نتایج یک تحقیق جدید، آلودگی هوا را عامل وقوع بیش از دو میلیون مرگ و میر در جهان معرفی کرد.
کد خبر: ۵۷۸۹۲۱
مرگ بیش از 2 میلیون نفر در سال بر اثر آلودگی هوا

نتایج یک تحقیق جدید برآورد کرده است که 2.1 میلیون مرگ و میر سالانه به ذرات معلق ارتباط دارند، ذرات کوچکی که به اعماق ریه های ما وارد شده و موجب مشکلات سلامتی می شوند.

قرارگیری در معرض ذرات آلوده با مرگ پیش از موعد ناشی از بیماری های قلبی و رویوی از جمله سرطان ریه است. از سوی دیگر غلظت ذرات معلق در نتیجه فعالیت های انسانی افزایش یافته است.

این تحقیق نشان می دهد که سالانه 470 هزار مرگ به منبع انسانی اوزون ارتباط دارد. این منابع انسانی اوزون زمانی شکل می گیرند که آلاینده ها از منابعی چون اتومبیل ها و کارخانه ها در کنار هم قرار گرفته و واکنش نشان می دهد. قرار گیری در معرض این نوع آلاینده ها موجب مرگ ناشی از بیماری های تنفسی می شود.

«جیسون وست» استادیار علوم زیست محیطی دانشگاه «نورث کارولینا» در «چاپل هیل» به عنوان محقق این پروژه گفت: اکثر آمار مرگ و میر براثر آلودگی در سطح جهان در آسیای شرقی و جنوبی رخ می دهد که جمعیت زیاد و آلودگی شدید دارند.

وی افزود: آلودگی هوا یک مشکل مهم و احتمالا مهمترین عامل خطر زیست محیطی برای سلامتی است.

این تحقیقان نشان می دهد که بهبود کیفیت هوا در دنیا می تواند طول عمر عده ای را بیشتر کند.

از سوی دیگر سایر تحقیقات در همین زمینه پیشنهاد کرده اند که تغییرات جوی می تواند آلودگی هوا را مرگبار تر کند. یک تحقیق جدید نشان داده است که تغییرات جوی تنها تغییرات کوچکی روی مرگ و میر ناشی از آلودگی دارد.

آلودگی و اوضاع جوی از طرق بسیاری با هم تعامل دارند. عوامل وابسته به اوضاع جوی چون دما و رطوبت می توانند بر نرخ واکنش ذرات هوا تأثیر گذار باشند، امری که به نوبه خود شکل گیری آلاینده ها را تعیین می کند. علاوه بر این بارش باران نیز می تواند بر تراکم آلاینده ها تأثیرگذار باشد.

این درحالی است که در تحلیل محققان، تغییرات در جو به 1500 مرگ سالانه ناشی از آلودگی اوزون، 2200 مرگ سالانه ناشی از ذرات معلق مرتبط می شود.

محققان با استفاده از مدل های جوی غلظت آلودگی هوای جهان را در سال 1850 (دوره پیش از صنعتی شدن) و سال 2000 بررسی کردند. تمرکز بر این دو سال انتخابی برای محققان شرایطی را فراهم کرد که تعیین کنند کدام بخش از آلودگی هوا دارای عامل انسانی است.

محققان پس از این مرحله با استفاده از تحقیقات پیشین درباره آلودگی هوا، ارتباط مرگ و میر با غلظت آلودگی هوا را مشخص کردند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها