نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) با فوریت طرحی برای تامین هزینه درمان ایثارگران و خانواده‌های آنها از سوی بنیاد شهید مخالفت کردند.
کد خبر: ۵۸۱۲۴۹
مخالفت مجلس با فوریت طرحی برای تامین هزینه درمان ایثارگران

سیدمهدی موسوی‌نژاد که به عنوان یکی از طراحان طرح دو فوریتی اصلاح قانون برنامه پنجم سخن می‌گفت، اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده که شاغلین و بازنشستگان ایثارگر هزینه‌های درمان‌شان را از دستگاه اجرایی مربوطه دریافت کنند این در حالی است که این سازمان‌ها آشنایی لازم با مسائل جانبازان را ندارند و درک کافی از این موضوع وجود ندارد.

وی خواستار تسهیل درمان ایثارگران شد و افزود: همچنین در قانون تامین هزینه درمان فرزندان شهدا پیش‌بینی شده اما افراد تحت تکفل آنها شامل این موضوع نشده‌اند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مخالفت با فوریت این طرح، گفت: مطرح شدن این موضوع در مجلس اذهان عمومی جامعه را مشتت می‌کند، ضمن اینکه این طرح بر اساس اصل 75 قانون اساسی بار مالی دارد و قابل طرح نیست.

وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب دو روش آزمایش شده، در دوره‌ای درمان ایثارگران به عهده دستگاه‌های اجرایی و در دوره‌ای به عهده بنیاد شهید بوده است. اجازه بدهید همان‌طور که در بودجه 92 آمده تامین هزینه درمان ایثارگران توسط دستگاه‌های اجرایی در سال 92 آزمایش خود را پس دهد و ببینیم که آیا این کار به مصلحت است یا خیر؟

کاتب همچنین اضافه کرد: هر چه مشمولین تحت پوشش بنیاد شهید زیادتر باشند خدماتی که از آنجا دریافت می‌شود کمتر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تصویب این طرح، بر مشکل جانبازان و ایثارگران می‌افزاید، گفت: نیازی به مطرح شدن فوریتی این طرح نیست و این طرح می‌تواند به صورت عادی در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

جعفر قادری در موافقت با دو فوریت این طرح، اظهار کرد: این طرح بار مالی ندارد زیرا هزینه پیش‌بینی شده برای تامین درمان ایثارگران شاغل و بازنشسته در حال حاضر دیده شده و دستگاه‌ها باید آن را پرداخت کنند. اگرچه توان مالی دستگاه‌ها با یکدیگر یکی نیست؛ برخی به شکل کامل هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و برخی بخشی از هزینه‌ها را می‌دهند و همین چندگانگی باعث تبعیض بین ایثارگران شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه در بودجه آمده مشکل را حل نمی‌کند و نیاز به این وجود دارد که قانون برنامه اصلاح شود. قانون برنامه هم وهی منزل نیست که نشود آن را تغییر داد، بلکه می‌توان اشکالات آن را اصلاح کرد.

محمدرضا پورابراهیمی نیز به عنوان دیگر مخالف دو فوریت این طرح، گفت: اگر مسئول اجرایی به دلیل عدم آشنایی نمی‌تواند تصمیم مناسبی در حوزه ایثارگران بگیرد باید با آن دستگاه مخالفت کنیم و دستگاه‌ها را به رعایت حقوق جانبازان مکلف کنیم نه اینکه بار مالی به آن بیفزاییم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرض کنیم این طرح رای بیاورد و بخواهد از فردا اجرا شود در این صورت ادعاهایی برای خانواده‌های تحت تکفل ایثارگران ایجاد می‌شود که ما نمی‌توانیم پاسخگوی آن باشیم.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با فوریت این طرح، تاکید کرد: این طرح بار مالی ندارد زیرا رقم مورد نظر پیش‌بینی شده تا دستگاه‌های اجرایی آن را پرداخت کنند و حالا ما می‌خواهیم مدیریت این کار را به عهده بنیاد شهید بگذاریم.

وی اضافه کرد: نظر ما خلق هزینه جدید نیست بلکه می‌خواهیم متولی این کار یک دستگاه باشد زیرا در حال حاضر تحمیل هزینه به دستگاه اجرایی برای درمان ایثارگران باعث می‌شود بسیاری از دستگاه‌ها این افراد را جذب نکنند.

ندیمی در پایان فوریت این طرح را به دلیل کمبود زمان دانست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافق و مخالف، با 110 رای موافق، 48 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر با دو فوریت این طرح مخالفت کردند و در ادامه هم با 92 رای موافق، 22 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر به یک فوریت آن نیز رای ندادند.

در قانون برنامه پنجم، تامین هزینه درمان ایثارگران شاغل و بازنشسته به عهده دستگاه اجرایی مربوطه و تامین هزینه درمان ایثارگران غیرشاغل به عهده بنیاد شهید گذاشته شده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها