رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه مجلس نماد مهم مردم‌سالاری است، گفت: اگر در سال‌های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی‌حرمتی شده است، باید این حرمت و اقتدار به مجلس بازگردد.
کد خبر: ۵۷۹۴۸۱
حرمت و اقتدار باید به مجلس بازگردد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس به منظور تبادل نظر نمایندگان با رئیس جمهوری منتخب بر همه شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و امام شهیدان به عنوان مظهر استقامت، ایستادگی، عزت و غرور و احیای احکام اسلام سلام و درود فرستاد.

وی با قدردانی از نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس برای برگزاری چنین جلسه‌ای گفت: این جلسه فرصت دیدار و بازدیدی را برای ما فراهم کرد. عده‌ای از نمایندگان مجلس برای بیان تبریک تشریف آورده بودند، برنامه‌ریزی شده بود که قبل از تعطیلات مجلس در خدمت عده‌ای از نمایندگان باشیم که به دلیل کسالت بنده، این موضوع امکان‌پذیر نشد البته نیت المومن خیر من العمل.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است، گفت: مجلس نماد مهم مردم‌سالاری است و تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند. از این رو اگر در سال‌های اخیر گاهی به مجلس بی‌حرمتی شد، این حرمت و اقتدار باید به مجلس بازگردد.

روحانی با بیان اینکه دولت آینده به مجلس به عنوان نهادی تاثیرگذار و قانونگذار نگاه می‌کند، گفت: به فرموده امام(ره)، مجلس عصاره فضائل یک ملت است که قانونگذاری‌اش بعد از تایید شورای نگهبان برای همه و از جمله دولت آینده لازم‌التباع است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بی‌تردید ادامه‌دهنده راه آن سیاستمدار بزرگی است که امام عزیز ما به آن عشق می‌ورزید یعنی شهید مدرس. افتخار مجلسیان این است که ادامه‌دهنده راه مدرس باشند که بی‌تردید او یک الگوی بزرگ در سیاست، اخلاق، شجاعت و قانونگذاری و شهامت بود.

روحانی با بیان اینکه هنوز حرف‌های مدرس نو و تازه است، اگر یک بار دیگر سخنان و نطق‌های مدرس را مرور کنیم، می‌بینیم آنچه او بیش از یک قرن قبل درباره‌اش سخن گفته‌ است، چه بوده است. من افتخار می‌کنم که بگویم عضو خانواده مجلس هستم.

وی افزود: از دوران مجلس اول تا مجلس پنجم یعنی 20 سال از عمرم را در خانه ملت سپری کرده‌ام و چه درس‌های فراوانی از مجلس آموختم. یکی از این درس‌ها این بود که عظمت مجلس، عظمت ملت است. براین اساس دولت در کنار مجلس قوی خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: اقتدار مجلس قبل از آنکه منافع‌اش برای مجلس باشد، برای دولت خواهد بود. قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سوال مجلس و حتی اگر لازم بود استیضاح مجلس را بر دیده منت می‌گذاریم.

وی افزود: مبنای همه ما برای همکاری و همراهی قانون اساسی است. من نمی‌گویم همراهی و همدلی، بلکه می‌گویم همراهی و همکاری دو قوه مهم تقنین و اجراست. فصل ششم قانون اساسی از آن شما و فصل قانون از آن دولت است.

روحانی ادامه داد: در فصل ششم از اصول 62 تا 99 قانون اساسی وظایف قوه مقننه و در راس آن مجلس و در کنار مجلس، شورای محترم نگهبان را مشخص کرده است. از اصول 113 تا 142 قانون اساسی در فصل نهم نیز وظایف قوه مجریه، رئیس جمهور، وزرا و هیات وزیران به خوبی تبیین شده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی، مجلس و دولت را مکمل یکدیگر برای حل معضلات کشور دانست و گفت: طبق قانون اساسی، قانونگذار به عهده مجلس است و دولت نمی‌تواند به بهانه برنامه، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های قانونی را تدوین کند. بلکه این کار برعهده مجلس است. هرچه مجلس ملی‌تر بی‌اندیشد که اینچنین است و هرچه نمایندگان به عنوان نماینده کل ایران از جزئی نگری و مسائل خرد حوزه‌های انتخابیه فاصله بگیرند و به مسائل ملی و منافع کل کشور و ملت بیاندیشند، همکاری، هماهنگی، همدلی و همراهی بین مجلس و دولت بیشتر و بهتر خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: آنجا که قانون نیاز است، مجلس قانونگذاری می‌کند اما طبق قانون اساسی برنامه و خط مشی برعهده دولت است و دولت اجرا را بر عهده دارد، اگرچه همه می‌دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست و علاوه بر وجود قانون، اخلاق، معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود.

وی افزود: دولت خود را مجری قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور می‌داند و معتقد است بدون قانون‌گرایی کشور سامان نخواهد یافت. همچنان که بسیاری از معضلات در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون بوده است.

روحانی با بیان اینکه دولت آینده در فکر تقابل با مجلس نیست، گفت: دولت آینده نه فکر تقابل با مجلس است و نه در فکر اینکه مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای قانون بهانه‌تراشی کند.

وی با بیان اینکه حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکانپذیر نیست، گفت: امروز کشور دارای شرایط سخت و پیچیده‌ای است که بخشی از این پیچیدگی ناشی از عملکرد داخلی و بخشی ناشی از فشارهای ظالمانه خارجی است.

رئیس جمهور منتخب در ادامه بااشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: البته در حضور نمایندگان که از آمار و ارقام واقعی باخبرند، نیازی به ارائه آمار و ارقام نیست و نیازی نیست که بگوییم شرایط کشور چگونه است. اما این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی مواجه است. بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان! اینکه کشور با تورم چهل و دو درصد و بیکاری مواجه است.

روحانی با بیان اینکه اگر برای حل مشکل بیکاری اقدام فوری نشود، این مشکل در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد، افزود: ما در یک عمل تاخیری درهای دانشگاه را به روی جوانان بازکردیم؛ طبق محاسبات اگر روند به این شکل ادامه یابد، در چهار سال آینده بین چهار تا پنج میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تعداد کسانی که در طول هشت سال گذشته مشغول به کار شده‌اند، بسیار اندک است، گفت: براساس آمار مرکز آمار بین سال‌های 85 تا 90 رقم شاغلان سالی 14 هزار نفر بوده است. همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور را نشان دهد.

روحانی با تاکید بر لزوم همکاری دولت و مجلس، تاکید کرد: ما برای همکاری و همراهی، نیاز داریم که دولت و مجلس از اوضاع داخلی، منطقه‌ای و جهانی، تحلیل واحد داشته باشند و این نیازمند همکاری مداوم بین دولت و مجلس، کمیسیون‌های تخصصی و وزارتخانه‌های مربوطه است.

رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: ما معتقد نیستیم که کارشناسی و کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند. بلکه قوه مقننه هم دارای قدرت کارشناسی است، من بسیاری از نمایندگان مجلس را از دیرباز می‌شناسم و می‌دانم اهل مطالعه، تحقیق و با قدرت کارشناسی و تحلیل هستند. کارشناسی دولت باید در کنار کارشناسی قوه مقننه قرار بگیرد و این کافی نیست. باید از دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، حرف، انجمن‌های حرفه‌ای و تشکل‌های مختلف کارشناسی و تجربه آنها استفاده شود و این هم کافی نیست بلکه باید از تجربه جهانی هم بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه اساس مجلس شورای اسلامی بر شور و مشورت است، گفت: باید از تجربه دیگران بهره بجوییم و در کنار آن به تحلیل واحد برسیم.

روحانی اضافه کرد: در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه‌حل نیست بلکه باید دشمن را بشناسیم و نقشه‌های آن را بشناسیم. باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم، باید مدیریت کنیم، سخن گفتن و فریاد زدن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست. اگر دولت و مجلس برای سهم مشکلات داخلی و مسائل جهانی به نظر واحد برسند، کار بسیار ساده خواهد شد.

حسن روحانی اضافه کرد: بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری که الحق مردم در این راه سنگ تمام گذاشتند و شکوهی آفریدند و صحنه‌ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد، هیچ‌کس نتوانست در این انتخابات زیبا و با شکوه در داخل و خارج تردید کند.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: هیچ‌کس نتوانست لبخند ملت را منکر شود. شادی مردم را همه مردم جهانیان به همراه به عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد و گواه بودند. همه اقوام، مذاهب و همه به صحنه آمدند. پیداست مردم ما احساس کردند که نظام و کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارند و ملت با حضورش بزرگترین پشتیبانی را انجام داد و راه تسهیل کرد.

چهار کمیته وضعیت کشور را بررسی کرده اند

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه دولت آینده علی‌رغم تمامی مشکلات سه سرمایه بزرگ را در کنار خود دارد، اولین سرمایه را حمایت، اعتماد و کمک مردم عنوان کرد.

وی افزود: مردم با همه وجود مشکلات کشور را لمس می‌کنند. اگر کسی مشکل مردم را به آنها نگوید، فقط دل مردم آزرده و عصبانی کرده است. یاوه‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند، باید هم‌صدا با دل مردم و زندگی‌شان باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما در این انتخابات نشان دادند و اعلام کردند که برای چهار سال به صحنه آمدند. باید این سرمایه بزرگ نظام را به خوبی پاسداری کرد.

رئیس جمهور منتخب دومین سرمایه دولت آینده را حمایت مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری در ایجاد این حرکت ملی نقش بسزایی داشتند. بیانات، رهنمودها و هدایت‌های ایشان بسیار تاثیرگذار بود. ایشان فرموده‌اند که از دولت آینده حمایت خواهند کرد. حمایتی که سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.

وی سومین سرمایه دولت آینده را همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر عنوان و اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند. ما با این سه سرمایه و ملت بزرگ و با وجود دشمنان بزرگ بی‌تردید می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی به کمک حق و با عنایت اهل بیت و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم عبور کنیم.

رئیس جمهور منتخب در ادامه در تبیین اقدامات انجام شده برای تشکیل کابینه یازدهم گفت: قرار ما بعد از اعلام نتیجه انتخابات تا روز تنفیض و تحلیف معرفی کابینه بود که این وظیفه من و دوستانمان است که در این راه ترجیح دادم از زاویه دیگری کار را شروع کنم.

روحانی توضیح داد: به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع کشور را مرور کنیم. براین پایه مسائل کشور را مورد بررسی قرار دادیم و مشکلات و امکانات کشور را بررسی کردیم تا به فکر یارانی باشیم که با این امکانات مشکلات کشور را حل و فصل کنند. برای این منظور چهار کارگروه اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی تشکیل دادیم.

وی افزود: زیر نظر این چهار کمیته 20 کارگروه مشغول به کار هستند، از 500 نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته، دانشگاهی، با سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری و بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد طلبیدیم تا یک بار دیگر اوضاع کشور را بررسی کنیم.

وی افزود: در این راه از مسوولان فعلی اجرایی کشور نیز استفاده کرده و وضعیت کشور را از آنها جویا شدیم اما نتیجه عملی و گزارشات کارگروه‌ها و مسوولان فاصله زیادی با یکدیگر داشت. کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه‌ای دیگر و آمار و ارقامی تشریح می‌کردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری می‌دهند که با یکدیگر تفاوت دارد.

رئیس جمهور منتخب در ادامه گفت: دولت با شروع کارش در 100 روز اول، تلاش می‌کند واقعیات کشور را به مردم و رهبری و نمایندگان ملت بگوید. دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و راه‌حل را چگونه می‌بیند.

وی در مورد انتخاب کابینه‌اش گفت: از سوی تشکل‌ها، صاحبنظران و فرهیختگان و سایر دوستان و همچنین کارگروه‌هان اسامی برای تعیین کابینه به ما رسیده است که از همه لیست‌ها استفاده خواهیم کرد. امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم. این کار به حول و قوه الهی امکان‌پذیر خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: مجلس، رئیس جمهوری و همه یک هدف یعنی پیشبرد کشور دنبال می‌کند. وقتی به آمار و ارقام بودجه نگاه می‌کنیم و گزارشات سازمان مدیریت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این موضوع پی می‌بریم که ماهیت اجرای بودجه با مصوبه‌اش بسیار فاصله دارد.

وی افزود: باید برای اجرایی شدن بودجه و یا حل برخی از مسائل بودجه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در سال جاری، بودجه را اجرایی کنیم.

رئیس جمهور منتخب در مورد یارانه‌ها نیز گفت: در بحث یارانه، همانطور که شما می‌دانید، منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد. مجلس برای حل این مشکل راه‌حلی را پیش بینی کرد تا براساس آن حامل‌های انرژی قیمت‌گذاری جدیدی شود، اما قانون اجرا نشد. این در حالی است که باید حداقل از اول تیرماه اجرا می‌شد، فعلا برای صرف منابع هزینه‌ای حرکت‌های سریعی انجام می‌شود و برای تامین منابع درآمدی قدمی برداشته نمی‌شود. هرچه هم گفته می‌شود، می‌گویند دولت آینده این کارها را انجام می‌دهد.

وی در عین حال گفت: دولت آینده ترس و وحشتی از این موضوع ندارد اما در عین حال حواسمان جمع باشد که این مردم برای حل مشکلات کشور امید بسته‌اند. خوب است همه در این راه قدم برداریم تا پاسخگوی مردم باشیم.

رئیس جمهور منتخب در پایان گفت: مباحث زیادی درخصوص قیمت ارز، مشکلات بانک‌ها و یارانه‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیکی به اذان مغرب، آنها را طرح نمی‌کنم و در فرصت دیگر با مجلس در میان می‌گذارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها