در برنامه شناسنامه شبکه سوم سیما مطرح شد

ناگفته‌های فرمانده ناجا از ماجرای کهریزک

فرمانده ناجا با بیان ناگفته‌هایی از فتنه 88، ماجرای کهریزک و اظهاراتی که برخی از نمایندگان مجلس در آن ایام درباره استعفای وی مطرح کرده بودند، گفت: من به منزل جانباختگان کهریزک رفته و از تمام آنان عذرخواهی کردم و گفتم هر کاری که بخواهند برایشان انجام می‌دهم، جز اینکه فرزندانشان را زنده کنم، چرا که نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.
کد خبر: ۵۸۲۸۷۷
ناگفته‌های فرمانده ناجا از ماجرای کهریزک

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم دربرنامه تلویزیونی شناسنامه که از شبکه سوم سیما پخش شد با بیان اینکه انتقاد و واردشدن فشار به نیروی انتظامی سازنده و اصل آن را خوب می‌دانیم، گفت: البته این امر نباید از یک حدی بیشتر برود، اما می‌بینیم که گاهی یک ورزشکاری چاقو می‌خورد و پس از آن مجلس، نمایندگان و ... مطالباتی را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به ماجرای کشیده شدن چادر از سر یک زن ناهی از منکر، اظهارکرد: امروز نیز این موضوع را مطرح کرده‌اند که ما در حال حاضر این زمینه تحقیقات خود را انجام می‌دهیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه طرح چنین مطالباتی سبب می‌شود که ما مطالبات دیگری را نیز مطرح کنیم، اظهارکرد: به عنوان مثال در طرح ممنوعیت حمل سلاح‌سرد، پس از اینکه با فرد خاطی برخورد کرده و وی را شناسایی و دستگیر کردیم، این طرح را نیز به مجلس برده و خواهان تصویب آن شدیم که البته هنوز از مجلس خارج نشده است.

احمدی‌مقدم با اشاره به ماجرای کهریزک و اظهاراتی که در آن ایام برخی از نمایندگان مجلس نظیر آقایان مطهری، توکلی، کاتوزیان و ... در مورد استعفای فرمانده نیروی انتظامی مطرح می‌کردند نیز گفت: آقای توکلی از دوستان قدیمی ماست و حُسنی که دارد این است که دوست و رفیق هم در چنین مواردی سرش نمی‌شود.

وی ادامه داد: در آن زمان در دیدارهایی که با آقای کاتوزیان، توکلی و ... داشتم، اظهاراتی را مطرح کردیم که در یکی از این دیدارها در مرکز تحقیقات به آقای توکلی نامه‌های مختلفی را نشان دادم که در آن گزارشاتی را با دست‌خط خودم از ماجرای کهریزک به مقام معظم رهبری نوشته بودم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در ماجرای کهریزک با تعویض جایگاه موضوع اصلی و فرعی، افرادی که فتنه را به راه انداخته بودند، مطالبه‌گر شده و ما بدهکار شده بودیم اظهار کرد: خدمت حضرت آقا نیز عرض کردم که اگر فکر می‌کنند با برکناری من، این موضوع ختم می‌شود، من را برکنار کنند تا این غائله بخوابد و مطمئن باشند که من دلگیر نخواهم شد.

احمدی‌مقدم با اشاره به حضورش در منزل جانباختگان کهریزک نیز گفت: من به منزل کسانی که جان خود را در کهریزک از دست داده بودند، رفته و حقایقی را نیز با آنان مطرح کردم که همین حقایق سبب شد که آنان امروز مطالبات خود را این گونه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: به خانواده جانباختگان کهریزک گفتم هر کاری که بخواهند من انجام می‌دهم، جز اینکه فرزندانشان را به آنان بازگردانم، چرا که چنین کاری را نمی‌توانستم انجام بدهم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه به خواست خانواده جانباختگان، بنابر این بود که ماجرای دیدارم با آنان رسانه‌ای نشود، خاطرنشان کرد: این ماجرا رسانه‌ای نشد تا اینکه خود آنان در دادگاه آن را مطرح کرده و رسانه‌ای کردند.

احمدی‌مقدم با اشاره به دیداری که در این خصوص با مقام معظم رهبری داشته است نیز تصریح‌کرد: پس از دیدار با خانواده جانباختگان کهریزک، به دیدار حضرت آقا رفتیم و ایشان را در جریان امور قرار دادیم که ایشان فرمودند کار خوبی کردید و کاش زودتر می‌رفتید.

وی همچنین درباره ویژگی پلیس از نگاه خود، اظهارکرد: حرفه‌ای‌گرایی و توان درک ماموریت از وظایف مورد انتظار ما از پلیس است، اما وقتی که فرمانده می‌شوی تنها رسیدگی به پرونده‌های پلیسی جزو وظایف نمی‌شود و باید به معیشت و حقوق ماموران و پرسنل نیز توجه شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه باید کاری کنیم که یک مامور پلیس آگاهی بتواند خوب کشف کند و مامور راهور وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و خلبان هواناجا نیز درست پرواز کند، ادامه داد: باید یک فرمانده طوری عمل کند که بتواند درجه‌دارش را با حقوق 700 هزار تومان 20 روز در نقطه صفر مرزی نگه دارد.

احمدی‌مقدم دغدغه اولش در نیروی انتظامی را سلامت، حقوق و معیشت کارکنانش دانست و گفت: در گذشته شاهد بودیم که چگونه در فیلم‌های سینمایی نظیر «مومیایی 3» پلیس را مسخره می‌کردند و این در حالی است که امروزه تصویر بهتر و مطلوب‌تری از پلیس ارائه می‌شود.

به گفته وی، البته آنچه که در گذشته از پلیس ارائه می‌شد، تصویر مبالغه‌آمیز از واقعیت‌های موجود بود.

وی با اشاره به جایگاه و موقعیت ناجا نیز افزود: فرمانده نیروی انتظامی با دستگاه‌ها، مسئولان بیش از 200 نماینده مجلس و ... در یک سال دیدارهای مختلفی دارد و علاوه بر آن نیز در شوراهای بسیاری عضو است که باید به آن رسیدگی کند.

فرمانده ناجا همچنین در مورد انتقاد به پلیس در دوران فتنه 88، گفت: یکی از ویژگی‌های ایام فتنه این است که حق و باطل به شدت با یکدیگر مخلوط می‌شوند و مانند مه‌شده و تشخیص مسیر، میسر نیست.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بصیرت به مانند قطب‌نما در دریای طوفانی است، گفت: پس از فتنه که مقداری آتش‌ها خوابیده بود، در ماه رمضان هر کجا که دعوت می‌شدم، همه انتقاد کرده یا سئوال می‌پرسیدند که آقا چرا خانم پورآقایی و ... را کشته‌ای و آنجا بود که پرونده کشته‌سازی‌ها درست شد؛ من مانده‌ بودم که چه کنیم، چرا که روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و حتی دوستان نزدیک می‌گفتند که چرا کشته‌اید، این انصاف نیست.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه من نمی‌دانستم «ترانه موسوی» کیست، گفت: من حتی بارها عنوان کردم که جنازه‌ای با این اسم در اختیار نداریم، اما آنقدر فشارها زیاد شد که یک روز که از خواب بیدار شدم، تفعلی به قرآن زده و آیه «افوزو امری الا الله ان الله بصیر بالعباد» آمد که ماجرای داستان یوسف و گرفتارشدن توسط فرعون بود و پس از آمدن این آیه، سکوت کرده و کارها را به خدا سپردم تا اینکه یک روز سردار اشتری، رییس پلیس امنیت ناجا آمد، اما به او گفتم من سکوت می‌کنم. اما او گفت که خبر خوشی دارد، چرا که عاطفه امامی، سعیده پورآقایی و ... را پیدا کردیم و یک هفته نشد که تمامی این افراد را پیدا کردیم و حتی پرونده‌هایی را که آقای اژه‌ای در تلویزیون نشان داد، ما به او دادیم و ورق برگشت.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در این قضایا آنقدر ناامید شدیم که کار را به خدا سپردم، گفت: این گونه مسئولیت‌ها سعه صدر و حوصله‌ زیادی می‌خواهد. هر چند که معتقدم خداوند نیز کمک کرده و ظرفیت و لطف ویژه‌ای می‌دهد.

احمدی‌مقدم درباره اینکه اگر جای رئیس‌جمهور یا دیگر تصمیم‌گیران نظام بوده‌اید؛ در قضیه حجاب، ماهواره و موادفروشان خرد چه تصمیمی می‌گرفتید؟ گفت: ما هیچ وقت نمی‌توانیم پاسخ قطعی برای سئوال‌هایی که مطرح کرده‌ایم، بیابیم؛ چرا که در یک سوی تصمیم‌گیری، انسان‌ها هستند و نمی‌شود انتظار داشت جامعه‌ای بی‌جرم و معصوم داشته باشیم.

فرمانده ناجا با اشاره به شرایط دنیای امروز، جهانی‌شدن رسانه‌ها و اینترنت و ... گفت: شرایط جهان پیچیده شده و نباید انتظار جامعه‌ای معصوم را داشته باشیم و حتی گاها دیده شده برخی خیلی تند می‌روند، حالا یک تن در گوشه‌ای امر به معروف کرده یا یک تن روزه‌خواری کرده، آیا این مسئله ملی است که چنین به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور منتخب، گفت: در دیدار خصوصی به روحانی گفتم که با احمدی‌نژاد در بحث تجهیزات دریافت از ماهواره و پوشش همیشه چالش داشتیم، چرا که به نظر بنده خوب نیست از نظام دو سه حرف بیرون بیاید، چرا که موجب تجری مجرمان می‌شود و یک حرف در این قضایا وجود داشته باشد. چرا که ما تصمیم‌گیرنده نیستیم، اما ما مجری سیاست‌ها هستیم.

فرمانده ناجا در پاسخ به سئوالی مبنی بر انتقادات مطرح شده در مورد جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره و در پاسخ به این سئوال که آیا شما تصور می‌کنید برخورد فیزیکی در این معقوله درست است یا نه؟ گفت: طبق قانون مبارزه با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ مصوب مجلس شورای اسلامی، به ما تکلیف شده‌ و چیز خوبی نیست که می‌گویند تکلیف را انجام نده، چرا که ناجا در برابر جرایم مشهود بدون حکم قاضی باید برخورد کند و وقتی جرم علنی و آشکار است، مداخله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به ماموران گفتیم بدون حکم قضایی وارد منزل مسکونی نشوید، گفت: اما دست ما را خواندند و رفتند تجهیزات دریافت از ماهواره را جلوی بالکن نصب کردند. به همین دلیل ما خواستیم جمع کنیم که یک تن ابتکار به خرج داد و راپل صورت گرفت. اما نگفتیم راپل کنید.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در بحث امنیت اخلاقی اگر پلیس کاری انجام دهد، مورد انتقاد قرار گرفته و اگر کاری هم انجام ندهد، مورد انتقاد شدیدتر قرار می‌گیرد، گفت: جامعه ما در این مورد سه دسته است و به نظر می‌رسد باید تصمیمی که دربرگیرنده فضای ملی، قانون‌اساسی، فرهنگ و واقعیت جامعه باشد، اتخاذ شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
۰
۰
سردار احمدی مقدم از شما خواهش میكنیم كه جلوتر از رهبری و رئیس جمهوری اقدام نكنید كه بخواهید قلب رهبری عزیز را به درد بیاورید،همونطور كه رئیس جمهور محبوب منتخب گفتند كه نباید آرامش و فضای خصوصی مردم را سلب كنیم و تو مناظره دقیقا اینطور گفتند:نباید یك نفربی نام و نشان در لباس پلیس در خیابان جلو خانمهای ایرانی را بگیره و از اونا بازخواست كنه و فرمودند كی گفته كه پشت بام و مشاء منازل مسكونی جزء حریم خصوصی محسوب نمیشه و پلیس حق داره ورود كنه؟خوب توجه كنید كه همین نظرات فوق كارشناسی ایشون باعث پیروزی ایشون شد،بعدشم تو این هزاره سوم(عصر ارتباطات)دیگه اصلا ماهواره جزء تجهیزات دست چندم محسوب میشه،به نظر من حساسیت واسه تجهیزات ماهواره ای مربوط به زمانی است كه وقتی حدود 30سال پیش یك دستگاه كامپیوتر قدیمی وارد دانشگاههای بزرگ الكترونیك كشور شد اونو گذاشته بودن تو اتاقهای دربسته و محافظت شده و وقتی میخواستند داخل اتاق كامپیوتر بشند باید كفشاشون رادرمیاوردند و همجاشا كاورپیچ كرده بودند ویا حدود 20سال پیش كه روزنامه ها تیتر میزدن موبایلها را دست وزرا بگیرید،الان كه دیگه اون تجهیزات چندین متری و در ملاءعام نیاز نیست كه بزرگوار.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها