عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح دوشنبه

گام اول را ایران بردارد یا آمریکا؟

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

نگاه معنا دار آیت الله!

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون خبرهای امیدوار کننده برای حل مشکل دارو،آخرین یارانه دولت دهم شنبه واریز می‌شود،بشار اسد کادر رهبری حزب بعث را تغییر داد،نگاه معنا دار آیت الله!،بازخوانی پرونده‌های بزرگ دولت،طعم گرانی در سفره‌های افطار،سامی یوسف: ریشه‌هایم را از یاد نبرده‌ام،پاسخ هاشمی به پیغام شورای نگهبان و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۷۸۱۶۱
نگاه معنا دار آیت الله!

سیاست روز:نگاه معنا دار آیت الله!
 
نامزد شدن و سپس احراز صلاحیت نشدن دو نامزد ریاست جمهوری هنگام انتخابات ماجرایی داشت.

۸ نفر احراز صلاحیت شدند و بقیه صلاحیتشان احراز نشد. دو نفر از نامزدها که چهره شناخته شده‌ای هم هستند یقین داشتند که صلاحیتشان احراز خواهد شد اما اینگونه نشد و حاشیه‌های پس از آن شکل گرفت.

آقای احمدی نژاد نسبت به احراز نشدن صلاحیت رحیم مشایی معترض بود و حتی گفت که برای این مورد خدمت رهبر انقلاب خواهد رفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی هم دیگر نامزدی بود که صلاحیتش احراز نشد. همان موقع این اتفاق مورد اعتراض او قرار نگرفت و حتی تعریف و تمجید هم از سوی بسیاری از شخصیت‌های کشور و حتی رسانه‌های داخلی به خاطر تمکین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از قانون صورت گرفت.

رهبر معظم انقلاب هم در سخنانی در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان با اشاره به وجود قوانین خوب و معقول در همه مراحل انتخابات و نبود بن بست در هیچ مرحله‌ای، خاطرنشان کردند: تاکنون نیز همه مراحل براساس روال قانونی انجام شده است و داوطلبان انتخابات نیز در مصاحبه های خود بر تمکین از قانون تأکید کردند و این تمکین را هم بعد از اعلام بررسی صلاحیت ها انجام دادند که باید از همه آنها بویژه کسانی که احراز صلاحیت نشدند، تشکر و قدردانی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی این رفتار را نشان دهنده ارجحیت و اهمیت قانون دانستند و افزودند: ممکن است ما از قانون هم ناراضی باشیم اما تمکین ما در مقابل قانون، موجب فصل الخطاب شدن قانون می شود.

سکوت آقای هاشمی در زمان احراز نشدن صلاحیتش به موجب تمکین به قانون نکته‌ای بود که غیر از این هم توقعی نمی‌رفت.

همانگونه که رهبر انقلاب در سخنانشان به تمکین قانون اشاره و حتی از آن افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند تشکر کردند اکنون نیز این افراد باید به همین رویه خود ادامه دهند و با طرح موضوعاتی در آستانه استقرار دولت تازه فضای سیاسی کشور را با چالش روبرو نسازند.
آقای هاشمی همواره در دیدارهایی که با گروه‌های گوناگون در آستانه انتخابات داشت علاوه بر این که مطرح می‌کرد آبروی خود را برای نظام می‌دهد همواره بر نیامدن و نامزد نشدن نیز تأکید داشت.

مروری کوتاه بر برخی دیدارهای ایشان این ادعا را ثابت می‌کند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن تکذیب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود؛ «من دیگر آمادگی این کار را ندارم. من در حال حاضر مثل گذشته در جریان مسائل کشور آن‌گونه که اتفاق می‌افتد نیستم… این حرف را من به آقای ناطق زدم و گفتم هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید… گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم».

یکی دیگر از دیدارها مربوط به جلسه آقای هاشمی رفسنجانی با ۴۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس است که از ایشان خواستند در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نامزد شود و از قول هاشمی نقل شده بود؛«دیگر توان جسمی لازم را ندارم. امروز داشتم خاطرات دوران جنگ را می‌خواندم که در یک روز به کرمانشاه و ایلام و خرمشهر رفتم و شب به تهران برگشتم اما الان راه رفتن برایم مشکل شده است.»

و اکنون پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی سایت شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی با نوشتن گزارشی روایتی تازه از این که او چرا آمد و چگونه مانعش شدند به بازخوانی آن زمان پرداخته و نکات دیگری را مطرح کرده است.

در این گزارش نوشته شده است؛«شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی که دلبستگی اش به نظام یادآور حکایت دو مدعی مادری برای تصاحب یک فرزند است که داوری را به امام علی(ع) بردند و امام هم برای آزمایش، دستور دو نیم کردن فرزند را داد و مادر واقعی از سهم خویش گذشت، در این داستان، با انتشار پیامی از مردم عذرخواهی کرد که نتوانست از موانع عبور کند و به امیدهای آنها، جامه عمل بپوشاند.البته هنوز ناگفته های فراوانی هست که اقتضای مصلحت نظام ایجاب نمی کند باز گفته شود و مردم مطمئن باشند، تاریخ نمی‌گذارد گروهی با قلم و زبان بر واقعیت های امروز غبار بنشانند.»

نویسنده این گزارش نوشته است؛«خوب است که برای ماندگاری در تاریخ بنویسیم که آیت الله هاشمی رفسنجانی چرا آمد و چگونه مانعش شدند و مهم تر از همه اینکه علیرغم بی اعتنا به پیغام ها ، بر عهد خود با مردم ایستادند و دوباره بسان انتخابات ۸۴ که گفتند:"وقت آبرو دادن برای مردم است"، زیر بار تحمیلی انصراف نرفتند و تحمل تلخی ها را در کنار مردم ترجیح دادند؟»

باید گفت که ورود آقای هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری و نامزد شدن او فضای سیاسی و انتهاباتی کشور را رونق داد و پر رنگ کرد در این شکی نیست. اما با احراز صلاحیت نشدن ایشان آیا آن شور انتخاباتی که به واسطه تمهیدات رهبری برای خلق حماسه سیاسی ایجاد شده بود کم شد؟

حماسه سیاسی به وقوع پیوست و نشان داد که نظام اسلامی و مردم ایران اسلامی همواره به اسلام پایبند هستند و در هر شرایطی به صحنه می‌آیند و نقش خود را ایفا خواهند کرد.
هویت مسئولان نظام به واسطه انقلاب اسلامی است و اگر برای این نظام هم اقدامی می‌کنند و آبروی خود را گرو می‌گذارند باید بی منت باشد.

اگر سکوت است که این سکوت برای افرادی چون آقای هاشمی رفسنجانی تا زمان حیات باید ادامه داشته باشد و پس از آن خاطرات اینگونه شخصیت‌ها تاریخ دوران گذشته انقلاب را رقم خواهد زد و اکنون طرح اینگونه موضوعات با شرایط حال حاضر کج سلیقگی سیاسی است.آنگاه است که مردم با خواندن آن خاطرات قضاوت خواهند کرد.

آنگونه که نویسنده در گزارش خود نوشته است به بیان ماجرای نامزدی و سپس اصرار بر کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته؛«یکی ازآقایان آمد و پیغام آورد که صلاح شما و انقلاب است که انصراف دهید امّا پاسخ چنان محکم بود که بنده خدا سریع برگشت،بعد یکی از رؤسای قوا آمد و پیغام را تکرار کرد که آیت‌الله گفت: «مردم با آمدن من امیدوار شدند، نمی‌خواهم به امید مردم خیانت کنم»،حامل پیغام دوباره گفت:ردّ صلاحیت شما هزینه سنگینی دارد.آیت الله نگاه معناداری کرد و گفت:خب،چرا اصرار بر تحمیل هزینه بر نظام دارند؟»
با این توصیفات از آن ماجرا، ابتدا باید منتظر پاسخ آن دو شخصیتی باشیم که به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفتند و درخواست کناره گیری کردند. سپس این نقل قول‌های بی نام را آیا می‌توان مستند دانست آن هم یکطرفه؟!

در ادامه این گزارش به موضوعی اشاره شده که البته تاکنون از سوی دفتر رهبری مورد تایید هم قرار نگرفته است. «آن گونه که در خبرهای آن روز بود، پاسخ آیت الله هاشمی، لزوم هماهنگی با مقام معظم رهبری بود و بعدها اعلام شد که در آخرین ساعت مهلت قانونی و پس از یک تماس تلفنی با بیت رهبری، ایشان در وزارت کشور حاضر شدند و ثبت نام کردند.ثبت نام ایشان موجی از امید را در جامعه ایجاد کرد و همزمان بعضی از جریان ها به چنان شوکی دچار شدند که تا دو روز بیشترین حرف آنها، سکوت بود و کم کم قلم ها نوشتن آغاز کردند و زبان ها باز شدند که خوب است برای داوری درباره اخلاق مداری بعضی از مدعیان اصولگرایی و پایبندی آنان به اخلاق اسلامی، بعضی از روزنامه ها را در آن ایام ببینید.»

اگر چنین ادعایی درست باشد که آقای هاشمی پس از تماس تلفنی با بیت رهبری به وزارت کشور رفته و ثبت نام کرده است ،که اگر چنین بوده دلایل خاص خود را داشته و اگر قرار بر بودن آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است پس درباره ماندن ایشان و احراز صلاحیت هم رهبر معظم انقلاب ورود می‌کردند اما ایشان تاکید کردند که نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها فصل الخطاب است و هیچگونه دخالتی هم در این زمینه نخواهند کرد.
از همه اینها بگذریم، نکته مهم این است که بازگو کردن اینگونه مسائل در حال حاضر چه سودی برای نظام و مردم دارد؟

ادامه سکوت از سوی ایشان می‌تواند به روند استقرار دولتی که با هواداری آیت الله پیروز شده است کمک کند. دوری از حاشیه و مسائل گذشته آن هم از سوی شخصیتی که سابقه انقلابی و مدیریتی کلانی دارد کمترین توقعی است که می‌توان داشت.

آقای ناطق نوری پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ پس از پیروزی آقای خاتمی سکوت اختیار کرد و تاکنون هم این رویه را ادامه داده است.

از آقای هاشمی رفنسجانی و تیم رسانه‌ای ایشان در سایت شخصی خود انتظار می‌رود با در نظر گرفتن مصالح کشور مردم و نظام دقت نظر بیشتری را داشته باشند.

جام جم

افزایش انتقادهای از مجوز واردات خودرو به ورزشکاران
خبرهای امیدوار کننده برای حل مشکل دارو
اعلام ساعات کار بانک‌ها و ادارت در ماه رمضان
آغاز جشن بندگی

خراسان

مبارک است نوروز عشق و بندگی
دادستان تهران: برای ۵۰۰ نفردرپرونده فساد بزرگ کیفرخواست صادرشده است
جشن پایان احداث یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن روستایی
واکنش ها به پیش نویس تغییر قانون اساسی اوضاع مصر را پیچیده تر کرد

کیهان

تازه‌ترین خبرها از پرونده‌های بحث‌انگیز قضایی
آخرین یارانه دولت دهم شنبه واریز می‌شود
انفجار مهیب بیروت دستکم 53 مجروح بر جای گذاشت
اعتراض‌های گسترده به حمام خون کودتاچیان آمریکایی در قاهره

جمهوری اسلامی

هشدار وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مورد مشکلات دارو و سلامت مردم
مخالفت گسترده احزاب مصری با بیانیه جدید قانون اساسی
کنگره آمریکا ارسال کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان سوری را به حال تعلیق در آورد
بررسی واردات 144 دستگاه پورشه در کمیسیون اصل نود

رسالت

محاکمه 20 متهم مرتبط با ترورهای هسته‌ای
آیت الله مکارم شیرازی:جلوی بدحجابی را باید بگیریم
توطئه مشترک صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها در لبنان
بشار اسد کادر رهبری حزب بعث را تغییر داد

سیاست روز

نگاه معنا دار آیت الله!
آنها که همچنان گمانه‌ها را می‌زنند!
سقوط جنگنده اسرائیلی توسط S۳۰۰ سوریه
کالاهای اساسی با چه رویکردی قیمت گذاری می شود

آفرینش

تمدید مهلت پذیرش و اعلام علاقمندی به رشته‌های دارای ‌شرایط ‌خاص کنکور
روایت آیت الله هاشمی از وقایع پیش ازانتخابات و دلایل آمدنش به میدان رقابت
سردار وحیدی: دکتر روحانی اشراف خوبی بر حوزه دفاعی دارند
نحوه رفع نقص احتمالی کارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون تولیمو

تهران امروز

پیامدهای گسترش بحران در خاورمیانه
بازداشت 20 متهم هسته‌ای
سونامی افزایش زنان سرپرست خانوار
بازخوانی پرونده‌های بزرگ دولت

حمایت

«حفظ حقوق غیرمادی نمایندگان»درآستانه تقدیم به مجلس قراردارد؛خانه ملت در آستانه چالشی جدید
انتقاد رییس دیوان عالی کشور از برخی رسانه‌ها
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد؛رفع تدریجی مشکلات در دولت آینده
دادستان تهران خبر داد؛تعقیب 500 نفر در پرونده فساد بزرگ بانکی

قانون

طعم گرانی در سفره‌های افطار
آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دیدار با خانواده شهیدان جوادی سپهری:تا زنده‌ام از روحانی حمایت می‌کنم
ترافیک پرونده‌های جنجالی در دادگاه‌ها
انتصاب در وقت اضافه

تابناک

سلطان پتروشیمی همچنان در بازداشت
زیباکلام تبیین کرد؛ منظور روحانی از مذاکره با کدخدا
سید عباس عراقچی:تا تشکیل کابینه،مذاکره هسته ای نمی کنیم
سکوت مرتضوی و همکاران به چه معناست؟

شرق

ناگفته‌های ردصلاحیت هاشمی
پرونده «ستار بهشتی» در آستانه ورود به دادگاه
سامی یوسف: ریشه‌هایم را از یاد نبرده‌ام
بایزید مردوخی:کاهش نرخ ارز منطقی نیست

مردم سالاری

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:دولـت جدیـد وارث مشـکلات بسـیاری اسـت
پاسخ‌هاشمی رفسنجانی به پیغام شورای نگهبان
سـلطان پتروشـیمی در بازداشـت
یکپارچه‌سازی 90 درصد اطلاعات بیمه

آرمان

شیخ نور از پشت‌پرده تا طلوعی دوباره
پاسخ هاشمی به پیغام شورای نگهبان
افطاری قبل از تحلیف
دولت، قفل خزانه را گشود

ابتکار

از متهمان مشهور تا پرونده‌های معروف
از ثبت نام تا رد صلاحیت
کوکائین می‌آورند شیشه می‌برند
ریاض اولین مقصد خارجی روحانی

بهار

فرش قرمز « سعودی» پیش پای « روحانی»
صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده مرگ ستار بهشتی
روایت تازه از رد صلاحیت هاشمی
مدیران صدراخودرو پیدایشان نیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نبی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
۰
۰
خامنه ای زتده باد هاشمی پاینده باد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها