نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک ساعت و نیم بحث و بررسی پیرامون کلیات طرح حمایت از تولید ملی با کلیات این طرح مخالفت کردند و توصیه رئیس مجلس برای رفع ایرادات نیز موثر نشد.
کد خبر: ۵۸۲۳۴۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی کلیات طرح حمایت از تولید ملی را در دستور کار داشتند.

104 نماینده مجلس این طرح را به امضا رساندند این در حالی است که پس از یک ساعت و نیم بحث و بررسی این طرح، نمایندگان مجلس با 98 رای موافق، 106 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 231 نماینده حاضر با کلیات این طرح مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش موافقان این طرح معتقد بودند بسیاری از مشکلات و موانع تولید و کسب و کار با تصویب این طرح برطرف خواهد شد و یک سال و نیم روی این طرح کار شده اما مخالفان معتقدند بسیاری از مواد این طرح مغایر قانون برنامه پنجم، قوانین جاری و قانون اساسی است همچنین مخالفان معتقد بودند که این طرح بار مالی دارد و مغایر اصل 75 قانون اساسی است.

همچنین به جای حمایت از تولید بیشتر به موضوع بخشودگی مالیاتی توجه شده است و با این طرح حمایتی از تولید نخواهد شد اما لاریجانی رئیس مجلس معتقد بود از آنجا که یک سال و نیم روی این طرح کار شده و کسانی روی این طرح کار کرده اند که به انتخاب مجلس بوده اند و مرکز پژوهش های مجلس بررسی جامعی روی آن انجام داده است بهتر است مجلس به کلیات این طرح رای دهد در غیر این صورت مجلس در سال جاری دیگر فرصتی پیدا نمی کند تا مصوبه ای برای حمایت از تولید ملی داشته باشد.

وی قبل از رای گیری برای کلیات به نمایندگان خاطر نشان کرد: گرچه این طرح یک شوری است اما در صورت رای مجلس به کلیات، این طرح دوشوری خواهد شد و برای اینکه برخی اشکالاتی که نمایندگان وارد می کنند برطرف شود مجددا پس از تصویب کلیات به کمیسیون ویژه برمی گردد و پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما مجلس به کلیات این طرح رای نداد و طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج شد.

لاریجانی یادآور شد: کمیسیون مجددا روی این طرح کار کند تا به صورت خلاصه تر طرح تنظیم شده و بتواند مشکلات تولید را مرتفع کند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه 92 برای حل مشکل تامین بار مالی این طرح تصمیم گرفتند تا موادی از آن را در لایحه بودجه بگنجانند بنابراین 20 ماده در بودجه 92 به حمایت از تولید ملی اختصاص یافت اما شورای نگهبان در بررسی بودجه 92 اعلام کرد از آنجا که این مواد ماهیت قانونگذاری دارد آن را بررسی نخواهد کرد و باید به طور جداگانه به تصویب برسد بنابراین کمیسیون ویژه این طرح را به صورت مجزا در مجلس مطرح کرد که در نهایت با مخالفت مجلس مواجه شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها