معاون داروی سازمان غذا و دارو، آخرین وضعیت یارانه دارویی بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین نحوه پرداخت مابه التفاوت قیمت داروهای گران شده به این قبیل بیماران را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۷۹۶۷۸
تشریح جزئیات پرداخت یارانه دارویی

 شمسعلی رضازاده با اشاره به امضای تفاهمنامه وزارت بهداشت با سازما‌ن های بیمه‌گر، گفت: بر اساس این تفاهمنامه تمامی هزینه‌های بیماران خاص که تعریف شده هستند مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، پیوندی و بیماران متابولیک که قبلا بیمه هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کرد به صورت ماهیانه به شرکتهای بیمه‌گر پرداخت و بیمه ها آنها را عینا به تامین کننده‌ها پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها و مراکز عرضه داروهای مورد نیاز خود را با همان مبالغی که قبلا پرداخت می‌کردند دریافت کنند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو افزود: در راستای تاکیدات وزیر بهداشت برای کاهش بار مالی هزینه های پرداختی بیماران صعب العلاج و خاص برای دارو، اعلام اصلاح قیمت روی این داروها گرفت. جلساتی با حضور نمایندگان و مسئولان ارشد سازمان های بیمه گر صورت گرفت و تفاهم نامه ای به امضا رسید.

وی ادامه داد: طبق این تفاهمنامه تامین تمامی هزینه بیماران خاص و صعب العلاج مطابق هزینه ای که تصمیم گرفته شده انجام خواهد شد، در واقع مابه التفاوت این هزینه ها از طرف سازمان غذا و دارو به سازمان های بیمه گر پرداخت می شود و از این طریق در اختیار بیماران قرار می گیرد.

رضازاده خاطرنشان کرد: این اعتبارات از طرف دولت در ردیف بودجه دیده شده است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون همه داروها را به اندازه کافی نداریم که بتوانیم از طریق همه داروخانه‌ها اقدام به عرضه آن کنیم، همچنین داروهای خاص و داروهای موردنیاز بیماران صعب العلاج را مراکز خاص ارائه می‌کنند این در حالی است که داروخانه‌ها تمایل دارند همه داروها را در داروخانه خود عرضه کنند و هیچ نسخه‌ای را برگشت نزنند

به گفته این مسئول هم اکنون در حوزه داروهای عام کمبودی وجود ندارد و 96 درصد عددی تولید داروهای مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی تهیه می‌شود و مشکل عمده وزارت بهداشت مربوط به توزیع داروهای گران قیمت و داروهای خاص است .

وی با اشاره به منتفی شدن واریز یارانه دارو به حساب خانوارها افزود: وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و 400 میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: درخواست سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برای پوشش اختلاف قیمت ایجاد شده بر اثر تغییر نرخ ارز ماهیانه 30 میلیارد تومان است، و 50 میلیارد تومان هم هزینه ماهیانه داروهای یارانه‌ای وزارت بهداشت است. در مجموع باید ماهیانه  110 میلیارد تومان از محل اعتبار کمکی دولت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد. بنابراین جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد.

رضازاده خاطر نشان کرد: هم اکنون  10 هزار مرکز ارائه خدمات دارویی در سطح کشور داریم که باید از پتانسیل و ظرفیت آنها استفاده کرد. همچنین تعدادی شرکت پخش دارویی نیز معین شوند تا توزیع دارو از حالت انحصاری خارج شود. البته راهکارهای اجرایی پرداخت اعتبار 2200 میلیارد تومانی دارو در حال انجام است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در خصوص پرداخت یارانه به بیماران صعب العلاج گفت: این یارانه برای بیماران صعب العلاج مانند سرطان اجرایی خواهد شد که با این کار آنها در تامین هزینه درمان دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه در قالب تفاهمنامه است اظهار کرد: پرداخت این یارانه بزودی اجرایی خواهد شد و داروی بیماران سرطانی هم زیر پوشش بیمه ای خواهد رفت.

به گفته رضازاده بخشی از هزینه ها را بیمه ها پرداخت می کنند و بخش دیگر به صورت یارانه مستقیم توسط معاونت درمان وزارت بهداشت پرداخت می شود و این وزارتخانه قصد دارد تمامی این هزینه ها به صورت تامین دارو به بیمار رسانده شود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: داروی هرسپتین (داروی سرطان سینه)که قبلا پوشش بیمه ای نداشته است تحت پوشش قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: برای هر دارو به صورت مجزا درصد پرداخت بیمار را تعریف می کنیم و سعی می کنیم این درصد در توان بیمار باشد.

زمان پرداخت یارانه به بیماران

رضازاده همچنین درباره زمان تخصیص یارانه دارو از طریق سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: بحث در خصوص چگونگی تخصیص یارانه دارو به بیماران خاص از حدود چهار ماه پیش شروع شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که به جای پرداخت یارانه به حساب بیمار، آن را به صورت کامل در اختیار بیمه‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در مقطع فعلی که سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بخشی از هزینه‌های ناشی از مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز را برای دارو پوشش نداده‌اند، واریز مابه‌التفاوت به حساب خانوار را در دستور کار داریم، توضیح داد : اطلاعات مربوط به بیماران صعب‌العلاج و خاص از سازمانهای بیمه‌گر دریافت شده و به حساب بیمارانی که از 25 اردیبهشت تا 18 تیر مابه‌التفاوت قیمت دارو را شخصا پرداخت کرده‌اند، واریز خواهد شد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: هم اکنون مشغول مشخص کردن حسابهای بانکی خانوار و اطلاعات مربوط به آن هستیم.

رضازاده از در اختیار قرار گرفتن یارانه دارو به طور کامل به سازمان‌های بیمه‌گر از اول مرداد ماه خبر داد و گفت: اعتبار لازم برای پرداخت‌های اولیه تامین شده که برای حدود 523 هزار قلم دارو، دو میلیارد و 900 میلیارد تومان است . ( مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها