلو می‌اندازند و از این راه به اهداف خود می‌رسند که امروز، باید جلوی ادامه کار آنها گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: ریشه‌ این اقدامات شناخته شده است و اهل فن می‌دانند که آنها چه کسانی هستند و از کجا حمایت می‌شوند؛ بنابراین تهیه این گزارش در مجلس، گام مهمی در جهت خشکاندن ریشه چنین برخوردهایی است.

عاملان فتنه قم برای رسانه‌های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه کردند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،نیز با بیان اینکه عاملان فتنه قم برای رسانه‌های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه کردند، گفته اقدام خودسر برخی افراد در قم باعث شد که مستمسکی به دست بیگانگان و بدخواهان نظام داده شود.

احمد رضا دستغیب نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با اشاره به اینکه، گزارش تهیه‌شده فنی است و هیچ نهاد و دستگاهی را هم مورد خطاب قرار نداده، افزود: این گزارش تحت هیچ شرایطی سیاسی نیست و هیچ نهاد و دستگاهی را هم مورد خطاب قرار نداده؛ اتفاقا برای تقویت جایگاه نهادهای انقلابی است و اقدامات خودسرانه افرادی که خودشان را منسوب به این نهادها می‌دانند، از آنها کاملا تفکیک کرده است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بی‌انصافانه خواندن سیاسی جلوه دادن این گزارش از سوی برخی افراد، تصریح کرد: این گزارش باید مسیر قانونی خود را طی کند و هیات رئیسه مجلس مطابق آیین‌نامه درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ زیرا حاصل تلاش کمیته بررسی حادثه ۲۲ بهمن قم، ضمن  نگاه آسیب‌شناسی و موشکافانه، یک رویکرد بازدارنده را ایجاد خواهد کرد.

پایان کار یکشنبه با قرائت نشدن گزارش

حال با پایان یافتن روز کاری مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه (امروز) و قرائت نشدن این گزارش در صحن علنی مجلس باید دید که هیأت رئیسه آیا فردا را برای قرائت آن در نظر گرفته، یا اینکه صلاح می‌داند که نتیجه بررسی های مجلس به گوش عموم ملت نرسد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها