بررسی گزارش‌های اقتصادی دو رئیس جمهوری

دو آمار یک مخاطب ،حرف چه کسی درست است؟

ایجاد اشتغال به ویژه در میان نسل جوان و جویای کار در دولت نهم و دهم جزء اصلی‌ترین شعارهای محمود احمدی نژاد بود حالا با پایان یافتن 8 سال ریاست جمهوری وی، اختلاف در خصوص آمارهای ارائه شده دولت ، با رئیس جمهوری منتخب باعث شده که هواداران دو طرف،بروز چنین رفتاری را منجر به پیچیده شدن روابط در آینده کنند.
کد خبر: ۵۸۰۲۶۸
دو آمار  یک مخاطب ،حرف چه کسی درست است؟

حسن روحانی برای اولین بار در صحن علنی مجلس حضور یافت و درمیان سخنانش با نمایندگان به تورم موجود در کشور اشاره کرد و یادآورشدکه پس از بحران جنگ تحمیلی،اولین بار است که در دو سال متوالی رشد اقتصادی منفی است و برای اولین بار است که کشور در کنار رشد اقتصادی منفی با تورم بسیار بالای 42 درصدی مواجه است و اگر در سالهای آینده اقدام فوری نشود، مشکل بیکاری بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی با ارائه آمار دیگری اعلام کرد طبق محاسبات، در 4 سال آینده رقمی بین 4 تا 5 میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت و براساس آمار مرکز آمار از سال 85 تا 90 رقم شاغلان سالانه 14 هزار نفر بوده که همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور نشان داده شود.

اما آمارهای ارائه شده از سوی تیم اقتصادی دولت نهم ودهم؛ تردید در ارایه آمار دولت منتخب را زیر سوال می برد و با اشاره به مهار تورم در سالهای اخیر تاکید دارد که برمبنای اقدامات دولت نرخ تورم،تک رقمی است وکنترل جدی در مورد این شاخصه صورت گرفته است.

برمبنای گزارش دولت و بانک مرکزی با وجود فشارها، ذخایر ارزی کشور در سالهای اخیر به بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش یافته، ضمن اینکه 27.5 میلیارد دلار از بدهی ها کاهش یافته و تولید ناخالص داخلی به مرز یک هزار میلیارد دلار و رتبه ایران به هفدهم اقتصاد دنیا رسیده و حتی، ذخایر خارجی کشور فراتر از 100 میلیارد دلار شده و مجموعه تعهدات خارجی کشور به 14.3 میلیارد دلار رسید که معادل یک سوم میزان بدهی خارجی کشور در سال 84 است.

حال با ارائه دو آمار متفاوت از سوی دولت روبه پایان، و دولت رو به آغاز،این سوال در ذهن کسانی که شنونده دو گزارش متفاوت بودند بوجود می آید که حرف وسخن کدامیک دقیق و صحیح است!

البته طرفداران محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به آمارهای حسن روحانی منابع رئیس جمهور منتخب را زیر سوال بردند و تأکید داشتند که از آنجایی که منابع رسمی آمار بانک مرکزی ومرکز آمار است نمی توان به سخنان وی استناد کرد.

برخی از این هوادارن با اشاره به اینکه قبول دارند مسایل زیادی در کشور برای حل شدن وجود دارد ،آمارهای ارائه شده توسط آقای روحانی را محل تردید دانستند ویادآور شدند که اوضاع آنقدر که می‌گویند سخت و پیچیده نیست.چون ظرفیت بالای جامعه و اقتصاد ایران توان حل مسائل و مشکلات را دارد.اما طرفداران روحانی تأ‌کید دارند که تنها یک نگاه به جامعه خود گویای تمام آمارها است.

کارهای بزرگی در دولت انجام شد

مدت‌هاست که صحت آمار دولت‌های نهم و دهم به ویژه در بخش شاخص‌های کلان با اما و اگر همراه است ودولتمردان از بهترشدن اوضاع و احوال کشور خبر می‌دهند.

ابراهیم نکو دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده رباط کریم در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به ارائه دو آمار متفاوت از سوی دو دولت گفت:همه دولتها به نوبه خود کار کردند و خدمات ارزنده ای انجام دادند ،دولت نهم و دهم نیز به نوبه خود گامهای اساسی با توجه به شرایط تحریم برداشت.

وی عملکرد آقای احمدی نژاد در حوزه مسکن مهر وتهیه آن برای اقشار آسیب پذیر را قابل ستایش دانست و افزود:اجرای هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد و شهامت وی در اجرای این طرح نیز  از نقاط قوت دولت است ضمن اینکه در این حوزه هم ایراداتی وجود دارد.

نکو گفت:در دولت می توانستیم شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه تولید ،اشتغال و کسب و کار و صادرات باشیم اما کارهای بزرگی صورت گرفت که ارائه آمارهای دور از ذهن نمی تواند این خدمات را زیر سوال ببرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فارغ از آمارها ،شرایط موجود خود گویای آمارهای واقعی تری است افزود:بالاخره برای شنونده هم آمارها باید قابل قبول باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: یک وقت آمارها نزدیک به هم است که می توان هر دو را پذیرفت اما گاهی این آمارها می تواند ذهن افراد را مخدوش کند، بنابراین طرح دو آمار با اختلافات بسیار آنهم از زبان دور ئیس جمهوری که یکی در پایان دوره و دیگری در آغاز راه است می‌تواند ذهن مخاطب را دچار آشفتگی کند.

وی افزود:ای کاش برای ارائه این آمار و ارقام، قبلا نشستی بین دو رئیس جمهوری یا کارگروه های آنان برگزار می شد و پس از تطبیق،نتیجه اعلام می‌شد چون مطرح کردن دو آمار متفاوت در جامعه می‌تواند به ذهنیت ها دامن بزند.

نکو در ادامه تأکید کرد که به عنوان نماینده مردم در مجلس نمی‌تواند صحت  آمارهای ارائه شده را فارغ از مباحث سیاسی تأیید کند.

آمارهای دولت با شرایط جامعه متفاوت است

 عطا الله حکیمی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده رودبار نیز بابیان اینکه اقدامات دولت نهم ودهم نباید سیاه نمایی شود گفت:آنچه در طول دو دوره گذشته شاهد بودیم، به علت اختلاف آمارهای نهادهای ذی‌ربط مربوط می شود چون این تفاوت آمار با واقعیت های جامعه اختلاف زیادی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهوری منتخب گفت:در جامعه شاهد هستیم که نرخ تورم بالا است ارز بالا رفته، بیکاری جوانان را تهدید می کند و این واقعیت وجود دارد که چنانچه به فکر احیا اقتصاد ملی نباشیم خطر بزرگی برای کشور بوجود آید.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان اینکه نباید در مورد دولت نهم و دهم سیاه نمایی شود افزود:باید منتظر باشیم که دولت آقای احمدی نژاد گزارش مبسوطی از عملکردش ارائه کند تامشخص شود که در دولت نهم و دهم کارهای بزرگی شده است.

وی مصداق عینی اقدامات دولت را ساخت سدها،نیروگاهها و راههای کشور عنوان کرد وگفت:این اقدامات قابل انکار نیست اما در حوزه اقتصادی آقای احمدی نژاد باید تجدید نظرمی کرد چون آنچه امروز در جامعه مشهود است نشان از تعطیلی کارخانه‌ها و یا کاهش بهره وری آنان تا 30 یا 40 درصد ظرفیت واقعی دارد.

نماینده رودبار افزود: بیکاری جوانان تحصیل کرده و تورم غیر قابل مهار ،که خود را در افزایش نرخ  ارزاق عمومی نشان داده واقعیت غیر قابل انکاری است که باعث شده آنچه امروز در حوزه اقتصادی دیده می‌شود عملا با آمارها تفاوت کاملاً فاحشی داشته باشد.

خاطر ملت را باسخنان خود مکدر نکنیم

محمد رضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده اردکان نیز در مورد تفاوت آمار دو دولت گفت:دولتی که در حال پایان کار خود است با یک نگاه سخاوتمندانه به آمارها نگاه می‌کند و دولتی که قصد دارد بر مصدر قدرت قرار گیرد نگاه واقع بینانه‌ا‌ی دارد.

وی افزود:از آنجایی که مرجع ارائه آمارها در برخی پارامترها بانک مرکزی و مرکزآمار است لذا نهادها، باید به این آمارها استناد کنند اما کارشناسان می توانند تحلیل خود را از این اعداد داشته باشند.

نماینده مجلس افزود:مهم این است که ما در یک کشتی نشستیم و باید مطالبات مردم در مورد وضعیت معیشتی واقتصادی را تأمین کنیم. ما شرایط تحریم و چالش های موجود در دولت نهم ودهم را باید در نظر بگیریم  ولی واقعیت این است که تنگناهایی وجود دارد که مردم با آن درگیر هستند که همین امر صحت برخی آمارها را زیر سوال می برد.

تابش گفت:البته کمیسیون اصل 90،دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی گزارش‌هایی دارند که می‌توان به آن استناد کرد اما نباید کاری کنیم که خاطر مردم مکدرشود و طوری سخن بگوییم که ملت نسبت به بهبود اوضاع ناامید شوند.

تورم را مردم حس می کنند

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده خمینی شهر نیز در مورد تضاد آمار ارایه شده میان دو رئیس جمهوری گفت: دولت ها براساس معیارهای بین المللی و داخلی برخی شاخص بندیها را دارند که در صورت تغییر نکردن این معیار ها ،چنین شاخصه غلطی می تواند گریبان دولت آینده را نیز بگیرد.

وی با اشاره به اینکه معیار نظرسنجی ها، شکل و روند فعلی باید تغییرکند تا تناقض ها بر طرف شود افزود: بطور مثال ما یک جمعیت را براساس قد وگاهی وزن ویا.... تقسیم می کنیم که این شاخص ها باعت تفاوت خروجی نیز می شود.اما این معیارها باعث نمی شود که ما اقدامات یک دولت را در طول 8 سال زیر سوال ببریم.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت:البته نرخ تورم ،اشتغال وبیکاری چیز واقعی است.و این امر نمی تواند از دید آقای دکتر روحانی یا از دید نماینده یا خبرنگار و مردم پنهان بماند.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ن د
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
بابا این چه سایتیه نه فیلم هارو نشون میده نه قسمت های فرهنگ وهنر و... رو باز میكنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
اقای روحانی خودشون شخصا شاخصها را اندازه گرفتن چون ایشان بانك مركزی و مركز امار را قبول ندارند و فقط خودشون را قبول دارند بنابراین امارهاشون مخصوص خودشونه.
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
این امار و ارقام كه فایده ای نداره مهم چیزایی هست كه مردم دارند حسشون میكنند
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
ان شاءاله با ورود آقای دكتر روحانی تمام مشكلات ما جوانان (اشتغال ازدواج تورم) حل خواهد شد.
از طرفدارهای دولت دهم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
حرف مردم و اوضاع كنونی اقتصاد كشور و گرونی از حد گذشته و بیكاری و ..... گویای واقعیت امروز كشور و نشان میدهد اقایون دولت نهم و دهم در حق این مردم خیلی كم لطفی كردند
هادی
Turkey
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
با این نوشته خواستید بگید آمارهای دولت غلطه و اونچه بر سر زبانها جاریه و آمارهای غیر كارشناسانه محسوب میشه درسته؟!!!
اگه منظورتون این بوده واقعا براتون متاسفم. اگر هم منظورتون چیز دیگه بوده! مطمئنا نتونستید مطلب رو درست و حسابی عنوان كنید!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها